Siirry suoraan sisältöön

Työelämäsimulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BL24-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

04.01.2021 - 28.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Sara Ikävalko
  • Ari Känkänen

Vastuuopettaja

Arto Kutvonen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 05KOP18S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 18S, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää oman ja monialaisen työyhteisön toimintaa omalla ammatillisella panoksellaan
- perustella markkinointiviestinnän ja brändäyksen merkityksen yhteisöllisessä toiminnassa
- toimia tiimin jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Koko opintojakson tavoitteena on kirkastaa omaa muotoilijuutta ja osaamista. Ymmärtää mitkä asiat vaikuttavat siihen minkälainen muotoilija on ja minkälaiseksi haluaa tulla. On tietoinen siitä minkälaisia toimenpiteitä pitää tehdä, jotta itse asettamiinsa tavoitteisiin päästään. Opintojaksolla keskitytään myös itsestä ja osaamisesta viestimiseen ja kehitetään portfoliota viestinnän välineenä.

Opintojakso simuloi käytännön rekryprosessia, eli ensin hankitaan osaamista, valmistetaan materiaalia osaamisen näyttämiseen, etsitään sopivaa työnantajaa, lähestytään työnantajaa esittelyvideolla, jonka peruteella kutsutaan haastatteluun.


Koko opintojakson ajan kulkevan tehtävän anto / tarkastele portfoliotasi kriittisesti ja voit opintojaksolla kuulemiisi asioihin, kommetteihin ym. nojautuen kehittää portfoliotasi paremmin työnhakua palvelevaksi. Se voi olla lisäduunin tekemistä portfolioon, jonkin esitellyn asian parantelua tai esim. portfolion rakenteen tai visuaalisuuden kehittämistä.



Kurssi on osa MIKOP18-1024 Muotoilijaidentiteetti 10 op moduulia, joka jalautuu 3 ja 4 vsk:lle.

MI00BL24 Työelämäsimulaatio: 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää oman ja monialaisen työyhteisön toimintaa omalla ammatillisella panoksellaan
- perustella markkinointiviestinnän ja brändäyksen merkityksen yhteisöllisessä toiminnassa - toimia tiimin jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

MI00BK61 Ammatillinen profiloituminen: 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä oman ammatillisen profiilinsa
- kehittää ammatillista profiiliaan tavoitteellisesti
- tuottaa omasta osaamisestaan tarkoituksenmukaisen portfolion jatko-opintoja tai työnhakua varten

Ajoitus ja läsnäolo

80% läsnäolo tunneilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FDA-tutkimukset, aineisto Moodlessa ja oma portfoloisi.

Oppimisympäristö

Zoom, LAB kampus mahdollisuuksien mukaan. Opiskelija saa käyttää kampusta opintojakson aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

137 t.

