Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG49-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.08.2020
Ajoitus
12.08.2020 - 18.09.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Päivi Ivanoff-Lahtela
- Maj-Britt Tallbacka
- Heidi Savolainen
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Toteutuksen opetusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Toteutuksen opetusryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SH19SSairaanhoitajakoulutus 19S, Lahti
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1
- Toteutuksen opetusryhmä 2
- Toteutuksen opetusryhmä 3
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa lapsen kehityksen eri vaiheisiin liittyvää tietoa hoidon suunnittelussa toteutuksessa ja arvioinnissa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten turvallista lääke- ja kivun hoitoa
- tunnistaa lapsiperheiden hyvinvoinnin haasteita ja edistää perheiden hyvinvointia
- arvioida lapsille, nuorille ja perheille tarjottavia sähköisiä palveluja
- kuvata yleisimmät lastentaudit ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät (1 op)
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Face to face-työskenetely, oppimistehtävät, simulaatiot/taitopajat pienryhmissä, kirjallinen tentti.
Opintojakso alkaa 12.8 ja loppuu 18.9.2020.
Opiskelijan lähityöskentely:
Face to face -työskentey 10h
Taitopaja työskentely 4h, pienryhmissä
Case tiimityöskentely, pienryhmissä 10h
Tentti 2h. Yhteensä 26 tuntia
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa 12.8. 2020 klo 9 johdantoluennolla. Opintojakso päättyy 18.9.2020.
Face-to face opiskelussa, case-tiimityöskentelyssä, simulaatiossa/ taitopajoissa opiskelijat ovat paikalla. Itsenäisen työskentelyn ajankohdat opiskelijat suunnittelevat omatoimisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttimateriaali:
Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L & Hammar, A-M. H. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki. Sanoma Pro Oy. (osia kirjasta)
Oppiportti, Lastentaudit: Tenttiin tulevat teemat kerrotaan kurssin Reppusivulla olevassa opintojaksovihssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toisissa ammattikorkeakouluissa suoritetut samansisältöiset opintojaksot.
Työelämäyhteistyö
Lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelu kuuluu osana 75 opintopisteen harjoittelukokonaisuuteen. Harjoittelu toteutuu henkilökohtaisen opiskeluaikataulun mukaan.
Uusintamahdollisuudet
Tentti exam- tenttinä.
Oppimisympäristö
Face-to-face -luokkatilassa
Simulaatioon valmistavat taitopajat harjoitteluluokassa
Simulaatio
Moodle-oppimisalusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5op (135 tuntia)
Lähiopetusta 26 tuntia
Itsenäinen työskentely (109 tuntia):
Case-työskentely 54h
Tentti 55h
Sisältö
Opiskelija teoriatiedon avulla
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
-soveltaa tietoa lapsen ja nuoren kehityksestä hoitotyön toiminnassa
-tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
-toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisessa ja hoidossa
-toimii alaikäisen potilaan asemaa koskevan lainsäädännön mukaisesti
-tunnistaa lapsen kaltoinkohtelun ja osaa kohdata lapsen ja perheen
-ohjata ja tukea perhettä lapsen sairastaessa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.
- arvioida lapsille, nuorille ja perheille tarjottavia sähköisiä palveluja
- tunnistaa yleisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjaukset. (Skhole materiaali sovituin osin)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Moduulit:
Hyvinvoinnin tekijät
Hoitotyö ja hoitotiede
Potilasturvallisuus
Näyttöön perustuva toiminta
Arviointimenetelmät
Kirjallisessa tentissä arvioidaan tiedollista osaamista asteikolla 1-5 (50%). Oppimistehtävissä (Case -tiimitehtävät) arvioidaan tiedollista osaamista asteikolla 1-5 (50%). Reflektiopäiväkirjassa arvioidaan tiedollista osaamista asteikolla hyväksytty/ hylätty. Oppimistehtävissä arviointi toteutuu vertaisarviointina ja opettajan arviointina. Arvioinnin toteuttaa opintojakson opettaja.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin
- perustelee toimintaansa lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa soveltaa hoitotyön toimintaa tyypillisimpiä lastentauteja sairastavien lasten hoitoon.