Siirry suoraan sisältöön

Varhaiserityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG66-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

13.01.2020 - 30.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Tiina Vaara

Ryhmät

  • 08SOS19K
    Sosionomikoulutus 19K, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida lapsen erityisen tuen tarpeita
- käyttää soveltuvia erityiskasvatuksen menetelmiä
- ohjata erityisen tuen palvelujärjestelmiin
- ohjata monikulttuurisia lapsia ja perheitä varhaiskasvatuksessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

5 op opintokokonaisuus :
- asiantuntijaluennot, itsenäiset ja tiimitehtävät
- lähi- tai verkko-opetusta sekä itsenäistä opiskelua viikoilla 4, 8, 13 ja 17
21.1.2020 Varhaiserityiskasvatuksen kokonaisuuden aloitus, tiimit ja suoritustavan kuvaus
tehtävä1 eli orientaatiotehtävä käsitellään lähiopetuksessa 21.1.2020
Orientaatiotehtävä ohjeistetaan ilmoittautuneille sähköpostilla viikolla 50.
vk 8 17.2.2020 lähiopetusta, johon valmistaudutaan etukäteen ja tehtävän 2 työstäminen aloitetaan
vk 13 24.3.2020 lähiopetusta ja AAC tehtävän purkua ja tehtävän 3 ohjeistus
vk 17 seminaaripäivä tehtävän 3. esittelyt ja arvioinnit
- opintokäynnit ja työelämässä, autenttisessa oppimisympäsristöissä ja harjoittelussa suoritetut oppimistehtävät
- asiantuntijat lähiopetuksessa
-
opetusmenetelmät :
luennot, case-tehtävät, taitojen harjoittelu (AAC-menetelmät ja muut erityiskasvatuksen menetelmät )
opintojaksopalaute kerätään viikolla 17

Ajoitus ja läsnäolo

21.1.2020 Opintojakson aloituksessa kuvataan opetusmenetelmät, jaetaan tiimit ja sovitaan suoritustavat
LÄSNÄOLO VÄLTTÄMÄTÖN
Kurssin opetusmateriaali ja verkkoluennot löytyvät Repusta
Reppuun palautetaan oppimistehtävät 1, 2 , 3 ja 4
Kurssiin liittyvän orientaatiotehtävän 1 saatte sähköpostiinne viikolla 50
Viikolla 3 saatte kurssi-avaimen, jolla voitte kirjautua Reppuun
Tehtävä 1 (Orientaatiotehtävä) käsitellään lähiopetuksessa 21.1.2020 ja palautus Reppuun
Tehtävä 2 (ns Case Nikita ) Kirjallisen tuotoksen palautus Reppuun (yksilö tai paritehtävä)
Tehtävä 3 (osa 1 yksilö/pari sekä osa 2 ryhmätehtävä) osa 1 palautus Reppuun
Tehtävän 3 esitysseminaarit koko päivä 21.4.2020 EDELLYTTÄÄ LÄSNÄOLOA arviointi 1-5 + vertaispalaute
Tehtävä 4 (AAC tehtävä) käsitellään yhdessä lähiopetuksessa ja palautus Reppuun
Kurssiin liittyy 4 lähiopetuspäivää, joista osa voi olla opintokäyntejä tai vierailijoita

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Orientaatiotehtävä 1 : lähtetetään ilmoittautuneille viikolla 50
Määttä, P. & Rantala, A. uusin painos
Tavallisen erityinen lapsi. Yhdessä tekemisen toimintamalleja. PS-kustannus.
HANKI itsellesi:Pihlaja,P. & Viitala,R. (toim.) 2018 Varhaiserityiskasvatus
Kirjaa tullaan käyttämään koko opintokokonaisuuden ajan, Sitä tulee hyödyntää kaikissa tehtävissä
(1, 2 , 3 ja 4) lähteenä. Varhaiskasvatuksen opettajana/sosionomina tulet tarvitsemaan ko teosta.
Muu oppimateriaali kuvataan Repussa ja aloituksessa 21.1.2020

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen opettajien kanssa esim AHOT- näytöt tai muu integroituminen omaan työhön, jossa osaaminen on hankittu varhaiskasvatuksen opettajana (esim sijaisena)

Työelämäyhteistyö

Moduliin kuuluu 15 opintopisteen varhaiskasvatuksen harjoittelu, joka sijoittuu viikoille 5 - 16. Harjoittelu integroituu teoriaopetukseen ( varhaiskasvatus 10 op ja varhaiserityiskasvatus 5 op). Harjoittelun voi tehdä palkallisena omassa työssään varhaiskasvatuksen opettajana tai sijaisena. Työpaikalla on hyvä olla mentori, tiimi, jonka kanssa voi omaa oppimistaan käydä läpi. Palkattomaan harjoitteluun saat koululta ohjaavan opettajan.

Uusintamahdollisuudet

Tiistaina 21.4.2020 LÄSNÄOLO VÄLTTÄMÄTÖN . 3.tehtävän seminaaripäivä = numeerisesti arvioitava kokonaisuus, joka sisältää esityksen ja kirjallisen tuotoksen
Uusintamahdollisuus sovitaan opettajan kanssa erikseen.

Oppimisympäristö

Campus; luennot, asiantuntijavierailut , reflektoivat pienryhmät
Opintokäynnit : Itsenäisiä tai tiimin kanssa yhdessä. Opintokäyntien anti tulee näkyä oppimistehtävissä 2 ja erityisesti tehtävässä 3 (kirjallisessa tuotoksessa sekä seminaarissa)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus 5 op koostuu
Tehtävä 1 Orientaatiotehtävä 0.5 op ja tehtävä 4 AAC-tehtävä 0.5 op
Tehtävä 2 ns Case-Nikita 1.0 op -varaa itsenäistä tai parityöskentelyä 27 tuntia
Tehtävä 3 Ryhmätehtävä 1.5 op -varaa itsenäistä / pari/ ryhmätyöskentelyä 40 tuntia
Lähiopetus, tehtävät ja opintokäynnit yhteensä 1.5 op

Sisältö

lapsen tuen tarpeiden arviointi 1.5 op
erityiskasvatuksen menetelmiin tutustuminen 2 op
erityisen tuen palvelujärjestelmät 1op
monikulttuuriset lapset ja perheet varhaiskasvatuksessa 0.5 op
opintojakso integroituu samanaikaisesti varhaiskasvatuksen harjoittelun 15 op kanssa viikolla 5 - 16

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä tai samaan aikaan tapahtuva varhaiskasvatuksen 10 op suoritus tai varhaiskasvatukseen liittyvää osaamista (osa-AHOT) esim lähihoitaja tai muu soveltuva varhaiskasvatuksen koulutus ja työkokemus..

Arviointimenetelmät

Osaaminen osoitetaan:
Tehtävä 1: arviointi hyväksytty - hylätty
Tehtävä 2: arviointi T1 - K5
Tehtävä 3: esseen arviointi T1 - K5, seminaariesitys voi nostaa arvosanaa
Tehtävä 4: arviointi hyväksytty - hylätty
Arviointi: opettaja, vertaispalaute ja itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus on puutteellinen

