Siirry suoraan sisältöön

Luovat suunnittelumenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00BW23-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 15

Koulutus

  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)

Opettaja

  • Kimmo Kukkonen
  • Auli Haarnio

Vastuuopettaja

Arto Kutvonen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIPAL21K
    Palvelumuotoilun koulutus 21K Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida eri suunnittelumenetelmien eroja
- valita toimeksiantoon soveltuvan suunnittelumenetelmän
- käyttää luovia menetelmiä omassa suunnittelutyössään
- luoda konsepteja kokeillen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ohjattuna työpajatyöskentelynä LAB lahden kampuksella.
Toteutus sisältää ryhmäohjausta, itsenäistä aineistoihin perehtymistä, yksilötehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolovelvoite on 80 %. Kaksi ensimmäistä kertaa on kurssin suorittamisen kannalta tärkeät päivät.
Opetus alkaa klo 9.00 ja päätyy klo 16.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

http://www.mlab.uiah.fi/polut/Luovuus/teoria_luovuus.html
https://kariuusikyla.com/category/luovuus/
https://www.almamedia.fi/uutishuone/uutinen/14-05-2019-n%C3%A4in-taklaat-luovan-ty%C3%B6n-haasteet
Luova järkevyys - Arkisen luovuuden ylistys, Tuominen Saku
Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä Kari
Lahjakkuus, Uusikylä Kari
Kehitä kokeillen, Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila

Oppimisympäristö

Oppimisympäristönä M19 kampus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson toteutus on 5 op = 127 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta 8 kertaa

Arviointimenetelmät

Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itse ja vertaisarviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen, prosessin hallintaan, innovatiivisuuteen ja tuotoksen korkeatasoisuuteen

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- ei osallistu lähiopetukseen
- liikaa selvittämättömiä poissaoloja
- tehtävät ovat palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- osaa ohjatusti käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
- osaa ohjatusti kehittää ideointia ja protoilla aihioita palvelutuotteesta
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely ymmärrettävissä
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
- osaa kehittää ideointikykyä ja protoilla nopeita ideoita ja aihioita palvelutuotteesta ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi ja työnjälki on tarkoituksenmukaista ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti opittuja tekniikoita ja luoda uusia toiminta ja työskentelymalleja.
- osaa kehittää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti ideointikykyä ja protoilla nopeita ideoita ja aihioita palvelutuotteesta ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
- ideointi ja työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus.