Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1185-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SO19
    Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää, mitä ja millaista on pedagogisesti painottunut varhaiskasvatus ja hän osaa tavoitteellisesti sekä lapsilähtöisesti suunnitella, tukea ja ohjata lasta sekä lapsiryhmää dialogisessa yhteistyössä lapsen huoltajien ja kasvattajatiimin kanssa. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen toimintamuodot, työtavat sekä oppimisen alueet.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Opintojaksoon kuuluu ENNAKKOTEHTÄVÄ, joka palautetaan opintojakson alkuun mennessä. Tehtävä ja sen palautusalusta löytyy Moodlesta. Ota yhteys opettajiin, mikäli ennakkotehtävään liittyy kysyttävää.

Opintojakson muu toteutus:
- Verkkoluennot
- Oppimistehtävät ja kirjallisuuspiiri
- Paritentti

Ajoitus ja läsnäolo

- Viikot
- Opintojakso edellyttää aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa verkko-opetuksessa
- Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu vaka-kelpoisuutta suorittaville opiskelijoille
- Opintojakson ensimmäisella verkko-opetuskerralla tulee olla paikalla, jotta pääset mukaan toteutukselle

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018
- Hujala, E. & Turja, L. 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja
- Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. 2015. Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
- Fonsen, E., Heikka, J. & Vlasov, J. 2020. Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Lisämateriaali: Ahonen, L. 2017. Vasun käyttöopas ja
- muu luennoilla sovittava materiaali

Työelämäyhteistyö

Varmistuu opintojakson alkaessa

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluvasta paritentin ajankohdasta sovitaan opettajan kanssa opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Verkko-opetus; luennot ja paritentti 2,5 op
- Opiskelijan itsenäinen työskentely; oppimistehtävät ja tenttiin valmistautuminen 2,5 op

Sisältö

- varhaiskasvatuksen pedagogiikka, oppimisympäristö ja toimintakulttuuri
- varhaiskasvatussuunnitelma työtä ohjaavana asiakirjana
- oppimisen alueet varhaiskasvatuksessa
- varhaiskasvatuksen pedagogisen, tavoitteellisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- lapsilähtöisyys lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisen sekä tavoitteenasettelun lähtökohtana
- lapsen ja vanhempien osallisuuden vahvistamisen käytännöt
- dialoginen kasvatusyhteistyö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opinnot edenneet opetussuunnitelman mukaisesti. Opiskeljalla on väh. yksi harjoittelu varhaiskasvatuksessa suoritettuna tai hänellä on muutoin hankittuna kokemus varhaiskasvatuksen toimintaympäristöstä.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvioinnissa huomioidaan
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo lähiopetuksessa
- Ennakkotehtävä ja muut oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Opintojakson kokoava paritentti, painottuu kokonaisarvosanassa

- Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, on hän sen aikana aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa velvollinen osoittamaan opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata aikatauluja ja/tai hän ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja hän osaa käyttää hieman varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyvää käsitteistöä, arkitietoon painottuen. Tieteelliseen tietoon perustuva varhaiskasvatuksen jäsentäminen jää ohueksi. Aikataulujen noudattamisessa huomattavia pulmia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja hän osaa käyttää ja jäsentää asiantuntevasti varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyvää käsitteistöä. Hän jäsentää sekä perustelee käsityksiään tieteelliseen tietoon perustuen. Aikataulujen noudattaminen hyvää.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää ja osaa käyttää sekä myös soveltaa asiantuntevasti ja monipuolisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyvää käsitteistöä. Hän perustelee laaja-alaisesti ja soveltaen näkemyksensä tieteelliseen tietoon perustuen. Aikataulujen noudattaminen erinomaista.