Siirry suoraan sisältöön

Pakkausmuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BM06-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 11.09.2019

Ajoitus

09.09.2019 - 11.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAMK)

Toimipiste

Muotoiluinstituutti (LAMK)

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Oona Casalegno

Ryhmät

  • 05HTO19
    Täydentävä osaaminen AMK 2019-2020, Muotoiluinstituutti, Lahti
  • 05HTO18
    Täydentävä osaaminen AMK 2018-2019, Muotoiluinstituutti
  • 05Z2HESIM
    Z2 aikaikkuna 05HESIM

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata pakkausten tärkeimmät tehtävät
- kuvata pakkausalan rakennetta sekä selittää pakkausmuotoilijan roolin eri alan toimijoiden näkökulmasta
- suunnitella pakkauskonseptin muodon sekä grafiikan kokonaisuutena
- rakentaa hahmomallin kuitupohjaisista materiaaleista
- tunnistaa ja vertailla erilaisia kartonkimateriaaleja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi painottuu luento-opetuksen sijaan vuorovaikutteiseen kokeilevaan tekemiseen yksin ja ryhmässä virheiden ja onnistumisten kautta. Opiskelija oppii ryhmänsä kanssa yhdessä suunnittelemaan pakkauskokonaisuuden. Tällä kurssilla suunnitellaan sekä primääripakkaus (pullo) sekä sekundääripakkaus (aaltopahvinen laatikko). Opiskelija harjoittelee pakkaussuunnittelun prosessia pääpiirteittäin käytännön harjoitusten kautta. Opetus koostuu lähiopetuksesta ja pienryhmäohjauksesta. Opiskelijoilta vaaditaan avointa ja keskustelevaa otetta sekä pienryhmätyöskentelytaitoja ja tekemisen meininkiä. Kurssi vaatii aktiivista läsnäoloa.

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80% läsnäolo tunneilla. Poissaoloista ilmoitettava etukäteen ja niiden korvaamisesta sovittava erikseen opettajan ja ryhmän kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Järvi-Kääriäinen, T. & Ollila M. 2007. Toimiva pakkaus. Pakkausteknologia ry. Kirjasta on tunneilla lainattavaksi muutama nide ja kirjaa voi lainata kirjastosta.
http://www.fefco.org/sites/default/files/files/FEFCO_ESBO_codes_of_designs.pdf
http://stallinje.se/wp-content/uploads/2017/10/ECMA.pdf

Oppimisympäristö

Projektityöskentely, workshop tilat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivien lisäksi opiskelijan on aktiivisesti työskenneltävä sekä yksin että ryhmässä. Ryhmät sopivat keskenään ryhmien muut sisäiset roolitukset sekä työskentelytavat, paikat ja ajat kontaktiopetuksen ulkopuolella. Osallistuminen aloitukseen ja presentaatioihin on pakollista.

Sisältö

Tällä opintojaksolla opiskelija oppii ymmärtämään pakkausten tärkeimmät tehtävät. Opintojaksolla tutustutaan yleisesti pakkausalan kenttään ja pakkausmuotoilijan rooliin eri näkökulmista. Opiskelija oppii suunnittelemaan standardiin perustuvan pakkauskonseptin rakenteineen ja grafiikoineen hahmomallien ja eri materiaali- ja visuaalisten kokeilujen kautta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Jos sinulla ei ole aiempaa pakkausalan kokemusta sinun tulisi ottaa tämä kurssi ja lisäksi Pakkausgrafiikka ja painatusprosessit ja typografian perusteet pakkausmuotoilussa ja brändäyksessä.
Tämä opintojakso liittyy täydentävään Pakkausmuotoilumoduuliin, jossa muut osat ovat:
Pakkausmuotoilun materiaali- ja mallinrakennustyöpaja on vain PAMU18 opiskelijoille.
Opintojaksolla käytetään esim. Adoben InDesign, Illustrator, Photoshop ja Acrobat-ohjelmia sekä mahdollisesti myös Rhinoceros ohjelmaa. Aiempi ohjelmisto-osaaminen ei ole välttämätöntä mutta on suositeltavaa. Huomaattehan että tämä opintojakso ei ole ohjelmisto-opetusta. Myös 3D mallinnusohjelmia esim. Rhinoceros, voidaan käyttää itsenäisesti jos opiskelijoilla on aiempaa osaamista. Ryhmät pyritään kokoamaan monialaisesti niin että ryhmän jäsenet voivat tukea toisiaan niin tiedoilla kuin taidoilla.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu ryhmätöistä ja yksilötöistä. Arvioinnin apuna käytetään opiskelijan omaa arviointia ja vertaisarviointia. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, on maximi arvosana siltä osin 3, vaikka työ olisi erinomainen.
Ryhmä 50%:
-prosessi
-tuotokset esityksineen
Yksilö50%:
-osuus ryhmätyöstä ja ryhmätyötaidot
-henkilökohtaisten tietojen ja taitojen kehittyminen
-aktiivisuus

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- Opiskelija osaa keskustella pakkauksien tärkeimmistä tehtävistä ja tämän päivän haasteista.
- Opiskelija osaa kuvata pakkausalan rakennetta ja pakkausmuotoilijan roolia eri näkökulmista.
- Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia standardeihin perustuvia pakkauskokonaisuuksia ja yhdistelemään eri menetelmiä. Opiskelija osaa esiintyä vakuuttavasti.
- Opiskelija ymmärtää erilaisten kartonki- ja aaltopahvimateriaalien ominaisuudet ja osaa hyödyntää niitä luovasti pakkaussuunnittelussa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa luetella pakkauksien tärkeimmät tehtävistä ja osaa mainita pakkauksiin liittyviä haasteita
- Opiskelija osaa kertoa pakkausmuotoiljan työtehtävistä ja osaa mainita joitain pakkausalan yrityksiä
- Opiskelija osaa käyttää standardirakenteita suunnittelussaan
- Opiskelija esiintyy kurssin aikana
- Opiskelija tietää tärkeimmät kartonki- ja aaltopahviominaisuudet

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa keskustella pakkauksien tärkeimmistä tehtävistä ja tämän päivän haasteista.
- Opiskelija osaa kuvata pakkausalan rakennetta ja pakkausmuotoilijan roolia.
- Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia standardeihin perustuvia pakkauskokonaisuuksia ja yhdistelemään eri menetelmiä. - Opiskelija osaa esiintyä vakuuttavasti.
- Opiskelija ymmärtää erilaisten kartonki- ja aaltopahvimateriaalien ominaisuuksia ja osaa hyödyntää niitä pakkaussuunnittelussa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa keskustella pakkauksien tehtävistä ja tämän päivän sekä tulevaisuuden haasteista.
- Opiskelija osaa kuvata pakkausalan rakennetta ja pakkausmuotoilijan roolia eri näkökulmista.
- Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia standardeihin perustuvia teollisesti valmistettavia pakkauskokonaisuuksia ja yhdistelemään luovasti eri menetelmiä.
- Opiskelija esiintyy varmasti ja vakuuttavasti.
- Opiskelija ymmärtää erilaisten kartonki- ja aaltopahvimateriaalien ominaisuuksia ja osaa hyödyntää niitä luovasti pakkaussuunnittelussa.