Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkeskeinen muotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BK96-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Teollisen ja brändimuotoilun koulutus (2017, 2018, 2019)

Opettaja

  • Harri Heikkilä
  • Vesa Damski
  • Antti Heinonen

Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Ryhmät

  • 05TEB19S
    Teollisen ja brändimuotoilun koulutus 19S, Lahti
  • 05HAMU19S
    Ajoneuvomuotoilu 19S, Lahti
  • 05HTEMU19S
    Teollinen muotoilu 19S, Lahti
  • 05HPUMU19S
    Puettava muotoilu 19S, Lahti
  • 05HPAMU19S
    Pakkaus- ja brändimuotoilu 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita omassa muotoilutyössään
- tunnistaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusmenetelmät
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelutyön prosesseja toimeksiantoon
- yhteisöllisen suunnittelun työotteen ja perusmenetelmät

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla syvennytään Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkeskeinen muotoilu -aihealueeseen, sekä aihetta käsittelevään/hyödyntävään suunnitteluun. Oppiminen tapahtuu luentojen ja harjoitustöiden kautta. Opiskelijat tutustuvat aiheeseen niin harjoitustöiden kautta. Harjoitustehtäviä edistetään ryhmätöinä ja tarvittaessa ohjatusti. Tehtävien tulokset esitellään opiskelijaryhmälle ja opettajille (presentaatiot).

Työelämäyhteistyö

Toimeksianto Design Venture -ohjelma -hankkeesta.

Sisältö

Perehdytään käyttäjäkeskeiseen muotoiluun muotoilu-alan näkökulmasta.
Opitaan erottamaan eri lähestymistapoja ja traditioita (käyttäjäkeskeisyys, käyttäjälähtöisyys, muotoiluajattelu, käytettävyys ja käyttökokemus).
Ymmärretään käyttäjäkeskeisen muotoilun käytännöllinen, sekä psykologinen perusta
Tutustutaan käytettävyyden, käyttäjätiedon hankinnan ja käyttäjälähtöisen ,muotoilun eri eri menetelmiin ja arviontitapoihin. Opetellaan suunnittelemaan ja suorittamaan peruskäytettävyystesti
Hallitaan tulosten tehokas raportointitapa.
Osataan soveltaa edellä opittua oman pääaineen suunnittelu/muotoilutyössä.

Arviointimenetelmät

- Läsnäolo,
- aikataulussa pysyminen,
- ammattimainen ote työskentelyyn,
- vaadittavien tehtävien jättäminen aikataulussa,
- työn laadukkuus,
- prosessin hallinta
- Tehtävien suorittamisen eri vaiheiden suullinen arviointi (presentaatiot).
- Opettajien arviointi
- Arviointi asteikolla 1 – 5. Arvosana muodostuu arviointiosioiden keskiarvona.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Poissaoloja kontaktiopetuksesta enemmän kuin 20 %
- Harjoitustehtävien suorittamatta jättäminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Perustaso 1 – 2

Opiskelija osaa:

- Käyttää kurssilla opittuja työtapoja/tekniikoita/malleja ja prosesseja
- Osata luoda perustasolla oleva ratkaisu/toteutus annettuun tehtäväaiheeseen
- Noudattaa annettuja ohjeita ja työtapoja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Hyvä taso 3 – 4

Opiskelija osaa:

- Soveltaa monipuolisesti kurssilla opittuja työtapoja/tekniikoita/malleja ja prosesseja
- Selvittää tehtävään ja sen sisältöön liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- Toimia kurssin ja tehtävien suorittamisen kannalta tavoitteellisesti ja kehittävästi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Erinomainen taso (5)

Opiskelija osaa

- Valita tehtävään ja toteutukseen soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja sekä perustella valintansa
- Vertailla suunnittelua/toimintaa/toteutusta ja eri ratkaisuvaihtoehtoja
- Luoda taiteellisesti/muotoilultaan laadukkaita, innovatiivisia, vaihtoehtoisia tai uusia ratkaisuja ammattimaisesti annettujen tehtävien toteutuksiin.