Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva hoitotyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1207-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 15.11.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Eeva Tuomenoksa

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TH18
    Terveydenhoitajakoulutus 18S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä ja soveltaa eettistä päätöksentekoprosessia potilaan hoidossa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät ja seminaarit/simulaatio. Tarkemmat ohjeet moodlessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Leino-Kilpi & Välimaa: Etiikka hoitotyössä, uusin painos. Sairaanhoitajan eettiset pelisäänöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Kukkola & Kotisaari (2012): Potilaan oikeudet hoitotyössä. Lauri & Elomaa: Hoitotieteen perusteet, uusin painos. Opintojakson aikana osoitettava materiaali (moodle, SKHole soveltuvin osin).

Sisältö

TAVOITTEET:
Opiskelija osaa toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä ja soveltaa eettistä päätöksentekoprosessia potilaan hoidossa.


Opintojakson/osan tavoitteet
Opiskelija osaa selittää hoitotieteen peruskäsitteet, kuvata hoitotieteen teorioita ja tiedon tuottamista, arvioida hoitotieteellistä tietoa ja soveltaa sitä näyttöön perustuvan toiminnan pohjaksi. Opiskelija osaa selittää etiikan peruskäsitteet, kuvata eettisiä ongelmia hoitotyössä ja käyttää eettistä päätöksentekoprosessia pohtiessaan hoitotyön eettisiä ongelmia.

SISÄLTÖ:
Hoitotyön etiikan peruskäsitteet, sairaanhoitajan eettinen osaaminen ja sen kehittyminen, eettinen päätöksentekopprosessi, potilaan asema ja oikeudet. Oppimistehtävä 1.

Hoito tieteenä ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hoitotieteen kehittyminen ja teorian tuottaminen, hoitotieteellisen tiedon arviointi ja suhde hoitotyön käytäntöön. Oppimistehtävä 2.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tiedon hankinta, arviointi ja raportointi 3 op.

Arviointimenetelmät

Hyväksymisvaatimukset:

Oppimistehtävien 1 ja 2 laatiminen, esittäminen ja osallistuminen seminaareihin

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

T2-T1: Opiskelija määrittelee ja kuvaa niin etiikan kuin hoitotieteen keskeiset käsitteet/selvitettävän ilmiön suppeasti, lähteiden käyttö niukkaa ja yhteys selvitettävään ilmiöön ei ole selkkeä, tiedon soveltaminen (ensi)hoitotyöhön vähäistä, oppimistehtävä ei etene loogisesti, raportti noudattaa kirjoittamisohjeita vain osittain, seminaariesitys ja diat eivät noudosta selkeää kokonaisuutta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

H4-H3: Opiskelija osaa määritellä ja kuvata niin etiikan kuin hoitotieteen keskeiset käsitteet/selvitettävän ilmiön olennaiset piirteet, käyttää lähteitä, pyrkii soveltamaan tietoa käytäntöön, oppimistehtävä etenee melko selkeästi, raportti noudattaa pääosin kirjallisen työn ohjeita, seminaariesitys on selkeä ja diat tukevat esitystä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

K5: Opiskelija osaa määritellä ja kuvata niin etiikan kuin hoitotieteen keskeiset käsitteet/selvitettävän ilmiön perustellusti, hyödyntää lähdekirjallisuutta monipuolisesti, osoittaa kykyä soveltaa tietoa (ensi)hoitotyön käytäntöön, oppimistehtävä etenee loogisesti, raportti noudattaa kirjallisen työn ohjeita, seminaariesitys on johdonmukainen, monipuolinen ja perusteltu, diat tukevat seminaariesitystä erittäin hyvin.