Siirry suoraan sisältöön

Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU04-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

04.01.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Anne Backman
  • Tiina Vaara

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää itsetuntemustaan ja itseilmaisuaan luovien menetelmien avulla
- kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan
- arvioida ryhmän turvallisuuden astetta
- kehittää ryhmässä toimimisen taitojaan
- tunnistaa oman persoonan ja itsetuntemuksen merkityksen työvälineenä
- dokumentoida ohjaajaksi kehittymistään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä. Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimista. Opiskelijoista muodostetaan 5 hengen tiimejä.
Tiimien kontaktityöskentely toteutuu verkossa (verkkotyöpajat Zoom-verkkoalustalla). Oppimistehtäviä työstetään yksin sekä opiskelijan valitseman työyhteisön tai muun lähiyhteisön kanssa. Lukukupiiritehtävää työstetään opiskelutiimille sopivana ajankohtana (2 krt ) kontaktityöskentelyn väliaikoina.

Orientaatiopäivät 4. - 5.1.2022

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.

Verkkotyöpajat zoomissa sisältää opettajan luentoja, vuorovaikutuksellista opetusta, tiimien työskentelyä sekä ennakko- ja oppimistehtävien yhteistä käsittelyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Orientaatiopäivät 4. - 5.1.2022

Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät (2 op):
4.1. klo 15 - 16
27.1. klo 8 - 11
4.2. klo 8 - 11
10.2. klo 8 - 10
18.2. klo 8 - 11
18.3. klo 8 - 11
12.5. klo 8 - 11
13.5. klo 8 - 11
Yhteisiin verkkotyöpajoihin osallistuminen (7 krt) kuuluu opintojakson suoritustapaan (pakollinen), Niiden anti tulee näkyä "Minä-ohjaajana" - osaamiskansiossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Pakollinen kaikille yhteinen materiaali:

Huhtinen-Hildén & Karjalainen 2019. Luova toiminta siltana itseen, toisiin ja osallisuuteen. Artikkeli kirjassa Karjalainen (toim.) Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus
Hiila ym.2019. Tiimiäly. Tuuma-kustannus. LUVUT: Itsetuntemus yksilön näkökulmasta, Arvot itsetuntemuksen pohjana, Merkitys antaa yhteisen suunnan, Tiimiälytaito 3: Salliva ilmapiiri, Tiimiälytaito 5: Rikastava vuorovaikutus

2. Lukupiiriin valinnainen materiaali: (valitaan yksi kirja lukupiirissä jaettavaksi)
Aaltola, E. & Keto, S. 2018. Empatia. Myötäelämisen tiede. Into Kustannus Oy.
Brown 2013: Uskalla haavoittua. Basam Books.
Dunderfelt 2016: Läsnäolevan kohtaaminen. PS-kustannus
Myllyviita 2016: Tunne tunteesi. Duodecim.
Pessi, A, Martela, F. & Paakkanen, M. (toim.) 2017 Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus.

3. Tukiainen Maaretta 2018 : Hyvän mielen taidot tehtäväpakki materiaalia. Itsenäisesti työstettäviä itsetuntemusta syventäviä tehtäviä.

Työelämäyhteistyö

Oppimistehtävissä hyödynnetään opiskelijan työelämäyhteistyötahoja tai muuta lähiyhteisöä.

Oppimisympäristö

Verkkocampus: moodle, teams, zoom
- lukupiiri (yksilö sekä tiimitehtävä)
- tiimityöskentely
- yksilötyöskentely
- työyhteisö tai muu yhteisö, jossa mm luovuuteen ja itsetuntemukseen sekä ryhmässä toimimisen taitoihin liittyviä harjoituksia voi soveltaen tehdä
- verkkoluennot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Verkkotyöpajat ja valmistautumistehtävät : 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä

2. Lukupiiri: 1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lukupiirissä valinnaisen yhden kirjan itsenäinen lukeminen ja kaksi tiimitapaamista.
Tapaamisten ajankohdan ja muodon (skype, teams, whatsupp, kahvila etc) tiimi voi sopia keskenään. Lukupiirityöskentelyn keskustelut ja teemat tulee näkyä "Minä ohjaajana" - osaamiskansiossa. Ryhmässä voidaan valita yksi kirja tai myös jokainen ryhmässä voi valita oman kirjan kiinnostuksen mukaan.

3. Henkilökohtainen "Minä ohjaajajana " - osaamiskansio: 2 op on 54 tuntia opiskelijan työtä. : Kansiota työstetään aikavälillä 27.1. - 22.5.2022.
Palautus Moodleen viikolla 20.

.

Arviointimenetelmät

Minä ohjaajana - osaamiskansio

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu osaamiskansioon: H3 taso/täydennettävä.

Oman oppimisen tavoitteellisuus H3: Omat tavoitteet on kuvattu suhteessa opintojakson yleisiin osaamis-tavoitteisiin. Tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu.

Oma pohdinta ja reflektio H3: Monipuolinen reflektio luentojen, oppimistehtävien teemoista. Pohdinta on muutakin kuin luennon tai oppimistehtävän sisällön kuvausta, ja se sisältää sekä oman kokemuksen että ryhmän toiminnan reflektiota.

Teorian hyödyntäminen reflektiossa H3: Vaadittu lähdekirjallisuus näkyy tuotoksessa. Teoria ja oma pohdinta on nivottu ainakin paikoitellen yhteen. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty. Muun mahdollisen lähdekirjallisuuden käyttö on aiheeseen sopivaa.

Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus H3: Yleisilme on asianmukainen. Kieli on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.
Soveltaminen H3 Opittua sovelletaan käytäntöön esimerkkien kautta. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.