Siirry suoraan sisältöön

Kasvuympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Jukkala-Kylliäinen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä tapaamisessa vko 35.kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään pääasiassa verkossa oman tiimin kanssa, kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä.Verkkotyöpajat toteutetaan viikoilla 35, 36, 37,38,39, 40 ja 42.
Lähityöpaja kampuksella yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuu viikolla 38.

Opetusmenetelmät: flipped learning, tiimityöskentely, vuorovaikutteiset verkkotapaamiset ja lähityöpajaty.

Ajoitus ja läsnäolo

vko 35. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa) JJK, OKM j ja OR
vko 36. 4 h verkkotyöpaja ihmisen kasvu ja kehitys OR, JJK (Kasvuympäristöt teemana Kasvatus)
vko 37. 4 h verkkotyöpaja Kasvuympäristöt (perhe) OR, JJK
vko 38. 4 h lähityöpaja kampuksella yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys kanssa JJK, OKM ja OR sekä verkkotyöpaja kasvuympäristöt 4h
vko 39. 4h verkkotyöpaja OR, JJK
vko 40. 4h verkkotyöpaja OR, JJK
vko 42. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset OR, JJK, OKM

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Eerola, Petteri & Pirskanen, Henna. Perhe ja tunteet. Gaudeamus, Tallinna. 2018.
Ja muu opintojaksolla jaettava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei ole

Oppimisympäristö

Moodle, O365 Teams, Zoom verkkoympäristöt, kampus
- tiimityöskentely; tiimitehtävä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- verkkoluennot
-lähityöpajat kampuksella
- verkossa tapahtuva ohjaus
verkkotyöpaja, opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 42

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä /perhekäsitystehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä

Artikkelitehtävä (teoksesta Perhe ja tunteet)

Blogitehtävä (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas")

10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa
tiimitehtävä

Sisältö

Suomeksi
Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
-neuropsykiatrisen perheen kohtaaminen ja palveluohjaus

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusajattelijat-tehtävä 1op; yksilötehtävä: hyväksytty / hylätty
Perhekäsitystehtävä 1 op; yksilö- ja tiimitehtävä : hyväksytty / hylätty
Artikkelitehtävä (teoksesta perhe ja tunteet) 1 op: hyväksytty / hylätty
Kasvatusnäkemystehtävä 2 op (teoksesta "kuka on kukkulan kuningas": hyväksytty / hylätty
Hyväksytty suoritus on vähintään H3

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- aktiivinen osallistuminen lähiverkkotapaamisiin ja tiimityöskentelyyn
- itsenäisten tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään