Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK001-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
29.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Kliinisen hoitotyön asiantuntija (2020)
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Susanna Tella
- Pirjo Vaittinen
- Aki Rintala
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYSOTE20SSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
-
HLPRYKLI20SKliinisen hoitotyön asiantuntija (YAMK) 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu verkossa. Opintojakson alussa on lukujärjestykseen merkitty orientaatioinfo opintojakson suorittamisesta, mutta sille sosallistuminen ei ole edellytys opintojakson suoritukselle.
Opintojaksolla on useita harjoitus- ja oppimistehtäviä, jotka tehdään joko yksin tai pienryhmissä. Näiden tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä 29.8. - 31.12.2020. Opintojakson oppimis- ja harjoitustehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä opintojakson Moodle -pohjalla.
Opintojaksolla on myös muutamia (3) sovittuja webinaareja (klo 17-19 välillä), joihin osallistuminen on suositeltavaa omalta päätelaitteelta. Webinaarit nauhoitetaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla osoitettava materiaali.
Oppimisympäristö
Oppiminen tapahtuu Moodle -oppimisympäristössä. Kurssiavain Moodle-alustalle annetaan orientaatio-infossa tai lähetetään opintojaksolle ilmoittautuneille opiskelijoille sähköpostitse.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (eli 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat opppimis- ja harjoitustehtävät.
Sisältö
1 Tutkimusprosessi
- Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
- Tieteellinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittäminen
- Tutkimus-ja kehitäämisprosessi
- Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimuksen etiikka
2 Laadullinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
-Tutkimuksen raportointi
3 Määrällinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
-Tutkimuksen raportointi
4 Kehittäminen ja innovointimenetelmät
- Kehittämis- ja innovointimenetelmiä
- Aineistojen käsittely
- Raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
0 = Opiskelija ei osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteitä, eikä ymmärrä tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen keskeisiä vaiheita. Opiskelija ei osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä eikä tulkita niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1 = Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja soveltaa tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimusraportin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija hallitsee saatujen tutkimustulosten tulkinnan ja raportoinnin sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset.