Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO32-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

05.10.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Raija Hovi-Pulsa

Ryhmät

  • HLTIYLPK20S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 20S Lahti
  • HLTIYTO20H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on virtuaalinen ja toteutuu etäopetuksena. Se koostuu itsenäisistä tai parityönä omaan työhön/työalueeseen liittyvistä oppimisalustalle palautettavasta kehittämistehtävästä, padlet-työskentelystä ja keskusteluista. Opintojaksoon sisältyy kehittämistehtävän ohjaamista virtuaalisesti sekä verkkoluentoja, mitkä myös tallennetaan.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso aukeaa verkossa 5.10.2020 ja päättyy 31.12.2020.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti. Sen aloitus on yhteisesti Zoomissa 5. 10 klo 12-13. Opintojaksoon sisältyy kaksi virtuaalista kehittämistehtävän ohjauskertaa, joihin voi halutessaan osallistua.
Opintojaksoon sisältyy verkkoluentoja, joita voi kuunnella reaaliajassa tai tallennettuna

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukseen ei ole valinnaista suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

Tehtäviä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö sekä työelämän oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on
-yksi laajempi kehittämistehtävä
-pienempi itsenäinen pohdintatehtävä
-edelliseen liittyvä verkkokeskustelu ja yhteinen tuotos pienryhmissä.
Kehittämistehtävän palautus on opintojakson päättyessä 31.12.2020.

Sisältö

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija 
 -osaa vahvistaa lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa asiantuntijatiedon rinnalla
- osaa kehittää ja edistää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia yhteistyösuhteita rakentaen

Opiskelija toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta vahvistavan kehittämistehtävän omaan työhönsä/työalueeseensa liittyen.
Opiskelija tarkastelee lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia huomoiden sekä arkiympäristöstä nousevan tiedon että asiantuntijatiedon.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteena ovat itsenäiset tai parityönä tehdyt kehittämistehtävät, sekä verkkokeskustelun ryhmätuotos.
Kehittämistehtävä arvioidaan numeerisesti, verkkokeskustelun ryhmätuotos hyväksytty-hylätty..

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii johdonmukaisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä perustelee tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää toimintaa omalla alallaan

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä tietolähteitä
- osaa kehittää lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää toimintaa hyödyllisiä aloja ylittäviä yhteistyösuhteita rakentaen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti lapsen ja nuoren hyvinvointia ja osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä omalla erityisellä asiantuntija-alueellaan
- osaa arvioida ja kehittää lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallisuutta edistävää strategista toimintaa