Fysioterapeutti liikunta- ja toimintakyvyn asiantuntijana (4 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA24-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
13.09.2021 - 17.12.2021
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Outi Pöyhönen
- Aki Rintala
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lappeenranta
-
HLTIFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata fysioterapeutin ammatin keskeisimmät työtehtävät ja toimintaympäristöt
- tunnistaa fysioterapiatieteen keskeiset lähtökohdat
- ymmärtää fysioterapian osana kuntoutusta ja asiakkaan kuntoutumisprosessia
- kohdata asiakkaan kokonaisvaltaisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan 100 % verkossa.
Opintojakso sisältää yksilö- ja pienryhmätehtäviä sekä tentin.
Opintojakso sisältää toiminnallisia verkkotapaamisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu syys-joulukuun välisenä aikana syksyllä 2021.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus:
- Kari Kauranen, 2021. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki
- Suomen Fysioterapeutit, 2016. Fysioterapeutin ydinosaaminen.
sekä
- Moodle- alustalla erikseen ilmoitettu materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää fysioterapeutin toimintaympäristöihin, työtehtäviin ja ammatilliseen osaamiseen tutustumisen oppimistehtävän muodossa.
Uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta ja uusinta mahdollisuudet käydään läpi opintojakson alussa.
Oppimisympäristö
100 % verkko-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op, joka vastaa 108 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Fysioterapeutin ammattiin ja työkenttään tutustuminen
Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen (ydinosaamisalueet) ja ammatissa kehittyminen
Asiakkaan kokonaisvaltainen kohtaaminen
ICF:n viitekehykseen tutustuminen
Näyttöön perustuva fysioterapia sekä fysioterapia- ja kuntoutustiede
Kuntoutuksen osa-alueet ja kuntoutumisprosessi (lääkinnällinen, sosiaalinen, ammatillinen kuntoutus, kuntouttava työtoiminta, kuntoutuspsykoterapia, työtapaturmissa ja liikenteessä vammautuneiden kuntoutus, sotilasvammalain mukainen kuntoutus, vaikeavammaisten lääkinnällinen kuntoutus, harkinnanvarainen kuntoutus)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
-
Arviointimenetelmät
Opintojakson yksilö- ja pienryhmätehtävät arvioidaan Hyväksytty/Hylätty.
Moodle- tentti arvioidaan HYL-K5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskeljan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä. Opiskelija ei osallistu opetukseen tai on toistuvasti poissa opetuksesta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa nimetä fysioterapeutin ammatin yksittäisiä toimintaympäristöjä ja työtehtäviä.
Opiskelija tunnistaa fysioterapiatieteen yksittäisiä lähtökohtia ja fysioterapian näkökulmia.
Opiskelija osaa nimetä yksittäisiä asiakkaan kohtaamisessa huomioitavia tekijöitä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa nimetä fysioterapeutin ammatin keskeisimmät toimintaympäristöt ja työtehtävät ja ymmärtää niissä edellytettävät ammatillisen osaamisen tarpeet.
Opiskelija tunnistaa fysioterapiatieteen keskeiset lähtökohdat ja fysioterapian näkökulmat osana kuntoutusta ja asiakkaan kuntoutumisprosessia.
Opiskelija osaa nimetä asiakkaan kohtaamisessa huomioitavat tekijät ja ymmärtää yksittäisten tekijöiden osalta niiden merkityksen vuorovaikutusprosessissa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata fysioterapeutin ammatin toimintaympäristöt ja työtehtävät ja analysoida niissä edellytettävän ammatillisen osaamisen tarpeita.
Opiskelija tunnistaa fysioterapiatieteen lähtökohdat ja ymmärtää fysioterapian osana kuntoutusta ja asiakkaan kuntoutumisprosessia.
Opiskelija osaa nimetä asiakkaan kokonaisvaltaisessa kohtaamisessa huomioitavat tekijät ja analysoida vertaillen niiden merkitystä vuorovaikutusprosessissa.