Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG65-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 30.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Tiina Vaara

Ryhmät

  • 08SOS19S
    Sosionomikoulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- edistää lapsen osallisuutta ja kuulluksi tulemista varhaiskasvatusympäristössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- kuvata perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä
- toteuttaa luovaa toimintaa lapsiryhmille

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskeltavien 10 teeman toteutustapa, ryhmiin jaot ja opetusmenetelmät esitellään ja suunnitellaan yhdessä modulin ja opintojakson ensimmäisessä työpajassa 7.9.2020 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)
Jokaiselle 10 teemalle on Reppu-ympäristössä oma alueensa (osio). Siellä on kuvattu teeman tarkemmat osaamistavoitteet ja tehtävien suoritustapa.
Aikaan ja paikkaan sidottua opetusta järjestetään neljällä viikolla (37, 41, 46 ja 50) ja silloin käsitellään annettuja ennakkotehtäviä. Valmistautuminen opetukseen voi olla verkko-luennon kuunteleminen, aiheeseen liittyvä materiaaliin perehtyminen ja/tai annetut erilaiset oppimistehtävät. Opetusmenetelminä käytetään asiantuntijaluentoja, taitojen harjoittamista esim. tunnetaitojen opettaminen, draamatyöskentelyä, simulaatio-oppimista, case-tehtäviä sekä työpajoissa hyödynnetään myös vertaisoppimista.
Opintojakso sisältää sekä itsenäistä että ohjattua verkkotyöskentelyä. Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivia laitteita ja yhteyksiä. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva.
Tavoitteena on teoreettisesti laadukas, monipuolinen sekä työelämälähtöinen oppimisprosessi.
Pakollisia ja arvioitavia oppimistehtäviä ovat
1. Varhaiskasvattajan kasvunkansio palautus ja esittely viikolla 50
Ohjeistus annetaan opintojaksolla ja työskentelyä ohjataan ZOOM- ohjauksissa.
2. Orientoiva verkkotentti viikolla 37
Ohjeistus verkkotenttiin valmistautumiseksi lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla viikon 33 lopussa.
Arvioitavia tehtäviä voi uusia kevään 2021 aikana.
Toteutuksesta kerätään Reppu-palaute viikolla 50.
3. Lapsihavainnointi ja pedagoginen liikunnan suunnittelu varhaiskasvatuksessa
Tehtävä toteutetaan ensimmäisellä harjoittelujaksolla.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetusta järjestetään neljällä viikolla 37, 41, 46 ja 50. Kullakin viikolla on n. 3 läsnäoloa edellyttävää päivää ryhmän yhteisen aikataulun mukaan. Lisänä näihin on viikolla 37 verkkotentti to 10.9. klo 8 - 11.

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia.
Toteutuksessa edellytetään läsnäoloa opetuksessa ja työpajoissa. Opiskelija kirjoittaa oppimastaan teemakohtaisesti moodleen osioon "Opit ja oivallukset".

Toteutuksessa on pakollinen verkkotentti viikolla 37 (valmistautuminen vk 35 - 36)
Harjoitteluviikkojen aikana on ZOOM-ohjauksia (klo 15 - 16) viikoilla 38 ja 40 sekä 42 ja 47 (tehtävien ja kasvunkansion ohjaus).
Jos opiskelija on estynyt osallistumaan opetukseen/työpajaan, hänen tulee itse hankkia teeman osaaminen. Poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka sisältää kuvauksen teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä kuvauksen omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Orientoivan tentin (tentti 1) kirjallisuus:
Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018
Varhaiskasvattajan kasvunkansio (tentti 2)
Hujala, E. & Turja , L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja.
Tunteesta tunteeseen oppimateriaali https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen
Sääkslahti, A. 2018. Liikunta varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Verkko-luentoja ja materiaalia moodle-ympäristössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso toteutuu verkkototeutuksena. Vaihtoehtoisten lähityöpajojen toteutuksesta sovitaan opiskeluryhmän kanssa opintojakson aloituksessa.

AHOT- näytöstä sovittava erikseen opettajien kanssa, toteutus kasvunkansiona.

Työelämäyhteistyö

Autenttinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksen harjoittelussa viikoilla 38 - 49, jossa suoritetaan osa varhaiskasvatuksen oppimistehtävistä
Harjoittelua ohjataan pienryhmäreflektiopajoissa.

Uusintamahdollisuudet

Tentti 1: Orientoiva verkkotentti viikolla 37
Tentti 2: Varhaiskasvattajan kasvunkansio esitellään viikolla 50
Uusintamahdollisuus sovitaan opintojaksolla.

Oppimisympäristö

Verkkotyöpajat Zoomissa / Lähiopetus Campuksella
Verkkotenttiin valmistautuminen viikoilla 35 ja 36.
Verkko-oppimisympäristöinä moodle, ZOOM -verkkokokousympäristö
Verkko-oppimistehtävät
Oppimistehtäviin sisältyy toimintaa varhaiskasvatusympäristöissä, harjoittelupaikoissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työpajoja järjestetään neljällä viikolla 37, 41, 46, 50.
10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia
Toteutuksessa edellytetään läsnäoloa työpajoissa.
Pakollinen verkkotentti viikolla 37 (valmistautuminen vk 35 - 36)
Viikoilla 38 - 49 on zoom-ohjauksia, sekä opiskelua, joka ei ole aikataulutettua.

Sisältö

Varhaiskasvatuksen 10 op osaaminen hankitaan kaikista seuraavista 10 teemasta:
1 op Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
1 op Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
1 op Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen, erilaiset vaihtoehtoiset pedagogiset ratkaisut)
1 op Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
1 op Motoristen taitojen ohjaamisen osaaminen
1 op Mediakasvatusosaaminen
1 op Osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
1 op Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
1 op Monikulttuurisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
1 op Varhaiskasvattajan tiimiosaaminen (vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, pedagoginen tiimi, monialainen yhteistyö)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: sosionomikoulutuksen 1. lukuvuoden opinnot

Verkossa toteutettaviin työpajoihin osallistuminen edellyttää tietokonetta johon opiskelijalla on järjestelmänvalvojanoikeudet. Mobiililaitteilla ei voi osallistua zoomiin. Tarvitset myös tietokoneeseen liitettävät usb-kuulokkeet mikrofonilla.(nappikuulokkeet eivät sovellu tähän). Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Verkkotyöpajoihin osallistuaksesi tarvitset riittävän hyvän verkkoyhteyden.

Arviointimenetelmät

Osaaminen osoitetaan:
Tentti 1: Orientoiva verkkotentti (arviointi : hyväksytty - hylätty)
Tentti 2: Varhaiskasvattajan kasvunkansion esittely (arviointi 1-5)
Oppimistehtävä: Lapsihavainnointi ja pedagoginen liikunnan suunnittelu varhaiskasvatuksessa
Tehtävä toteutetaan ensimmäisellä harjoittelujaksolla. (arviointi 1 - 5)
Arviointi: opettaja, vertaispalaute ja itsearviointi
Vertaisarviointia sekä työelämästä saatavaa palautetta hyödynnetään opetusviikkojen pienryhmäreflektiopajoissa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Jokaisella 10:llä teemalla on kuvattuna omat erilliset osaamistavoitteensa, jotka esitellään Repussa ja kurssin alkaessa.
Alla on kuvattu arviointikriteerit suhteessa opintojakson yleisiin osaamistavoitteisiin.
Kriteerejä käytetään orientoivassa tentissä 1 (hyväksytty suoritus edellyttää tasoa H3) ja soveltuvin osin tentissä 2 (kasvunkansion erilliset arviointikriteerit moodlessa)
Saat T1, kun osaat
- yhdistää ja perustella muutamat ammattikäsitteet varhaiskasvatuksen aihepiiriin liittyen
- antaa yhden tai kaksi käytännön esimerkkiä varhaiskasvatuksen osaamistavoitteisiin liittyen
- laatimasi vastaus on kirjoitettu tai esitetty pääosin arkitiedon varassa ja ammattikäsitteiden käyttö on sattumanvaraista
- kertoa tai kuvata yksittäistä varhaiskasvatukseen soveltuvaa luovaa toimintaa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Saat H3
- osaat käyttää teoreettisia käsitteitä hyvin ja soveltavasti
- osaat tuoda esimerkkejä varhaiskasvatuksen eri osa-alueista mm liittyen lasten sekä aikuisten toimintaan (osallisuuden tukeminen, sen ilmeneminen arjen eri tilanteissa, pedagoginen suunnittelu, kasvatuskumppanuus)
- laatimastasi vastauksesta välittyy selvästi ymmärtävä ote kysyttävästä aiheesta
- osaat kertoa tai kuvata perustellusti muutamaa varhaiskasvatukseen soveltuvaa luovaa toimintaa ja huomioit jollaintasolla lasten osallisuuden

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Saat K5
edellä kuvattujen lisäksi osaat
- käyttää käsitteitä erinomaisen soveltavasti, jäsentyneesti, vertailevasti
- teoreettinen jäsennys vastauksessasi tai esityksessäsi on kattava sekä asiaan liittyvät käytännön esimerkit osoittavat ammattimaista ja monipuolista asian hallintaa
- osaat esitellä ja perustella valintasi eettisistä pohdintaa unohtamatta
- perustella, kertoa ja kuvata monipuolisesti useita erilaisia varhaiskasvatukseen soveltuvia luovan toiminnan menetelmiä ja huomioit kattavasti lasten osallisuuden