Siirry suoraan sisältöön

Ratkaisukeskeiset ja yhteisölliset työmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1182-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 28.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Anne Backman
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SO19
    Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa joustavasti eri ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä asiakkaan voimavaroja huomioiden sekä vahvistaa asiakkaan osallisuutta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkoluennot zoomissa, oppimistehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely, työpajatyöskentely, moodlemateriaalit, kurssikirjallisuus

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus alkaa viikolla 1 ja loppuu viikolla 18 työharjoittelun jälkeen. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksessä.
Lähitunteja on yhteensä 32.
Verkkotapaamisissa tulee olla paikalla (80%).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ratkaisukeskeiset työmenetelmät:
Hirvihuhta , H.& Litovaara, A. 2004. Ratkaisun taito. PRO.
Katajainen, A., Lipponen, K. & Litovaara, A. 2002. Voimavarat käyttöön. Duodecim.


Yhteisölliset työmenetelmät:
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. (Kirjasta annetaan luettavaksi opintojaksoon liittyvät luvut)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvoteltava opettajien kanssa

Työelämäyhteistyö

Vahvistetaan omaa ratkaisukeskeistä sekä yhteisöllistä ja sosiaalipedagogista työotetta työharjoittelun aikana sekä muussa elämässä.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Oppimisympäristö

Verkkotapaamiset zoomissa, pienryhmätyöskentely, sähköiset työskentelyalustat, työpajat verkossa, itsenäiset ja pienryhmissä tapahtuvat tehtävät, reflektiivinen oppimispäiväkirja, joka on kurssin itsenäinen ja laaja oppimistehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus verkossa alkaa viikolla 1 ja loppuu viikolla 18 työharjoittelun jälkeen. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksessä.
Kontaktitunteja verkossa on yhteensä 32.
5 op on 135 h opiskelijan työtä:
Verkkotapaamiset zoomissa, pienryhmätyöskentely, sähköiset työskentelyalustat, työpajat verkossa, itsenäiset ja pienryhmissä tapahtuvat tehtävät, reflektiivinen oppimispäiväkirja, joka on kurssin itsenäinen ja laaja oppimistehtävä, sekä moodlemateriaali ja kurssikirjallisuus.

Sisältö

Vahvistetaan omaa ratkaisukeskeistä sekä yhteisöllistä työotetta työharjoittelun aikana sekä muussa elämässä nojautuen kurssilla esiteltyyn ja opiskeltuun teoriatietoon ja käytännön menetelmiin sekä näiden sovellusmahdollisuuksiin.

Yhteisösosiaalityön historia ja nykytila, sosiaalipedagoginen työote, yhteisöllisiin menetelmiin tutustuminen, yhdyskuntatyö, vertaistukitoiminta, vapaaehtoistyö, voimavaraistaminen, kansalaistoiminta, yhteisökasvatus.

Opiskelija osaa soveltaa joustavasti eri ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä asiakkaan voimavaroja huomioiden sekä osallisuutta vahvistaen.

Opiskelija
ymmärtää hyötynäkökulman, motivaation ja toimintaan sitoutumisen yhteyden
ratkaisukeskeisessä coachingissa
käyttää erilaisia keinoja ongelmanratkaisemisessa
käyttää kokemusta ja näkökulman vaihtamista toiminnan välineenä
tuottaa metaforia ja poikkeuskysymyksiä menetelminä ongelmatilanteiden määrittelyssä
käyttää narratiivisen ajattelun perusteita eli käyttää tarinoita ja dialogia sosiaalisen todellisuuden jäsentämisessä;
käyttää postiivisen psykologian perusteita työssään
käyttää tietoisen läsnäolon menetelmää oman työnsä välineenä

sekä osaa

käyttää sosiaalipedagogista työotetta sosiaalialan asiakastyössä
määritellä ammatillisia, yhteisöllisiä työmenetelmiä ja soveltaa näitä käytännössä
tunnistaa yhteisöjen mahdollisuuksia vahvistaa osallisuutta ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia
tukea asiakastyössä ihmisiä vertaistoimintaan, vapaaehtoistyön ja muun aktiivisen kansalaistoiminnan piiriin
vaikuttaa sosiaalisen muutostyön tarpeisiin, sisältöihin ja keinoihin
kehittää sosionomin ammatissa tarvittavia menetelmiä ja käytäntöjä yhteisösosiaalityön suuntaan

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei tarvita edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus: Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen yhteiseen keskusteluun kontaktiopetuksessa (zoom), reflektiopäiväkirjan kirjoittaminen ja muut oppimistehtävät: taustakirjallisuuteen tutustuminen ja sen hyödyntäminen lähteinä oppimistehtävissä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähituntien harjoituksiin ja tehtävien tekoon tai purkuun.
Tehtäviä puuttuu
Opiskelija ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää
ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä työssään

Opiskelija osaa
käyttää erilaisia keinoja ongelmanratkaisemisessa
käyttää kokemusta ja näkökulman vaihtamista toiminnan välineenä
tuottaa metaforia ja poikkeuskysymyksiä menetelminä ongelmatilanteiden määrittelyssä
käyttää narratiivisen ajattelun perusteita elikäyttää tarinoita ja dialogia sosiaalisen todellisuuden jäsentämisessä
käyttää postiivisen psykologian perusteita työssään
käyttää tietoisen läsnäolon menetelmää oman työnsä välineenä

sekä

käyttää sosiaalipedagogista, yhteisöllisyyttä vahvistavaa työotetta sosiaalialan asiakastyössä
määritellä ammatillisia, yhteisöllisiä työmenetelmiä ja soveltaa näitä käytännössä
tunnistaa yhteisöjen mahdollisuuksia vahvistaa osallisuutta ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia
tukea asiakastyössä ihmisiä vertaistoimintaan, vapaaehtoistyön ja muun aktiivisen kansalaistoiminnan piiriin
vaikuttaa sosiaalisen muutostyön tarpeisiin, sisältöihin ja keinoihin
kehittää sosionomin ammatissa tarvittavia menetelmiä ja käytäntöjä yhteisösosiaalityön suuntaan