Siirry suoraan sisältöön

Osallisuutta edistävä työelämäprojekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1189-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

12.10.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tuulia Stellberg
  • Taija Nöjd

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SO18
    Sosionomikoulutus 18S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa osallisuuden merkityksen ja osaa soveltaa osallisuutta edistäviä työmenetelmiä sosiaalialan käytännön toiminnassa ja palveluiden kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään osallisuuteen käsitteenä ja ilmiönä sekä osallisuutta edistävään kehittämistyöhön. Opintojaksolla otetaan haltuun niin osallistavia menetelmiä kuin kehittämistyön menetelmiä.

Opetusjärjestelyt: Luennot ja työpajat, seminaari, osallistuminen kehittämistyöhön ja kehittämistyöhön liittyvät oppimistehtävät, yksilötehtävät sekä pienryhmätyöskentely, jonka aikana opiskelijat laativat kehittämissuunnitelman valitsemastaan kehittämiskohteesta.

HUOM, päivitetty tieto 10.9.2020: Syyslukukaudella 2020 opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja seminaareihin, aktiivinen osallistuminen kehittämissuunnitelman tekemiseen ja käytännön kehittämistyöhön sekä oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson aikana.

Sisältö

- Näkökulmia osallisuuteen
- Osallistavat työmenetelmät
- Looginen viitekehys hankesuunnittelun ja kehittämistyön välineenä
- Näyttöön perustuva käytäntö
- Kehittäminen SOTE-alalla
- Tutustuminen ja osallistuminen meneillään olevaan hankkeeseen
- Yksilö- ja pienryhmätyöskentely: oppimistehtävät sekä hankesuunnitelma pienryhmätehtävänä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Riittävät sosiaalialan perus- ja ammattiopinnot = 2 lukuvuoden opinnot

Arviointimenetelmät

Opintojakson tavoite: Opiskelija tunnistaa osallisuuden merkityksen ja osaa soveltaa osallisuutta edistäviä työmenetelmiä sosiaalialan käytännön toiminnassa ja palveluiden kehittämisessä.
Opintojakson osatavoitteet:
Opiskelija osaa
-tunnistaa osallisuuden merkityksen sosiaalialan työssä
-soveltaa osallisuuden periaatteita sosiaalialan työssä
-laatia kehittämissuunnitelman osallisuutta edistävään projektiin
-arvioida osallisuuteen liittyviä käytäntöjä

Arviointi kohdentuu yksilötehtäviin, pienryhmätehtävään sekä opintojakson tapahtumiin osallistumiseen.

Arviointiasteikko

1-5