Työelämäsimulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: MI00BL24-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 06.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2017, 2018, 2019)
Opettaja
- Marion Robinson
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
05HGR19SGraafinen suunnittelu 19S, Lahti
-
05VIV19SVisuaalisen viestinnän koulutus 19S, Lahti
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää oman ja monialaisen työyhteisön toimintaa omalla ammatillisella panoksellaan
- perustella markkinointiviestinnän ja brändäyksen merkityksen yhteisöllisessä toiminnassa
- toimia tiimin jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi pääosin lähiopetuksena kampuksella, jossa osa työskentelystä voi tapahtua myös zoomissa sekä pienryhmissä ryhmän haluamassa paikassa. Myös ekskursiot toimeksiantajan tiloihin.
Opintojaksolla toteutetaan asiakasprojekti, jossa hyödynnetään graafikon työkaluja ja syvennetään graafisen suunnittelun ymmärrystä. Keväällä 2022 julkaistava projekti liittyy graafisen suunnittelun työn sanoittamiseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso on alustavasti ajoitettu alkukevääseen. Projektin julkaisu huhtikuussa 2022.
Osallistuminen: vähintään 80% läsnäolo tapaamiskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson moodlessa.
Ennakkoon on suositeltavaa tutustua graafisen suunnittelun historiaan ja julistemuotoilun historiaan ja nykytilaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
A) Oman osaamisen näyttö AHOT.
B) Opintojaksolle voi tuoda oman asiakasprojektin ja edistää sitä huomioiden sen soveltuvuuden aikataulun ja opintojakson osaamistavoitteiden suhteen. Oman projektin voi tehdä itsenäisesti opintojaksolla annettavan tehtäväkehikon sisällä esimerkiksi oman harjoittelun yhteydessä. Valittu projekti tulee kuitenkin olla sellainen syventävä kokonaisuus jossa on mukana tiimityön elementti. Eli esimerkiksi voit tehdä sen asiakkaasi kanssa läheisessä yhteistyössä, tai vaikkapa toisen alan ammattilaisen kanssa tiiminä.
Valinnaisessa suoritustavassa ota etukäteen yhteyttä opettajaan, joka ohjeistaa tarkemmin tämän suoritustavan.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään aito toimeksianto asiakkaalle. Projekti tulee näkyväksi ja koettavaksi laajemmalle yleisölle sekä ammattiyleisölle. Taustoittamisessa on oletettavaa, että toimimme eri työelämän yhteistyötahojen kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus, zoom, vierailut toimeksiantajan luona ja työn taustoittamisen vaatimiin kohteisiin mahdollisuuksien mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektityöstä osa sijoittuu opiskelijan itsenäisen työn ajalle. Sitoutuminen asiakasprojektiin vaaditaan.
Sisältö
Opiskelija kehittää toimeksiannon kautta oman ja monialaisen työyhteisön toimintaa omalla ammatillisella panoksellaan. Hän hyödyntää ja syventää osaamistaan graafisen suunnittelun teorioista, historiasta ja käytänteistä sekä markkinointiviestinnän ja brändäämisen teoriasta ja työkaluista projektissa.
Opiskelija toimii tiimissä tavoitteellisesti.
Opiskelijaryhmä taustoittaa, konseptoi ja toteuttaa aidon työelämäprojektin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävinä opintoina vaaditaan Markkinointiviestintä ja brändäys-opintojakson käyminen, sillä tämä opintojakso soveltaa tuolla opintojaksolla opittuja teorioita.
Arviointiasteikko
1-5