Siirry suoraan sisältöön

Kehitä kokeillen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00BW19-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 08.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)

Opettaja

  • Mika Huovinen
  • Kimmo Kukkonen

Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opeus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIPAL21S
    Palvelumuotoilun koulutus 21S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot
  • Opeus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia
- tuottaa nopeasti tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- protoiluissa käytettävien koneiden ja mallimateriaalien käytön harjoittelua
- nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi
- kurssiaikana suunnitellaan ja toteutetaan ennalta määritetty harjoitustyö ryhmätyönä.
- opetusmenetelmänä ryhmä- ja henkilökohtainen ohjaus.
- oppimisympäristönä pajat ja luokkatilat.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus tapahtuu M19 kampuksella lähiopetuksena
Läsnäolovelvoite on 80 %
Opetus alkaa klo 9.00. ja päätyy klo 16
Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu PAL21S opiskelijoille

Oppimisympäristö

M19 kampus

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmät
Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itse ja vertaisarviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen ja prosessin hallintaan sekä tuotoksen innovatiivisuuteen ja toiminaalisuuteen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- ei osallistu lähiopetukseen
- liikaa selvittämättömiä poissaoloja
- tehtävät ovat palauttamatta

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- osaa ohjatusti hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa ohjatusti kehittää aiheeni ideointia ja tuottaa ohjatusti prototyyppejä kehitystyön tueksi
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely tarkoituksenmukaista
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa soveltaa monipuolisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa kehittää aiheen ideointia ja tuottaa tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi, työnjälki ja viimeistely on huoliteltua ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

-osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia ja luoda uusia työskentelymalleja.
-osaa monipuolisesti kehittää aiheen ideointia ja tuottaa nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
-ideointi, työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää.
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus.