Siirry suoraan sisältöön

Kiertotalous I -kehittämisprojekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BG87-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 13.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikan ala (LAMK)

Toimipiste

Tekniikan ala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Sakari Autio
  • Pia Haapea

Ryhmät

  • 07HTO19
    Täydentävä osaaminen AMK 2019-2020, Tekniikan ala, Lahti
  • 00HTO19
    Täydentävä osaaminen AMK 2019-2020
  • 07EYT17
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 17, Lahti
  • 07AVO19
    Avoin AMK, muu tekniikka, 2019

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa osaamistaan, erilaisia toimintamalleja ja teoreettista tietoa työelämälähtöisissä projekteissa
- työskennellä monialaisissa tiimeissä kehittäen samalla kiertotalousosaamis-, projektinhallinta- ja raportointitaitoja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tapaamiset toimeksiantajien ja ohjaajien kanssa (2 - 4 krt), sovittujen tehtävien tekeminen ja palautus itsenäisesti/tiimissä. Loppuseminaariesitys. Pääosa tehtävistä ja opintojaksoon liittyvistä osa-alueista tehtään tiimissä.

Ajoitus ja läsnäolo

Tiimit sopivat itsenäisesti kehittämishankkeiden tekemisen aikataulusta. Pakollinen läsnäolo aloitustilaisuuksissa, ohjaaja- ja toimeksiantajatapaamisissa, loppuseminaarissa ja hankkeiden reflektointitilaisuuksissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kaikki oppimateriaali on koottu opintojakson reppusivuille. Lisäksi opiskelija tutustuu kehittämisprojektiin liittyvään materiaaliin itsenäisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittavat opintojaksosta vastaavien ohjaajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

Kaikki kehittämisprojektit ovat työelämälähtöisiä.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttejä.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetusta on pääosin kerran viikossa, kehittämisprojekti tehdään erikseen annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti tiimissä. Tiimit organisoivat itsenäisesti työskentelytapansa ja tapaamiset sidosryhmien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus vaatii opiskelijalta noin 135 h, tiimit vastaavat ajankäytöstään sovitusti ja pitävät työaikakirjanpitoa.

Sisältö

Monialaisille kehittämisprojekteille on varattu lukujärjestykseen pääosin torstai-iltapäivät. Opiskelijat valitsevat annetuista hankeideoista itseään kiinnostavimmat tai omaa oppimistaan edistävimmät aihealueet. Myös opiskelijan omat kehittämisprojektit ovat perustellusti mahdollisia. Projektitiimit muodostetaan ohjaajien toimesta tehtyjen valintojen perusteella. Opiskelijat suunnittelevat ja organisoivat projektiin liittyvät toimenpiteet itsenäisesti. Kehittämisprojektiin kuuluu aihealueen kirjallisuuteen tutustuminen (kirjallisuuskatsaus), tutkimussuunnitelman laatiminen, tulosten esittäminen, seminaarit, raportointi ja reflektointi. Projektista tehdään myös artikkelimuotoinen yhteenveto. Opiskelijaryhmät järjestävät tapaamisia toimeksiantajien ja projektille nimetyn ohjaajan kanssa. Projektiryhmät perustavat projektille kotisivut. Tarkempi aikataulutus ja tehtävät löytyvät repusta opintojakson alkaessa. Kehittämisprojektin aikana jokainen osallistuu yhteen ns. BootCampiin

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Projekti- ja raportointiosaaminen

Arviointimenetelmät

tasot 1, 2 ja 3
Opintojakson arviointi perustuu seuraavien osa-alueiden hallintaan:
-Teorian hallinta, 15 % arvosanasta
- Projekti/tutkimussuunnitelma, 15 % arvosanasta (ml. esittäminen)
- Prosessinhallinta, 20 % arvosanasta
- Raportointi (erityisesti loppuraportti ja kotisivut), 30 % arvosanasta
- Nettisivut, 10 % arvosanasta
- Reflektointi, 10 % arvosanasta
Henkilökohtainen reflektointi
Kaikki opintoihin kuuluvat osa-alueet on suoritettava hyväksytysti

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojaksolle asetettuja kriteereitä. Palauttamatta jääneet osa-alueet.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa erilaisista tietolähteistä ja soveltaa niitä kehittämisprojektissa tehtävien toimintojen pohjaksi sekä perustella niiden valinnan
- käyttää kiertotalouteen ja projektinhallintaan liittyviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti.
- selvittää kehittämisprojektiin liittyvien toimeksiantojen lähtökohdat, tarpeet ja haasteet, sekä toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi ammattialansa mukaisesti valituissa tehtävissä
- toimia ryhmässä ja tuoda siihen ammatillisen osaamisensa toimeksiantajan tavoitteet huomioiden
- selvittää eri toimintoihin liittyvät ohjeet ja toimia niiden mukaisesti noudattaen ammattialansa eettisiä periaatteita

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ja viestiä kiertotalouteen liittyvistä ammattikäsitteistä laaja-alaisesti eri kohderyhmille
- osaa arvioida, vertailla ja hyödyntää erilaisia kehittämisprojektin aihealueeseen liittyviä tietolähteitä
- esittää valitun kiertotalousprojektin mukaisia, innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja annettuihin haasteisiin sekä perustella valittujen toimenpiteiden lähtökohdan, tarpeen ja tarkoituksenmukaisuuden
- valita perustellusti oman ja ryhmän toimintojen pohjaksi soveltuvimmat tekniikat, työtavat ja prosessit
- organisoida ja ohjata kehittämisprojektiin liittyviä toimenpiteitä eettisesti, itsenäisesti ja osana monialaista tiimiä huomioiden kohderyhmien asettamat tavoitteet

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
-soveltaa ja valita perustellusti projektin aihealueeseen liittyviä tietolähteitä
- käyttää kiertotalouteen liittyviä käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kehittämisprojektia palveleviksi kokonaisuuksiksi
- suunnitella ja kehittää tavoitteellisesti valittuja toimintoja, tekniikoita ja malleja työelämälähtöisissä kehittämishankkeissa itsenäisesti ja vastuullisesti huomioiden toimeksiantajan ja kohderyhmän tarpeet
- osaa vastata kehittämisprojektiin liittyvien tehtävien ja toimenpiteiden suunnittelusta ja sovituista toimenpiteistä vastuullisesti itsenäisesti ja tiimin jäsenenä
- edistää oman ryhmänsä ja tarvittaessa muidenkin yhteisöjen ammatillista kehittymistä