Monitoimijainen osallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BO32-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
05.10.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan koulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Jaana Mantela
- Raija Hovi-Pulsa
Ryhmät
-
HLTIYLPK20SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 20S Lahti
-
HLTIYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on virtuaalinen ja toteutuu etäopetuksena. Se koostuu itsenäisistä tai parityönä omaan työhön/työalueeseen liittyvistä oppimisalustalle palautettavasta kehittämistehtävästä, padlet-työskentelystä ja keskusteluista. Opintojaksoon sisältyy kehittämistehtävän ohjaamista virtuaalisesti sekä verkkoluentoja, mitkä myös tallennetaan.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso aukeaa verkossa 5.10.2020 ja päättyy 31.12.2020.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti. Sen aloitus on yhteisesti Zoomissa 5. 10 klo 12-13. Opintojaksoon sisältyy kaksi virtuaalista kehittämistehtävän ohjauskertaa, joihin voi halutessaan osallistua.
Opintojaksoon sisältyy verkkoluentoja, joita voi kuunnella reaaliajassa tai tallennettuna
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukseen ei ole valinnaista suoritustapaa
Työelämäyhteistyö
Tehtäviä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö sekä työelämän oppimisympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on
-yksi laajempi kehittämistehtävä
-pienempi itsenäinen pohdintatehtävä
-edelliseen liittyvä verkkokeskustelu ja yhteinen tuotos pienryhmissä.
Kehittämistehtävän palautus on opintojakson päättyessä 31.12.2020.
Sisältö
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa vahvistaa lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa asiantuntijatiedon rinnalla
- osaa kehittää ja edistää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia yhteistyösuhteita rakentaen
Opiskelija toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta vahvistavan kehittämistehtävän omaan työhönsä/työalueeseensa liittyen.
Opiskelija tarkastelee lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia huomoiden sekä arkiympäristöstä nousevan tiedon että asiantuntijatiedon.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteena ovat itsenäiset tai parityönä tehdyt kehittämistehtävät, sekä verkkokeskustelun ryhmätuotos.
Kehittämistehtävä arvioidaan numeerisesti, verkkokeskustelun ryhmätuotos hyväksytty-hylätty..
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-etsii johdonmukaisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä perustelee tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää toimintaa omalla alallaan
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä tietolähteitä
- osaa kehittää lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää toimintaa hyödyllisiä aloja ylittäviä yhteistyösuhteita rakentaen
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä omalla erityisellä asiantuntija-alueellaan
- osaa arvioida ja kehittää lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää strategista toimintaa