Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YTS0041-19002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Kai Hämäläinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
-
HLPRYSOTE20SSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
-
LLPRYHOTRA20SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
-
LABLPRYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa laajasti ja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäjälähtöisten palvelujen kehittämisessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Palvelumuotoilun 5 op toteutuksessa on 3 opiskelupäivää (22.1., 23.1. ja 5.2.2021) Teamsissa. Muutoin opiskelu tapahtuu Moodle -oppimisympäristössä. Oppimistehtävät suoritetaan yksilö-, pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opetuksessa on opettajavetoista luentomaista opetusta, mutta paljon myös osallistavia keskusteluja ja harjoituksia.
Opintojaksolla tehdään arvioitava oppimistehtävä. Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opiskelu on suurimmaksi osaksi omavalintaisena aikana toteutettavaa. Ajoitettuja opetuspäiviä on kolme (22.1. klo 14-20, 23.1. klo 9-14 ja 5.2.klo 14-20).
Opetustapahtuman Teams -linkit julkaistaan opintojakson Moodlessa. Ensimmäisellä kerralla tule linjoille jo klo 13.45, jotta saat varmistettua yhteyden toimivuuden.
Arvioitavan oppimistehtävän aikataulu sovitaan opintojakson alkaessa.
Oppimisympäristö
Teams ja Moodle -oppimisympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kalenteria kuormitetaan kolmella (3) lähiopiskelupäivällä. Suurin osa opiskelusta toteutuu Moodlessa.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- peruskäsitteet: palvelu, tuote, palvelupolku, palvelumuotoilu, käyttäjälähtöisyys ym.
- käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessi
- käyttäjätiedon hankinta ja menetelmäosaaminen
- käyttäjätiedon haasteet kehittämistyössä
- palvelujen arviointi
- prosessikeskeinen ajattelu
- palvelumuotoilu yhteisöllisen kehittämisen välineenä
Arviointimenetelmät
Opintojakson arviointi on 0-5.
Arviointi perustuu oppimistehtävän suoritukseen. Myös muut opintojaksolla annetut tehtävät tulee olla hyväkytysti suoritettuja.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa tehtävässä tuntevansa aihepiirin lähinnä käytännön tasolla. Vastauksessa ilmenee teoreettisella tasolla aiheen hallinnan puutteita. Vastauksessa on hyödynnetty lähinnä yhtä suomalaista lähdettä ja omia yhteenvetoja tai päätelmiä on esitetty niukasti. Opiskelijan esittämä reflektointi jää hyvin pinnalliseksi tai niukaksi. Opiskelijan tuottama teksti on kieliasultaan ja luettavuudeltaan puutteellista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa tehtävässä tuntevansa aihepiirin hyvin joko teoriassa tai käytännössä tai yleisellä tasolla hyvin sekä teoriassa että käytännössä. Hän on rakentanut vastauksensa taitavasti lähdeaineiston pohjalta jonkin verran omia yhteenvetoja ja päätelmiä esittäen. Vastauksessa on hyödynnetty pääosin suomalaisia lähteitä. Lähteiden käyttö on paikoin yksipuolista mutta tarkoituksen mukaista. Opiskelija rakentaa vastauksensa pääsääntöisesti joko käytännön toiminnan kuvauksen (kokemustietoon) tai aiemman teoriatiedon varaan. Vastauksessa on jonkin verran teorian reflektointia käytännön toimintaan ja sen kehittämiseen. Opiskelijan tuottama teksti on kieliasultaan ja luettavuudeltaan moitteetonta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa tehtävässä erityisasiantuntemustaan sekä teoreettisessa että käytännön toiminnan tuntemisessa. Hän on rakentanut vastauksensa erittäin taitavasti lähdeaineiston pohjalta omia yhteenvetoja ja päätelmiä esittäen. Vastauksessa on hyödynnetty sekä suomalaisia että ulkomaisia lähteitä. Lähteiden käyttö on monipuolista, kriittistä ja tarkoituksen mukaista. Vastauksessaan opiskelija osoittaa kriittistä ja luovaa ajattelua reflektoidessaan teoriaa käytännön toimintaan ja sen kehittämiseen. Opiskelijan tuottama teksti on kieliasultaan ja luettavuudeltaan erittäin hyvää.