Siirry suoraan sisältöön

Nykytaiteen strategiat ja käytännöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: KKU1162-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.09.2021 - 29.10.2021

Ajoitus

03.01.2022 - 06.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)

Opettaja

  • Lotta Pyykkönen
  • MI_opettaja_YAMK, Ylempi AMK, kulttuuriala Virtuaaliopettaja (LAB)

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLPRYKUVA21S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 21S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

- Opiskelija osaa

• tunnistaa erilaisia näkökulmia taide-elämään ja sen tutkimiseen
• osaa arvioida niiden vaikutusta omaan taiteilijan työhön
• tunnistaa taide-elämän paikan osana yhteiskuntaa
• osaa arvioida taiteilijan toimintaympäristöä
• kykenee kirjoittamaan reflektoivaa asiakielistä ja perusteltua tekstiä annetusta näkökulmasta
• pystyy rajamaan omaa näkökulmaansa aiheeseen ja esittämään perusteltuja käsityksiä taide-elämästä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla tarkastellaan taidemaailman toimintatapoja ja niihin kohdistuvia muutospaineita yhteiskuntatieteen näkökulmasta. Opintojakso sisältää eri alojen asiantuntijoiden pitämiä luentoja, joissa taiteilijuutta ja taiteen kenttää tarkastellaan historiallisista taustavaikuttimista lähtien aina nykypäivään asti. Tarkastelun kohteena ovat taidejärjestelmä, taiteilijan yhteiskunnallinen ja sosioekonominen asema, taiteen rahoituskanavat ja taiteilijan muuttuvat toimintaympäristöt.Tässä viitekehyksessä taide määritellään ennen kaikkea yhteisöllisesti sosiologisen taideteorian ja sen alaan kuuluvien käsitteiden kautta. Lisäksi pohditaan laajojen muutostrendien: globalisaation, markkinatalouden, Internetin ja vaikutusta instituutioiden toimintaan, taidemarkkinoiden arvoketjuihin ja näitä säätelevään kulttuuripolitiikkaan ja normiympäristöön.

Luentoihin kuuluu harjoitustehtäviä ja koko luentosarjasta kirjoitetaan opintopäiväkirja.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa opintojen alettua ja jatkuu koko opintojen ajan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luentojen sisältö, ajankohta ja oppimateriaali löytyy ylemmän ammattikorkeakoulun opintoja koskevalta Moodle-sivustolta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen luennoilla ja harjoitustehtävien teko kuuluu opintojaskon suorittamiseen. Poissaolot on korvattava itsenäisellä tiedonhankinnalla poissaoltujen luentojen osalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa opiskelijalle 27 työtuntia.

Sisältö

Opintojakso muodostuu eri alojen asiantuntijoiden pitämistä luennoista, joissa taiteilijuutta ja taiteen kenttää tarkastellaan historiallisista taustavaikuttimista lähtien aina nykypäivään asti. Ne käsittelevät taide-elämää ja taiteilijan toimintaympäristöä sekä teoreettisesta että konkreettisesti.

Kurssin suorittamisperiaatteena on oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirja sisältää omin sanoin referoitua tekstiä luennon sisällöstä sekä luentoasiaa koskevaa omaa pohdintaa. Pääpaino päiväkirjassa on omalla pohdinnalla. Jos joudut olemaan luennolta pois, etsi aihepiiriä koskeva tieto itsenäisesti ja kirjoita sen pohjalta oppimispäiväkirjaa. Päiväkirjan teko edellyttää luentomuistiinpanojen tekemistä.

Tarkemmat tiedot opintojakson luennoista ja tehtävistä löytyvät moodlesta.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suorittamisen edellytyksenä ( 5 op) on luennoille osallistuminen, annettujen tehtävien teko, ajoissa palautettu oppimispäiväkirja ja loppukeskusteluun osallistuminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arvointia suoritetaan suhteessa opintojakson saamistavoitteisiin:

- tunnistaa erilaisia näkökulmia taide-elämään ja sen tutkimiseen
- osaa arvoida niiden vaikutusta omaan taiteilijan työhön
- tunnistaa taide-elämän paikan osana yhteiskuntaa
- osaa arvioida taiteilijan toimintaympäristöä
- kykenee kirjoittamaan reflektoivaa asiakielistä ja perusteltua tekstiä annetusta näkökulmasta
- pystyy rajamaan omaa näkökulmaansa aiheeseen ja esittämään perusteltuja käsityksiä taide- elämästä