Sisältö

MI00BL24-3010 Työelämäsimulaatio 05KOP18S
Ikävalko Sara Känkänen Ari
03.02 10-16
• opintojakson sisällön läpikäynti
• esittäytyminen
• koko opintojakson ajan kulkevan tehtävän anto ( portfolion täydentäminen)
17.02 10-16
• alustuksena FDA-tutkimukset
• minä muotoilijana ( analyysi tietyn tehtävänannon mukaan itsestä)
24.02 12-16.15
• portfolioiden esittely ( kaikki esittelee omat portfolionsa ja muut arvioivat näkemänsä perusteella sisältöä ennalta sovitun kaavan mukaan)
10.03 10-16
• Hissipuheet
• Työhaastatteluvideotehtävän anto •
17.03 10-16
• muotoilijakortti
• vierailijoita ? Mitä painottavat työhaastattelussa? Minkälaisia muotoilijoita tarvitaan?
24.03 10-16
• Työhaastatteluvideoiden läpikäynti
31.03 10-16
• Työhaastattelusimulaatiot
07.04 12-16
• Toimistoanalyysi ( analysoidaan ryhmissä toimistoja netistä saatavan tiedon perusteella ja etsitään toimeksian- nolle tekijää)
14.04 10-16
• Palautepäivä
03.02 10-16
• opintojakson sisällön läpikäynti / Koko opintojakson tavoitteena on kirkastaa omaa muotoilijuutta ja osaamista. Ym- märtää mitkä asiat vaikuttavat siihen minkälainen muotoilija on ja minkälaiseksi haluaa tulla. On tietoinen siitä minkälaisia toimenpiteitä pitää tehdä, jotta itse asettamiinsa tavoitteisiin päästään. keskitytään myös itsestä ja osaamisesta viestimiseen ja kehitetään portfoliota viestinnän välineenä. Opintojakso simuloi käytännön rekryprosessia, eli ensin hankitaan osaamista, valmistetaan materiaalia osaamisen näyttämiseen, etsitään sopivaa työnantajaa, lähestytään työnantajaa esittelyvideolla, jonka peruteella kutsutaan haastatteluun.
• esittäytyminen / Kerron oman muotoilijatarinani, joka on yksi esimerkki miten muotoilun ympyröissä voi kyllästymättä viettää 40 vuotta.
• koko opintojakson ajan kulkevan tehtävän anto / tarkastele portfoliotasi kriittisesti ja voit opintojaksolla kuulemiisi asioihin, kommetteihin ym. nojautuen kehittää portfoliotasi paremmin työnhakua palvelevaksi. Se voi olla lisäduunin tekemistä portfo- lioon, jonkin esitellyn asian parantelua tai esim. portfolion rakenteen tai visuaalisuuden kehittämistä.
17.02 10-16
• alustuksena FDA-tutkimukset / kerron kaikista tutkimuksista ja toimenpiteistä, jotka koskivat muotoilijan nyky tai tule- vaisuuden osaamista / ominaisuuksia.
• minä muotoilijana / ( analyysi tietyn tehtävänannon mukaan itsestä) analyysin tekotapa on vapaa, mutta sen pitäisi avata asioita kuten. Mikä johdatti minut muotoilun pariin ? Mitä ajattelen ympäröivästä maailmasta ja mihin asiohin haluan muotoi- lulla vaikuttaa ? Mikä luonteenpiirre vaikuttaa muotoilutyöhöni? Missä olen hyvä ? Missä asioissa minun pitäisi kehittyä? Onko minulla jo mielikuva siitä minkälaiseen työhön/työpaikkaan haluaisin.
24.02 12-16.15
• portfolioiden esittely / kaikki esittelevät omat portfolionsa ja muut arvioivat näkemänsä perusteella sisältöä ennalta sovitun kaavan mukaan. Portfolioiden esittelyyn annetaan tietty aika esittely tapahtuu sähköisessä ympäristössä. Opiskelijoil- le avataan valmiiksi tehty MIRO tms. alusta, jonne he voivat kirjata huomioita portfoliosta kirjaukset tehdään anonyyminä. Kysymyksiä pitää miettiä, mutta jotakin sellaista, että..... Miten hyvin portfolio esittelee osaamista. Minkälainen kuva tekijästä muodostuu portfolion perusteella. Miten portfolio kuvaa hakijan työtapaa tai suunnittelufilosofiaa. jne.
10.03 10-16
• Hissipuheet / Meille tulee joka päivä tilanteita, jolloin pitää olla vastaamaan moniin kysymyksiin. Muotoilijoina meidän tulisi olla valmiina vastaamaan yllättäviinkin muotoilualaa koskeviin kysymyksiin. Tällainen nopea reagointi ja keskusteluvalmius kehittyy ajan myötä, mutta sitäkin voi harjoitella. Kaikkea ei tarvitse tietää ja kaikkeen ei tarvitse olla mielipidettä, mutta on en- sisijaisen tärkeää harjoitella myös tällaisia tilanteita varten. Tehtävä tehdään teamsissa niin, että opiskelijat vastaavat vuorotel- len randomina heitettyihin muotoilua koskeviin kysymyksiin. Vastaukset tavoittellisesti max 1-2 lausetta pitkiä.
• Työhaastatteluvideotehtävän anto / Opiskelijoilla on 2 viikkoa aikaa valmistella itsestään video, jolla kuvitteellisesti es- itellään itseään toiveena päästä työhaastattelun seuraavaan vaiheeseen. Videon sisällön voi suunnitella itse ja tekotapa/väline
vapaa. Pituus n. 3 min. •
17.03 10-16
• muotoilijakortti / tee itsestäsi A5- kokoinenmuotoilijakortti mihin kiteytät olennaisen itsestäsi muutamalla elementillä. Ele- mentit ovat omakuva, yhteystiedot, suunnittelufilosofia yhdellä lauseella, kuvat 2-3 työstä. Kortti toimii ikäänkuin käyntikorttina/ muistutuksena tällainen muotoilija minä olen. Portfolion typistetty versio.
• vierailijoita ? Mitä painottavat työhaastattelussa? Minkälaisia muotoilijoita tarvitaan?
24.03 10-16
• Työhaastatteluvideoiden läpikäynti / katsotaan videot läpi yhdessä ja analysoidaan 31.03 10-16
• Työhaastattelusimulaatiot / tehdään simulaatiotilassa tai sitten Zoomissa haastattelut, jossa palkataan opiskelijoita kuvitteellisiin pesteihin. Haastattelut tehdään 5 hengen ryhmissä niin, että yhtä vuorollaan haastatellaan ja muut 4 seuraavat haastattelua ja tekevät havainnointia erillisen ohjeistuksen mukaan.

Arviointimenetelmät

Itsearviointi, vertaisarviointi ja lehtoreiden arviointi opintojaksolla tehdyistä tehtävistä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakson työt palauttamatta.