Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: YTS0041-19002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus

Opettaja

  • Kai Hämäläinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYTO20H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
  • HLPRYSOTE20S
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
  • LLPRYHOTRA20S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
  • LABLPRYTO20H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa laajasti ja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäjälähtöisten palvelujen kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Palvelumuotoilun 5 op toteutuksessa on 3 opiskelupäivää (22.1., 23.1. ja 5.2.2021) Teamsissa. Muutoin opiskelu tapahtuu Moodle -oppimisympäristössä. Oppimistehtävät suoritetaan yksilö-, pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opetuksessa on opettajavetoista luentomaista opetusta, mutta paljon myös osallistavia keskusteluja ja harjoituksia.

Opintojaksolla tehdään arvioitava oppimistehtävä. Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelu on suurimmaksi osaksi omavalintaisena aikana toteutettavaa. Ajoitettuja opetuspäiviä on kolme (22.1. klo 14-20, 23.1. klo 9-14 ja 5.2.klo 14-20).

Opetustapahtuman Teams -linkit julkaistaan opintojakson Moodlessa. Ensimmäisellä kerralla tule linjoille jo klo 13.45, jotta saat varmistettua yhteyden toimivuuden.

Arvioitavan oppimistehtävän aikataulu sovitaan opintojakson alkaessa.

Oppimisympäristö

Teams ja Moodle -oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kalenteria kuormitetaan kolmella (3) lähiopiskelupäivällä. Suurin osa opiskelusta toteutuu Moodlessa.

Sisältö

Opintojakson sisältö
- peruskäsitteet: palvelu, tuote, palvelupolku, palvelumuotoilu, käyttäjälähtöisyys ym.
- käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessi
- käyttäjätiedon hankinta ja menetelmäosaaminen
- käyttäjätiedon haasteet kehittämistyössä
- palvelujen arviointi
- prosessikeskeinen ajattelu
- palvelumuotoilu yhteisöllisen kehittämisen välineenä

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi on 0-5.
Arviointi perustuu oppimistehtävän suoritukseen. Myös muut opintojaksolla annetut tehtävät tulee olla hyväkytysti suoritettuja.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa tehtävässä tuntevansa aihepiirin lähinnä käytännön tasolla. Vastauksessa ilmenee teoreettisella tasolla aiheen hallinnan puutteita. Vastauksessa on hyödynnetty lähinnä yhtä suomalaista lähdettä ja omia yhteenvetoja tai päätelmiä on esitetty niukasti. Opiskelijan esittämä reflektointi jää hyvin pinnalliseksi tai niukaksi. Opiskelijan tuottama teksti on kieliasultaan ja luettavuudeltaan puutteellista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa tehtävässä tuntevansa aihepiirin hyvin joko teoriassa tai käytännössä tai yleisellä tasolla hyvin sekä teoriassa että käytännössä. Hän on rakentanut vastauksensa taitavasti lähdeaineiston pohjalta jonkin verran omia yhteenvetoja ja päätelmiä esittäen. Vastauksessa on hyödynnetty pääosin suomalaisia lähteitä. Lähteiden käyttö on paikoin yksipuolista mutta tarkoituksen mukaista. Opiskelija rakentaa vastauksensa pääsääntöisesti joko käytännön toiminnan kuvauksen (kokemustietoon) tai aiemman teoriatiedon varaan. Vastauksessa on jonkin verran teorian reflektointia käytännön toimintaan ja sen kehittämiseen. Opiskelijan tuottama teksti on kieliasultaan ja luettavuudeltaan moitteetonta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa tehtävässä erityisasiantuntemustaan sekä teoreettisessa että käytännön toiminnan tuntemisessa. Hän on rakentanut vastauksensa erittäin taitavasti lähdeaineiston pohjalta omia yhteenvetoja ja päätelmiä esittäen. Vastauksessa on hyödynnetty sekä suomalaisia että ulkomaisia lähteitä. Lähteiden käyttö on monipuolista, kriittistä ja tarkoituksen mukaista. Vastauksessaan opiskelija osoittaa kriittistä ja luovaa ajattelua reflektoidessaan teoriaa käytännön toimintaan ja sen kehittämiseen. Opiskelijan tuottama teksti on kieliasultaan ja luettavuudeltaan erittäin hyvää.