Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisyys ja yhteissuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BM80-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

02.09.2020 - 28.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Sara Ikävalko
  • MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Auli Haarnio
  • Veli-Pekka Räty

Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Ryhmät

  • 05KOP19S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia käyttäjälähtöisiä ja osallistavia yhteissuunnittelun menetelmiä
- tehdä laadullista kenttätyötä
- fasilitoida yhteissuunnittelua
- hyödyntää käyttäjälähtöistä tietoa ja yhteissuunnittelua muotoilussa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäinen oppimistehtävä
Lue ja perehdy opintojaksolle suositeltuun kirjallisuuslistaan.
Tutustumme kattavasti kirjallisuuteen lukupiireissä.
Lisäksi avaamme aineistoa Moodleen.
Aineiston pohjalta pidetään kirjallinen tentti opintojakson aikana.

Lukemisen ajankohta on ajoitettu ajalle 2.9 - 30.9.2020. Tällä aikajaksolla opiskelija paneutuu aineiston lukemiseen sekä vierailee Helsinki Design Weekin tapahtumissa.
Lukemiseen suunniteltu (käytettävä) aika: 30 tuntia

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo kontaktipäivillä 80%
Poissaolot korvataan 3-4 sivun kirjallisuusreferaatilla päivän teemasta.
Referaatti palautetaan moodleen annettuun määräaikaan mennessä.


Kurssi on osa AMK muotoilijan pakollisiin opintoihin kuuluvaa pääainetarjontaa. Vaihtoehtoisina opintoina käyvät erillisesti arvioitavat ja vastaavan opintosisällön kurssit jotka on suoritettu korkeakouluasteella kotimaassa ja/tai ulkomailla (AHOT).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

POISSAOLOT KORVATAAN KIRJALLISUUSREFERAATILLA. YKSI REFETAATTI / POISSAOLOKERTA
TEHTÄVÄT

Tutustut lukupiirien avulla seuraaviin teoksiin. Valitse Yksi seuraavista:
1) Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)
2) Matias Halmeenmäki, Käyttäjälähtöiset suunnittelumenetelmät sekä osallistava suunnittelu muotoilukonsultoinnin osana – löytyy sähköisenä internetistä.
3) Saara Newton, Vesa Kemppainen, Mirja Kälviäinen, Satu Turkka, käyttäjälähtöiset palvelut – löytyy sähköisenä internetistä.

Luettuanne yhdessä sovitun kirjan, keskustele teoksesta lukupiirissä ja tehkää teoksesta lyhyt reflektio (n. 3 - 4 s. / kirja) siten, että raportoitte sen antia tulevina muotoilijoina ja muotoilun opiskelijoina opintojakson tavoitteet huomioon ottaen. Osoita teosten käyttöä selkeillä lähdeviittauksilla.

Palautta teoskohtainen reflektio opintojakson ohjaajalle Moodleen sovitun aikataulun mukaan
___________

- Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)
- Reppu-materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen työskentely - lukutehtävät tenttiin
Helsinki Design Week - kokemus- ja havainnointityö kentällä & raportointi tai vastaavan virtuaalikokemuksen raportointi.
Kenttätyöskentelyn harjoituksia
Opintojakso koostuu etäluennoista ja pienryhmäohjauksista Mukkulankadun kampuksilla. Opintojaksolla toteutetaan ryhmätehtäviä ja itsenäistä opiskelua.
_________________

Oppimisympäristö

Vierailu HDW –Helsinki Design Week 2020

Itsenäinen oppimistehtävä / vapaasti valitsemissanne ryhmissä
https://www.helsinkidesignweek.com/programme/

1. Vieraile Helsinki Design Week 2020 tapahtumissa. Käy tutustumassa vähintään kahteen eri Helsinki Design Weekin kohteeseen, joissa esitellään muotoilun kentän ajankohtaisia ilmiöitä, osallistu työpajoihin vieraile näyttelyissä ja osallistu installaatioihin. Kuinka ihmiset, käyttäjät tai sidosryhmät tuotiin esiin muotoiluviikolla esitettyjen töiden äärellä? Vaihtoehtoinen toteutustapa: Raportoi kaksi virtuaalitapahtumaa.
2. Raportoi kokemasi. Mitä? Missä? Milloin? Miten? Keitä ja kenelle? Ota kuvia, kommentoi, analysoi, pety, ylläty ja pohdi näkemääsi ja kokemaasi kuvin ja sanoin.
Koosta vierailustasi kolmen (3) sivun mittainen PDF-esitys/ raportti.
3. Lataa esityksesi opintojakson Reppu –sivun palautusalustalle 23.9.2020 mennessä.
Lataamassasi tiedostossa tulee näkyä opiskelijan sukunimi, etunimi ja suuntautuminen.
(Tyyliin: Rantanen, Riku, temu17)
Käytettävä aika: 16 tuntia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tervetuloa opintojaksolle!

Lähtötilanteen tunnistaminen
Käyttäjäkeskeisyys ja käytettävyys & Katsaus kirjallisuuteen ja aineistoon
Case -esittely
Oppimisympäristöt, tilat -sopiminen

hmislähtöisen suunnittelun perusteet
Ihmislähtöisen suunnittelun perusteet
- havainnointi
- Käyttäjälähtöisen suunnittelun maailma
Käyttäjälähtöisen suunnittelun maailma
- Lähtökohdat, teoria ja terminologia
- Käyttäjälähtöiset muotoiluprosessit
Kurkistus käyttäjälähtöisyyden menetelmäkirjoon

Kenttätyöskentely ja Design Etnografia
Design Etnografia ja kenttätyöskentelyn periaatteet
- Toimintatapa & menetelmät
- Fasilitointi ja yhteisuunnittelun roolitus

Kenttätyö harjoitus:
Suunnittelu, roolitus, toteutus: Mystery shopping, Havainnointi & empatiamatka, haastattelu
Kenttätyön purku, analyysi & raportointi

Käyttäjä ja liikkuva kuva
Käyttäjä, käytettävyys ja liikkuva kuva - Antti Heinonen

- Reflektointi & KirjallisuusTentti

Käyttäjäkokemus, Mitä se on? Miten käyttäjäkokemus rakentuu?
Aistikokemukset

Päätöspresentaatiot
Ryhmä- ja itsearviointi & palautteet

Tenttien palautus
Reflektiot
_________________________________________________

Sisältö

Perehdytään käyttäjäkeskeiseen ja käyttäjälähtöisen muotoilun näkökulmiin.
Opitaan erottamaan eri lähestymistapohja ja traditioita (käyttäjäkeskeisyys, käyttäjälähtöisyys, muotoiluajattelu, käytettävyys ja käyttökokemus)
Ymmärretään ihmislähtöisen suunnittelun lähtökohdat ja käyttäjäkeskeisen muotoilun psykologinen perusta.
Tutustutaan Design Etnografiaan ja kenttätyöskentelyyn.
Dokumentoidaan kenttätukimus ja hallitaan tulosten tehokas raportointitapa.
Käytettävyys
Tutustutaan käytettävyyden eri arviontitapoihin
(mahdollisesti Opetellaan suunnittelemaan ja suorittamaan peruskäytettävyystesti )

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kontaktipäivät ovat pakollisia läsnäolopäiviä opintojakson suorittamiselle. Opintojakso on 5 op. eli opiskelijan aikaresursseja on käytettävissä 140 tuntia.

- Muotoilupiirtäminen
- Muotoilun teoria- ja käsitteistö

Arviointimenetelmät

- Läsnäolo,
- aikataulussa pysyminen,
- ammattimainen ote työskentelyyn,
- vaadittavien tehtävien jättäminen aikataulussa,
- työn laadukkuus,
- konseptin idea, käyttökokemus ja sen testaaminen kohderyhmällä, toimivuus käytössä käyttäjälähtöisiä menetelmiä hyödyntäen
- Henkilökohtainen menetelmäharjoittelu ja itsearviointi
- Muotoilu- ja valmistusprosessin hallinta, tiimiarviointi
- Tehtävien suorittamisen eri vaiheiden suullinen arviointi, keskustelut sekä ryhmä- ja yksilöpalaute.
- Lehtorin arviointi
- Arviointi asteikolla 1 – 5. Arvosana muodostuu arviointiosioiden keskiarvona.

Kontaktipäivät ovat pakollisia läsnäolopäiviä opintojakson suorittamiselle. Opintojakso on 5 op. eli opiskelijan aikaresursseja on käytettävissä 137 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Poissaoloja kontaktiopetuksesta enemmän kuin 20 %
- Harjoitustehtäviä suorittamatta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyvä taso (3 – 4)
Opiskelija osaa:
- (B1) Soveltaa monipuolisesti kurssilla opittuja työtapoja/tekniikoita/malleja ja prosesseja
- (B3) Selvittää tehtävään ja sen sisältöön liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- (B4) Toimia kurssin ja tehtävien suorittamisen kannalta tavoitteellisesti ja kehittävästi.