Liikunnan, laulun ja leikin menetelmiä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1190-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Milla Reponen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SO19Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
- Itsenäinen 1
- Harjoitus R 1
- Opintokäynti/ekskursio 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää liikunnan, leikin ja musiikin merkityksen lapsen kasvun tukena ja oppii soveltamaan liikunnan, leikin ja musiikin eri menetelmiä kasvatustyössään
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkoluennot, itsenäinen ja pienryhmänä toteutuva oppimistehtävätyöskentely, toiminnalliset harjoitukset.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jotta pääset mukaan toteutukselle.
Ajoitus ja läsnäolo
viikot 3-15.
Ensimmäisillä verkkoluennoilla tulee olla paikalla.Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää muillakin verkkoluennoilla aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja
- Kangas, J. & Fonsen, E. (toim.) 2018. Leikin ammattilaiset. Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen toimintamuotona
- muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa
Työelämäyhteistyö
Toiminnalliset ohjausharjoitukset Lappeenrannan päiväkodeissa/Zoomissa
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson oppimistehtävien palautusajankohdat sovitaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla. Oppimistehtäviä voi sovitusti palauttaa lukuvuoden 2021 aikana, mikäli tulee pakottava tarve joustaa palautusajankohdissa. Tästä tulee aina neuvotella opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle- ja Zoom- verkkoympäristöt. Mahdollisesti päiväkodit Lappeenrannan alueella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja harjoitukset 2 op
Opiskelijan itsenäinen ja pienryhmätyöskentely 3 op
Sisältö
- Musiikki, laulu, leikki ja liikunta varhaiskasvatussuunnitelmassa ja lapsen kehityksen tukena sekä oppimisen alueina
- Leikin teoria ja leikin ohjaaminen, leikillisyys varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä
- Lapsen motorinen kehitys ja sen tukeminen
- Tavoitteellinen ohjaaminen laulun, leikin ja likunnan keinoin varhaiskasvatuksessa
- Arjen tavoitteellinen liikunnallistaminen varhaiskasvatuksessa
- Arjen pedagoginen tavoitteellistaminen musiikin, laulun ja leikin keinoin varhaiskasvatuksessa
- Toiminnallisia taitoharjoituksia
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla on suoritettuna (tai samanaikaisesti meneillään) opintojakso Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tai hänellä on perustiedot ja kokemus varhaiskasvatuksesta toimintaympäristönä sekä tätä toimintaa ohjaavasta lainsäädännöstä ja ohjaavista asiakirjoista.
Arviointimenetelmät
Opintojakso edellyttää aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa verkko-petuksessa. Läsnäoloon liittyvistä vaatimuksista tarkempi tieto tulee Moodleen ja kerrotaan opintojakson ensimmäsellä verkko-opetuskerralla.
Kokonaisarvosana koostuu verkko-opetuksena ja itsenäisenä työskentelynä toteutuvista harjoituksista ja oppimistehtävistä.
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, on hän poissaolonsa aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa velvollinen osoittamaan opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Verkko-opetukseen osallistuminen. Oppimistehtävien hyväksytty, aikataulunmukainen suorittaminen: Opiskelija käyttää opintojakson sisältöihin liittyvää teoreettista käsitteistöä asianmukaisesti ja johdonmukaisesti ja hän osoittaa kykyä soveltaa tätä tietoaan myös käytännön harjoituksissa.