Nykytaiteen strategiat ja käytännöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: KKU1162-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.09.2021 - 29.10.2021
Ajoitus
03.01.2022 - 06.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus (ylempi AMK)
Opettaja
- Lotta Pyykkönen
- MI_opettaja_YAMK, Ylempi AMK, kulttuuriala Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRYKUVA21SKuvataiteen koulutus (YAMK) 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia näkökulmia taide-elämään ja sen tutkimiseen
• osaa arvioida niiden vaikutusta omaan taiteilijan työhön
• tunnistaa taide-elämän paikan osana yhteiskuntaa
• osaa arvioida taiteilijan toimintaympäristöä
• kykenee kirjoittamaan reflektoivaa asiakielistä ja perusteltua tekstiä annetusta näkökulmasta
• pystyy rajamaan omaa näkökulmaansa aiheeseen ja esittämään perusteltuja käsityksiä taide-elämästä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssilla tarkastellaan taidemaailman toimintatapoja ja niihin kohdistuvia muutospaineita yhteiskuntatieteen näkökulmasta. Opintojakso sisältää eri alojen asiantuntijoiden pitämiä luentoja, joissa taiteilijuutta ja taiteen kenttää tarkastellaan historiallisista taustavaikuttimista lähtien aina nykypäivään asti. Tarkastelun kohteena ovat taidejärjestelmä, taiteilijan yhteiskunnallinen ja sosioekonominen asema, taiteen rahoituskanavat ja taiteilijan muuttuvat toimintaympäristöt.Tässä viitekehyksessä taide määritellään ennen kaikkea yhteisöllisesti sosiologisen taideteorian ja sen alaan kuuluvien käsitteiden kautta. Lisäksi pohditaan laajojen muutostrendien: globalisaation, markkinatalouden, Internetin ja vaikutusta instituutioiden toimintaan, taidemarkkinoiden arvoketjuihin ja näitä säätelevään kulttuuripolitiikkaan ja normiympäristöön.
Luentoihin kuuluu harjoitustehtäviä ja koko luentosarjasta kirjoitetaan opintopäiväkirja.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa opintojen alettua ja jatkuu koko opintojen ajan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentojen sisältö, ajankohta ja oppimateriaali löytyy ylemmän ammattikorkeakoulun opintoja koskevalta Moodle-sivustolta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen luennoilla ja harjoitustehtävien teko kuuluu opintojaskon suorittamiseen. Poissaolot on korvattava itsenäisellä tiedonhankinnalla poissaoltujen luentojen osalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa opiskelijalle 27 työtuntia.
Sisältö
Opintojakso muodostuu eri alojen asiantuntijoiden pitämistä luennoista, joissa taiteilijuutta ja taiteen kenttää tarkastellaan historiallisista taustavaikuttimista lähtien aina nykypäivään asti. Ne käsittelevät taide-elämää ja taiteilijan toimintaympäristöä sekä teoreettisesta että konkreettisesti.
Kurssin suorittamisperiaatteena on oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirja sisältää omin sanoin referoitua tekstiä luennon sisällöstä sekä luentoasiaa koskevaa omaa pohdintaa. Pääpaino päiväkirjassa on omalla pohdinnalla. Jos joudut olemaan luennolta pois, etsi aihepiiriä koskeva tieto itsenäisesti ja kirjoita sen pohjalta oppimispäiväkirjaa. Päiväkirjan teko edellyttää luentomuistiinpanojen tekemistä.
Tarkemmat tiedot opintojakson luennoista ja tehtävistä löytyvät moodlesta.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suorittamisen edellytyksenä ( 5 op) on luennoille osallistuminen, annettujen tehtävien teko, ajoissa palautettu oppimispäiväkirja ja loppukeskusteluun osallistuminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arvointia suoritetaan suhteessa opintojakson saamistavoitteisiin:
- tunnistaa erilaisia näkökulmia taide-elämään ja sen tutkimiseen
- osaa arvoida niiden vaikutusta omaan taiteilijan työhön
- tunnistaa taide-elämän paikan osana yhteiskuntaa
- osaa arvioida taiteilijan toimintaympäristöä
- kykenee kirjoittamaan reflektoivaa asiakielistä ja perusteltua tekstiä annetusta näkökulmasta
- pystyy rajamaan omaa näkökulmaansa aiheeseen ja esittämään perusteltuja käsityksiä taide- elämästä