Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU02-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 31.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Rantatulkkila
  • Vuokko Koiranen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

luennot, itsenäinen oppimistehtävätyöskentely, pienryhmä- ja yksilölliset oppimistehtävät, tentti
Ensimmäisellä luentokerralla tulee olla paikalla.

Ajoitus ja läsnäolo

viikot 36- 44
Tarkempi aikataulu kerrotaan ensimmäisillä tunneille. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloä lähiopetuksessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kaikille:
Nurmi, J. et al. 2009. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY
Yksi seuraavista:
- Sinkkonen, J. 2018.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa TAI
- Ojanen, M. 2014. Positiivinen psykologia TAI
- Sinkkonen, J. & Kalland, M.(toim.) 2011. varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen

Muu luennoilla ilmoitettu materiaali

Uusintamahdollisuudet

Tenttipäivämäärä ilmoitetaan luentojakson ensimmäisillä tunneilla, samoin oppimistehtävien palautuspäivämäärät. Uusintatentti Hyviksen yleisinä tenttipäivinä.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus, Moodle ja Zoom-verkkoympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 2 op
Oppimistehtävät ja tentti 3 op

Sisältö

- persoonallisuuspsykologia ja kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, terveen mielen tunnusmerkkejä, elämänhallinta, yksilön elämänkriisit
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin käsite, kognitiivinen kehitys, sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja -haasteet lapsuudessa,
nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen

Arviointimenetelmät

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo lähiopetuksessa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti; numeerinen arviointi

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, on hän sen aikana aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa velvollinen osoittamaan opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta arviointitasoa 1, ja/tai ei lainkaan noudata aikatauluja.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä, arkitietoon painottuen. Pystyy auttavasti havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa tieteelliseen tietoon perustuvaa teoreettista käsitteistöä. Pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tutkittua, tieteellistä tietoa hyödyntäen. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti, sekä pystyy havainnoimaan yksilön, erityisesti lapsen/nuoren kehitystä monipuolisesti tätä taitoa hyödyntäen. Noudattaa hyvin aikatauluja, osallistumisaktiivisuus erittäin hyvää. Tieteellisen tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.