Ratkaisukeskeiset ja yhteisölliset työmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1182-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 28.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Backman
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SO19Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa joustavasti eri ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä asiakkaan voimavaroja huomioiden sekä vahvistaa asiakkaan osallisuutta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkoluennot zoomissa, oppimistehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely, työpajatyöskentely, moodlemateriaalit, kurssikirjallisuus
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetus alkaa viikolla 1 ja loppuu viikolla 18 työharjoittelun jälkeen. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksessä.
Lähitunteja on yhteensä 32.
Verkkotapaamisissa tulee olla paikalla (80%).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ratkaisukeskeiset työmenetelmät:
Hirvihuhta , H.& Litovaara, A. 2004. Ratkaisun taito. PRO.
Katajainen, A., Lipponen, K. & Litovaara, A. 2002. Voimavarat käyttöön. Duodecim.
Yhteisölliset työmenetelmät:
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. (Kirjasta annetaan luettavaksi opintojaksoon liittyvät luvut)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvoteltava opettajien kanssa
Työelämäyhteistyö
Vahvistetaan omaa ratkaisukeskeistä sekä yhteisöllistä ja sosiaalipedagogista työotetta työharjoittelun aikana sekä muussa elämässä.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Oppimisympäristö
Verkkotapaamiset zoomissa, pienryhmätyöskentely, sähköiset työskentelyalustat, työpajat verkossa, itsenäiset ja pienryhmissä tapahtuvat tehtävät, reflektiivinen oppimispäiväkirja, joka on kurssin itsenäinen ja laaja oppimistehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus verkossa alkaa viikolla 1 ja loppuu viikolla 18 työharjoittelun jälkeen. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksessä.
Kontaktitunteja verkossa on yhteensä 32.
5 op on 135 h opiskelijan työtä:
Verkkotapaamiset zoomissa, pienryhmätyöskentely, sähköiset työskentelyalustat, työpajat verkossa, itsenäiset ja pienryhmissä tapahtuvat tehtävät, reflektiivinen oppimispäiväkirja, joka on kurssin itsenäinen ja laaja oppimistehtävä, sekä moodlemateriaali ja kurssikirjallisuus.
Sisältö
Vahvistetaan omaa ratkaisukeskeistä sekä yhteisöllistä työotetta työharjoittelun aikana sekä muussa elämässä nojautuen kurssilla esiteltyyn ja opiskeltuun teoriatietoon ja käytännön menetelmiin sekä näiden sovellusmahdollisuuksiin.
Yhteisösosiaalityön historia ja nykytila, sosiaalipedagoginen työote, yhteisöllisiin menetelmiin tutustuminen, yhdyskuntatyö, vertaistukitoiminta, vapaaehtoistyö, voimavaraistaminen, kansalaistoiminta, yhteisökasvatus.
Opiskelija osaa soveltaa joustavasti eri ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä asiakkaan voimavaroja huomioiden sekä osallisuutta vahvistaen.
Opiskelija
ymmärtää hyötynäkökulman, motivaation ja toimintaan sitoutumisen yhteyden
ratkaisukeskeisessä coachingissa
käyttää erilaisia keinoja ongelmanratkaisemisessa
käyttää kokemusta ja näkökulman vaihtamista toiminnan välineenä
tuottaa metaforia ja poikkeuskysymyksiä menetelminä ongelmatilanteiden määrittelyssä
käyttää narratiivisen ajattelun perusteita eli käyttää tarinoita ja dialogia sosiaalisen todellisuuden jäsentämisessä;
käyttää postiivisen psykologian perusteita työssään
käyttää tietoisen läsnäolon menetelmää oman työnsä välineenä
sekä osaa
käyttää sosiaalipedagogista työotetta sosiaalialan asiakastyössä
määritellä ammatillisia, yhteisöllisiä työmenetelmiä ja soveltaa näitä käytännössä
tunnistaa yhteisöjen mahdollisuuksia vahvistaa osallisuutta ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia
tukea asiakastyössä ihmisiä vertaistoimintaan, vapaaehtoistyön ja muun aktiivisen kansalaistoiminnan piiriin
vaikuttaa sosiaalisen muutostyön tarpeisiin, sisältöihin ja keinoihin
kehittää sosionomin ammatissa tarvittavia menetelmiä ja käytäntöjä yhteisösosiaalityön suuntaan
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
ei tarvita edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Hyväksytty suoritus: Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen yhteiseen keskusteluun kontaktiopetuksessa (zoom), reflektiopäiväkirjan kirjoittaminen ja muut oppimistehtävät: taustakirjallisuuteen tutustuminen ja sen hyödyntäminen lähteinä oppimistehtävissä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti lähituntien harjoituksiin ja tehtävien tekoon tai purkuun.
Tehtäviä puuttuu
Opiskelija ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää
ratkaisukeskeisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä työssään
Opiskelija osaa
käyttää erilaisia keinoja ongelmanratkaisemisessa
käyttää kokemusta ja näkökulman vaihtamista toiminnan välineenä
tuottaa metaforia ja poikkeuskysymyksiä menetelminä ongelmatilanteiden määrittelyssä
käyttää narratiivisen ajattelun perusteita elikäyttää tarinoita ja dialogia sosiaalisen todellisuuden jäsentämisessä
käyttää postiivisen psykologian perusteita työssään
käyttää tietoisen läsnäolon menetelmää oman työnsä välineenä
sekä
käyttää sosiaalipedagogista, yhteisöllisyyttä vahvistavaa työotetta sosiaalialan asiakastyössä
määritellä ammatillisia, yhteisöllisiä työmenetelmiä ja soveltaa näitä käytännössä
tunnistaa yhteisöjen mahdollisuuksia vahvistaa osallisuutta ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia
tukea asiakastyössä ihmisiä vertaistoimintaan, vapaaehtoistyön ja muun aktiivisen kansalaistoiminnan piiriin
vaikuttaa sosiaalisen muutostyön tarpeisiin, sisältöihin ja keinoihin
kehittää sosionomin ammatissa tarvittavia menetelmiä ja käytäntöjä yhteisösosiaalityön suuntaan