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

saat T1, kun osaat
- yhdistää muutamat teoreettiset käsitteet varhaiserityiskasvatuksen aihepiiristä ja antaa yhden tai kaksi käytännön esimerkkiä käytettävistä menetelmistä ja tuen keinoista ja laatimasi vastaus on kirjoitettu pääosin arkitiedon varassa.
-kirjallisuuden ja verkkomateriaalin ja mahdollisten opintokäyntien anti näkyy hieman ja teoreettisten käsitteiden käyttö on sattumanvaraista.
- sitoutuminen ja panostaminen tiimityöskentelyyn vaihtelee
saat H3 kun osaat
- tunnistaa, käyttää ja määritellä varhaiserityiskasvatuksen teoreettisia käsitteitä melko kattavasti
- osaat kuvata ja perustella esimerkkejä käyttäen erityiskasvatukseen soveltuvia menetelmiä.
- laatia vastauksen sekä esityksen (tehtävä 3) josta välittyy helposti ymmärtävä ote erityisen tuen moninaisuudesta, lapsen, perheen ja kasvattajayhteisön näkökulmasta sekä sopivista pedagogisista menetelmistä huomioiden myös monikulttuuriset lapset ja perheet
- tuoda lasten osallisuuden merkityksen joissakin kohdissa
- osaa hyödyntää harjoittelun , opintokäyntien, verkkomateriaalin esimerkkejä teorian lomassa
- toimia vastuullisesti pari/tiimityössä
saat K5 kun opiskelija osaa edellisten lisäksi
- käyttää käsitteitä erinomaisen soveltavasti, jäsentyneesti, vertailevasti
- jäsentää ja hyödyntää teoriaa selkeästi sekä kirjallisessa tuotoksessa että suullisissa esityksissä - - -> asiaan liittyvät käytännön esimerkit osoittavat ammattimaista ja monipuolista asian hallintaa
- tuoda eettiset pohdinnat ja arvoristiriidat perustellusti esille
- perustella, kertoa ja kuvata monipuolisesti useita erilaisia varhaiserityiskasvatukseen soveltuvia menetelmiä ja huomioit kattavasti lasten osallisuuden

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Alla on kuvattu arviointikriteerit suhteessa opintojakson yleisiin osaamistavoitteisiin.
Kriteerejä käytetään tehtävien 1 - 4 arvioinnissa (hyväksytty suoritus edellyttää tasoa H3) soveltuvin osin
Saat T1, kun osaat
- yhdistää ja perustella muutamat ammattikäsitteet erityiskasvatuksen aihepiiriin liittyen
- antaa yhden tai kaksi käytännön esimerkkiä erityiskasvatuksen osaamistavoitteisiin liittyen
- laatimasi vastaus on kirjoitettu tai esitetty pääosin arkitiedon varassa ja ammattikäsitteiden käyttö on sattumanvaraista
- kertoa tai kuvata yksittäistä erityiskasvatukseen soveltuvaa menetelmää
-antaa satunnaisia esimerkkejä monikulttuurisuuden tuomista haasteista

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Saat H3
- osaat käyttää teoreettisia käsitteitä hyvin ja soveltavasti
- osaat tuoda esimerkkejä erityiskasvatuksen eri osa-alueista mm liittyen lasten sekä aikuisten toimintaan (inkluusio, erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja joistakin palveluista )
- laatimastasi vastauksesta välittyy selvästi ymmärtävä ote kysyttävästä aiheesta ja pohdit joitakin eettisiä seikkoja
- osaat kertoa tai kuvata perustellusti muutamaa erityiskasvatukseen soveltuvaa menetelmää ja huomioit jollain tasolla lasten ja perheiden osallisuuden
-osaat antaa perustellen esimerkkejä monikulttuurisen lapsen ja perheen tukemisesta

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Saat K5
edellä kuvattujen lisäksi osaat
- käyttää käsitteitä erinomaisen soveltavasti, jäsentyneesti, vertailevasti
- teoreettinen jäsennys vastauksessasi tai esityksessäsi on kattava sekä asiaan liittyvät käytännön esimerkit osoittavat ammattimaista ja monipuolista asian hallintaa
- osaat esitellä ja perustella valintasi innostavasti, eettistä pohdintaa unohtamatta
- perustella, kertoa ja kuvata monipuolisesti useita erilaisia erityiskasvatukseen soveltuvia menetelmiä ja huomioit kattavasti lasten ja perheiden osallisuuden
-osaat kuvata erityisen tuen palvelujärjestelmää ja hyödyntää moniammatillista asiantuntijuutta
-osaat perustella ja kuvata monipuolisesti monikulttuurisen lapsen ja perheen tukemiseen soveltuvia keinoja