Siirry suoraan sisältöön

Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU08-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Anne Backman
  • Kari Malin

Opetusryhmät

  • Info ja luento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS21KV
    Sosionomikoulutus 21KV Lahti

Pienryhmät

  • Info ja luento
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu aikavälillä 8.10. - 26.11.2021 (vkot 40-47).
Opintojakson verkkotyöpajat toteutuvat seuraavan aikataulun mukaan:
8.10 klo 08.00 - 11.00, Opintojakson aloitus
21.10. klo 08.00 - 11.00
4.11. klo 08.00 - 11.00
12.11 klo 08.00 - 11:00 sekä
26.11 klo 08.00 - 12.00, Loppuseminaari

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy:https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy:https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?

Uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä 1 on verkkotentin kaltainen tehtävä, ajankohta ja toteutus esitellään ensimmäisellä työskentelykerralla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on 2 oppimistehtävää:
1. Verkossa toteutettava oppimistehtävä (paritehtävä) liittyen K. Mönkkösen kirjaan (2 op)
2. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä) (2 op)
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista. Lähiopetus tapahtuu verkossa, tunneille valmistautuminen ennakkotehtävillä (1op).

Arviointimenetelmät

Kurssin arviointi on hyväksytty - hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti H3 tasolla.
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty