Siirry suoraan sisältöön

Strateginen suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BM81-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 32

Koulutus

  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Sara Ikävalko
  • MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Ulla Holma

Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Ryhmät

  • 05KOP19S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata strategisen suunnittelun perusteet ja strategian liittymisen käytännön toimintaan
- perustella muotoilun merkityksen strategisesti vaikuttavana tekijänä organisaatioiden kehittämisessä
- hyödyntää liiketoiminnan ja resurssiviisauden periaatteita kehittämistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

OPINTOJAKSO ON INTEGROITU KAUPUNKIMUOTOILUN TOTEUTUKSEEN 5 + 5 OP.
Lukukautena 2020 opetus pidetään pääosin etäopetuksena.

Mitä tarkoittaa strateginen muotoilu? Strateginen muotoilu on tulevaisuusajattelua.

Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?

Strateginen muotoilu tarkoittaa palvelujen käyttäjälähtöistä innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun sekä tulevaisuuksien tutkimuksen menetelmin. Strategisessa muotoilussa tunnistetaan poliittisen päätöksenteon, alueen elinkeinoelämän ja käyttäjän eli kaupunkilaisten piilevät tarpeet. Pyrimme luomaan visioita ja skenaarioita ennakointi menetelmiä käyttämällä. Strategista designia voi avata vertaamalla sitä perinteiseen designiin. Perinteisessä designissa etsitään ratkaisuja tiloihin ja käyttötavaroihin, strategisessa designissa puolestaan ongelmiin / unelmiin ja päätöksentekoon. (D. Boyer, Sitra) Strateginen design on siis metodi, jossa hyödynnetään design-ajattelua, jotta voidaan paremmin huomata jonkin ongelman ekosysteemi. Eli mitä kaikkea ongelmaan oikeastaan liittyy, mitkä asiat siihen vaikuttavat ja miten ratkaisut pitäisi muotoilla jotta ne vastaavat ongelmaan kokonaisvaltaisesti.

Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen design on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Opintojakson tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.

Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii siis käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä.

Ajoitus ja läsnäolo

Työtoteutetaan toimeksiantajalle korkeakoulun ja toimeksiantajan laatimien aikataulujen mukaisesti. Referaattityön palautus voidaan tarkastella tilannekohtaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön. Työstä tehdään referaattia ja aineisto presentoidaan opintojaksolla.

Työelämäyhteistyö

Työ toteutetaan toimeksiantajalle.

Oppimisympäristö

Etätyöskentely, Kenttätyö sidosryhmien kohteissa, LAB korkeakoulu, vierailut ja seminaarit, sekä verkkoympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle. n. 150 tuntia.

Sisältö

KTS. Kaupunkimuotoilun opintojakso Opintojakson aineisto ja toimeksianto on integroitu Kaupunkimuotoilun ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen opintojaksoon.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Muotoilun perusteet, Palvelumuotoilun perusteet ja Käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet.

Arviointimenetelmät

Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja