Siirry suoraan sisältöön

Kasvuympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU03-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

24.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kari Malin

Ryhmät

  • HLTISOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen monimuotoisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä 1op (tiimitehtävä)
Kasvunpaikat-tehtävä 1 op (tiimitehtävä)
Kirjalisuustehtävä 2 op (paritehtävä)
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op
Yksilötehtävä, tiimitehtävät, lähiopetus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 37- 42
3.9 klo 9-12 Opintomoduulin yhteinen avaus; läsnäolo pakollinen
7.9 klo 8-12 Lähiopetus (ryhmä A 8-10; ryhmä B 10-12)
9.9 klo 8-12 Lähiopetus (ryhmä A 8-10; ryhmä B 10-12)
15.9 klo 8-12 Lähiopetus (ryhmä A 8-10; ryhmä B 10-12)
17.9 klo 8-12 Lähiopetus (ryhmä A 8-10; ryhmä B 10-12)
22.9 klo 8-11 Kasvatuspaja-seminaari; läsnäolo pakollinen
25.9 klo 9-11 Kasvunpaikat -tehtävän aloitus; läsnäolo pakollinen
30.9 klo 8-12 Lähiopetus (ryhmä A 8-10; ryhmä B10-12)
5.10 klo 12-15 Kasvunpaikat-tehtävän ryhmäkohtainen ohjaus
6.10 klo 8-12 Lähiopetus / Asiantuntijaluento (ryhmä A 8-10; ryhmä B 10-12)
15.10 klo 8-11 Kasvunpaikat-tehtävien esitykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstd, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS? Lasten ja aikuisten valtasuhteet kasvun tukena.Jyväskylä, PS-kustannus.
Jallionja, R. (toim.). 2009: VIERAS PERHEESSÄ. Helsinki: Gaudeamus Heksinki University Press. /
Rönkä, A & Malinen, L. & Lämsä, T. (toim.). 2009. PERHE-ELÄMÄN PALETTI - vanhempana ja puolisona vaihtelevassa arjessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lammi-Tastula, J. (toim.) & Karvonen, S. 2014. LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINTI 2014. THL.
Lahikainen, A-R & Punamäki, R-L. & Tamminen T. (toim.). 2008. KULTTUURI LAPSEN KASVATTAJANA. Wsoy.
Eerola, P & Mykkänen, J. (toim.). 2014. ISÄN KOKEMUS. Helsinki: Gaudeamus.
Törrönen, M. 2012. ONNI ON JOKA PÄIVÄ. Lapsiperheen arki ja hyvinvointi. Gaudeamus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristöt
Niemen kampus M19
tehtävätiimit
OloPiste-toiminta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 2 op = 54 h
- kasvatusnökemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1 op = 27 h
- lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 1 op = 27 h

Sisältö

Kasvuympäristö:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- perheen tehtävät
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
Kasvatus
- kasvatuksen käsite
- kasvatustusnäkemys
- kasvatustyylit

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa:
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään