Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Norta
  • Ulla Huhtalo

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, tiimi- ja yksilötehtävät, tiimin dialogit.
Tiimin dialogit, reflektio päiväkirjaja yksilötehtävä opintokäynnit (sis.kontakti-opetuksen), 2 op
Kirjallisuus ja muu oppimateriaali, kirjallisuusdialogit, 2 op
Tiimityönä käytännön sovellus liittyen monialaiseen työhön perheiden palveluissa ja yksilötehtävänä oppimisen portfolio 1 op

Ajoitus ja läsnäolo

Opetustoteutuu aikavälillä 12.1.-10.3.2023

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sosiaalihuoltolaki
Lastensuojelulaki ja -asetus
Lastensuojelun laatusuositukset
Juusola, A. 2021. Jutellaanko?: Miten käsitellä lapsen kanssa vaikeita asioita. Kirjapaja.
Ritala-Koskinen, A. ym. (toim.) 2018. Monen kodin lapset: Lasten monipaikkainen asuminen ja sosiaalityö. Gaudeamus.
Saukkola K. & Laane T. 2018. Näe sydämellä luo arvostava yhteys lapseen. Painojussit.
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, M. 2021. Kohti lapsen näköistä osallisuutta. Verkkojulkaisu.
Pätäri, Taru, toimittaja 2018 Tahto tehdä toisin: uusia toimintatapoja lastensuojeluun
Peltola, M. & Moisio, J.- 2017. Ääniä ja äänettömyyttä palvelukentillä : katsaus lasten ja nuorten palvelukokemuksia koskevaan tietoon. Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisu
Lapsibarometri 2020
”Unta, ruokaa, leikkejä, rakkautta ja karamelliä, juomaa” –Hyvä elämä 6-vuotiaiden kokemana. Lapsiasiainvaltuutettu. Verkkojulkaisu

Lapsibarometri 2022“Jos joku on mun lähellä, sillon mä en pelkää” – lasten näkemyksiä turvallisuudesta. Lapsiasiainvaltuutettu. Verkkojulkaisu
Petrelius Päivi, Eriksson Pia (toim.) Työpapaeri 32/2018 THL Uudistuva lastensuojelu : kohti asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoimintaa
Kirjallisuudessa muutokset mahdollisia.

Muu opintojaksolla jaettava materiaali ja muu aihepiiriin liittyvä materiaali

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa
Tiimiryhmätyöskentely verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä, ei ole osallistunut tiimityöskentelyyn

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.Ei ole saavuttanut tiimin yhteisiä tavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa soveltaa oppimaansa ja kuvata niitä esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.Yltää tiimin yhteisiin tavoitteisiin sekä on osallistuut aktiivisesti tiimin toimintaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. On yltänyt ja osallistunut aktiivisesti tiimin tavoitteiden luomiseen ja on edistänyt osaltaan tiimin oppimista.