Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK001-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

29.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 60

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Kliinisen hoitotyön asiantuntija (2020)
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus

Opettaja

  • Susanna Tella
  • Pirjo Vaittinen
  • Aki Rintala

Opetusryhmät

  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYSOTE20S
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (YAMK) 20S Lappeenranta
  • HLPRYKLI20S
    Kliinisen hoitotyön asiantuntija (YAMK) 20S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskelu tapahtuu verkossa. Opintojakson alussa on lukujärjestykseen merkitty orientaatioinfo opintojakson suorittamisesta, mutta sille sosallistuminen ei ole edellytys opintojakson suoritukselle.

Opintojaksolla on useita harjoitus- ja oppimistehtäviä, jotka tehdään joko yksin tai pienryhmissä. Näiden tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä 29.8. - 31.12.2020. Opintojakson oppimis- ja harjoitustehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä opintojakson Moodle -pohjalla.

Opintojaksolla on myös muutamia (3) sovittuja webinaareja (klo 17-19 välillä), joihin osallistuminen on suositeltavaa omalta päätelaitteelta. Webinaarit nauhoitetaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Oppiminen tapahtuu Moodle -oppimisympäristössä. Kurssiavain Moodle-alustalle annetaan orientaatio-infossa tai lähetetään opintojaksolle ilmoittautuneille opiskelijoille sähköpostitse.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (eli 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat opppimis- ja harjoitustehtävät.

Sisältö

1 Tutkimusprosessi
- Tutkimukseen liittyvät keskeiset käsitteet
- Tieteellinen tutkimus, tutkimuksellinen kehittäminen
- Tutkimus-ja kehitäämisprosessi
- Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimuksen etiikka

2 Laadullinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
-Tutkimuksen raportointi

3 Määrällinen tutkimus
- Tutkimusasetelma
- Aineiston hankinnan metodeja
- Aineiston analysointimenetelmiä
-Tutkimuksen raportointi

4 Kehittäminen ja innovointimenetelmät
- Kehittämis- ja innovointimenetelmiä
- Aineistojen käsittely
- Raportointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

0 = Opiskelija ei osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteitä, eikä ymmärrä tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen keskeisiä vaiheita. Opiskelija ei osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä eikä tulkita niistä saatuja tuloksia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1 = Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin keskeiset vaiheet. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston analysointiin soveltuvia menetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä. Opiskelija osaa valita ja soveltaa tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen vaiheet. Opiskelija osaa valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija osaa tulkita saadut tutkimustulokset ja kirjoittaa tutkimusraportin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5 = Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa perustellusti valita ja käyttää kurssiin kuuluvia tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisten analysointiongelmien ratkaisuun. Opiskelija hallitsee saatujen tutkimustulosten tulkinnan ja raportoinnin sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset.