Henkilöstöjohtaminen (8 op)
Toteutuksen tunnus: YTS0031-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Kristiina Helminen
- Pirjo Vaittinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
-
HLPRYSOTE20SSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
-
HLPRYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
kuvata ja arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita, prosesseja ja tyypillisiä käytäntöjä sekä perustellen käyttää keskeisiä toiminnan ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä suunnitella ja arvioida henkilöstöjohtamisen tavoitteita ja merkitystä organisaatiossa/yrityksessä sekä henkilöstöjohtamisen kytkeytymistä organisaation/yrityksen toimintastrategiaan suunnitella henkilöstön käyttöä huomioon työhyvinvointi ja työsuojelulliset seikat (mm. virkaehtosopimukset)
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus
Aikataulutettua verkko-opetusta (Zoom) pe 15.1. klo 15-19, la 16.1. klo 10-14 .
Covid 19 -tilanteen niin salliessa lähiopetuksena pe 12.3. klo 15-19, la 13.3. klo 10-14, muussa tapauksessa Zoomissa
Seminaaritehtävä
Tentti
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä.
Oppimisympäristö
Yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät verkossa
Tentti
Moodle -oppimisympäristössä
Sisältö
Henkilöstöstrategia
Henkilöstösuunnittelu
Henkilöstön hankinta
Henkilöstön osaaminen ja sen kehittäminen
Työelämän suhteet ja työasioiden hoitaminen
Työyhteisötaidot
Työhyvinvointi ja työsuojelu
Tiimi- ja esimiestyö
Henkilöstöjohtamisen menestyksellisyyden mittaaminen, henkilöstön palkitseminen
Strategiaprosessin vaiheet
Strategisen johtamisen merkitys
Arviointimenetelmät
1. Seminaaritehtävä
2. Tentti
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei tunne aihepiiriä sen enempää käytännön kuin teorian tasollakaan. Tehtävässä on hyödynnetty vain käytännön tietoa ja sitäkin kuvataan hajanaisesti ja hatarasti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa tehtävässä tuntevansa aihepiirin lähinnä käytännön tasolla. Vastauksessa ilmenee teoreettisella tasolla aiheen hallinnan puutteita. Vastauksessa on hyödynnetty lähinnä yhtä suomalaista lähdettä ja omia yhteenvetoja tai päätelmiä on esitetty niukasti. Opiskelijan esittämä reflektointi jää hyvin pinnalliseksi tai niukaksi. Opiskelijan tuottama teksti on kieliasultaan ja luettavuudeltaan puutteellista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa tehtävässä tuntevansa aihepiirin hyvin joko teoriassa tai käytännössä tai yleisellä tasolla hyvin sekä teoriassa että käytännössä. Hän on rakentanut vastauksensa taitavasti lähdeaineiston pohjalta jonkin verran omia yhteenvetoja ja päätelmiä esittäen. Vastauksessa on hyödynnetty pääosin suomalaisia lähteitä. Lähteiden käyttö on paikoin yksipuolista mutta tarkoituksen mukaista. Opiskelija rakentaa vastauksensa pääsääntöisesti joko käytännön toiminnan kuvauksen (kokemustietoon) tai aiemman teoriatiedon varaan. Vastauksessa on jonkin verran teorian reflektointia käytännön toimintaan ja sen kehittämiseen. Opiskelijan tuottama teksti on kieliasultaan ja luettavuudeltaan moitteetonta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa tehtävässä erityisasiantuntemustaan sekä teoreettisessa että käytännön toiminnan tuntemisessa. Hän on rakentanut vastauksensa erittäin taitavasti lähdeaineiston pohjalta omia yhteenvetoja ja päätelmiä esittäen. Vastauksessa on hyödynnetty sekä suomalaisia että ulkomaisia lähteitä. Lähteiden käyttö on monipuolista, kriittistä ja tarkoituksen mukaista. Vastauksessaan opiskelija osoittaa kriittistä ja luovaa ajattelua reflektoidessaan teoriaa käytännön toimintaan ja sen kehittämiseen. Opiskelijan tuottama teksti on kieliasultaan ja luettavuudeltaan erittäin hyvää.