Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkeskeinen muotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: MI00BK96-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teollisen ja brändimuotoilun koulutus (2017, 2018, 2019)
Opettaja
- Harri Heikkilä
- Vesa Damski
- Antti Heinonen
Vastuuopettaja
Jorma Lehtonen
Ryhmät
-
05TEB19STeollisen ja brändimuotoilun koulutus 19S, Lahti
-
05HAMU19SAjoneuvomuotoilu 19S, Lahti
-
05HTEMU19STeollinen muotoilu 19S, Lahti
-
05HPUMU19SPuettava muotoilu 19S, Lahti
-
05HPAMU19SPakkaus- ja brändimuotoilu 19S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita omassa muotoilutyössään
- tunnistaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusmenetelmät
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelutyön prosesseja toimeksiantoon
- yhteisöllisen suunnittelun työotteen ja perusmenetelmät
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssilla syvennytään Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkeskeinen muotoilu -aihealueeseen, sekä aihetta käsittelevään/hyödyntävään suunnitteluun. Oppiminen tapahtuu luentojen ja harjoitustöiden kautta. Opiskelijat tutustuvat aiheeseen niin harjoitustöiden kautta. Harjoitustehtäviä edistetään ryhmätöinä ja tarvittaessa ohjatusti. Tehtävien tulokset esitellään opiskelijaryhmälle ja opettajille (presentaatiot).
Työelämäyhteistyö
Toimeksianto Design Venture -ohjelma -hankkeesta.
Sisältö
Perehdytään käyttäjäkeskeiseen muotoiluun muotoilu-alan näkökulmasta.
Opitaan erottamaan eri lähestymistapoja ja traditioita (käyttäjäkeskeisyys, käyttäjälähtöisyys, muotoiluajattelu, käytettävyys ja käyttökokemus).
Ymmärretään käyttäjäkeskeisen muotoilun käytännöllinen, sekä psykologinen perusta
Tutustutaan käytettävyyden, käyttäjätiedon hankinnan ja käyttäjälähtöisen ,muotoilun eri eri menetelmiin ja arviontitapoihin. Opetellaan suunnittelemaan ja suorittamaan peruskäytettävyystesti
Hallitaan tulosten tehokas raportointitapa.
Osataan soveltaa edellä opittua oman pääaineen suunnittelu/muotoilutyössä.
Arviointimenetelmät
- Läsnäolo,
- aikataulussa pysyminen,
- ammattimainen ote työskentelyyn,
- vaadittavien tehtävien jättäminen aikataulussa,
- työn laadukkuus,
- prosessin hallinta
- Tehtävien suorittamisen eri vaiheiden suullinen arviointi (presentaatiot).
- Opettajien arviointi
- Arviointi asteikolla 1 – 5. Arvosana muodostuu arviointiosioiden keskiarvona.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Poissaoloja kontaktiopetuksesta enemmän kuin 20 %
- Harjoitustehtävien suorittamatta jättäminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Perustaso 1 – 2
Opiskelija osaa:
- Käyttää kurssilla opittuja työtapoja/tekniikoita/malleja ja prosesseja
- Osata luoda perustasolla oleva ratkaisu/toteutus annettuun tehtäväaiheeseen
- Noudattaa annettuja ohjeita ja työtapoja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Hyvä taso 3 – 4
Opiskelija osaa:
- Soveltaa monipuolisesti kurssilla opittuja työtapoja/tekniikoita/malleja ja prosesseja
- Selvittää tehtävään ja sen sisältöön liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- Toimia kurssin ja tehtävien suorittamisen kannalta tavoitteellisesti ja kehittävästi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Erinomainen taso (5)
Opiskelija osaa
- Valita tehtävään ja toteutukseen soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja sekä perustella valintansa
- Vertailla suunnittelua/toimintaa/toteutusta ja eri ratkaisuvaihtoehtoja
- Luoda taiteellisesti/muotoilultaan laadukkaita, innovatiivisia, vaihtoehtoisia tai uusia ratkaisuja ammattimaisesti annettujen tehtävien toteutuksiin.