Differointi - kilpailuetua erilaistamalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00BI41-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Jussi Mozo
Ryhmät
-
04HTO19Täydentävä osaaminen AMK 2019-2020, Liiketalouden ja matkailun ala, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia kilpailussa erottautumisen tapoja
- toteuttaa differointia erilaisissa palveluissa
- analysoida omaa ja ryhmän toimintaa palvelunkehitysprojektissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson sisällöt, toteutustapa ja tehtävät on kytketty soveltuvin osin Projektikevään aikana ryhmässä toteutettavaan palvelukehitysprojektiin.
Temaattisesti erilaistamista tarkastellaan sekä strategisesta (mitä tehdään: liiketoimintamalli- ja ansaintalogiikkataso), että operatiivisesta näkökulmasta (kuinka toimitaan) - osana jälkimmäistä teemaa opiskelija systemaattisesti seuraa ja pyrkii dokumentoidusti parantamaan ryhmän toimintaa palvelunkehitysprojektissa, joka toteutetaan soveltaen agiilia projektijohtamista (Scrum) Kanban-pohjaisessa pilvipalvelussa (Trello).
Kurssi toteutetaan itsenäisten (teoria osuudet) ja palvelunkehitysprojektiryhmissä toteutuvien (soveltaminen) toiminnallisten oppimistehtävien vuoropuheluna.
Tämä opintojakso on osa laajempaa palvelun kehitysprojektia eli Projektikevättä. Et voi suorittaa ainoastaan tätä opintojaksoa vaan sinun pitää suorittaa vähintään toinen Projektikevään moduuli, johon kuuluvat opintojaksot Palvelukonseptit, Kuluttajakäyttäytymisen muutokset ja Asiakaspalveluosaaminen. Tässä tietopainotteisessa moduulissa keskitytään onnistuneen palvelun osa-alueisiin. Tämän moduulin lisäksi suositellaan suoritettavaksi myös Projektikevääseen kuuluvaa palvelun kehittämiseen keskittyvää moduulia, johon kuuluu opintojaksot Palvelun konseptointi, Differointi - kilpailuetua erilaistamalla sekä Massaräätälöinti ja käyttälähtöisyys.
Projektikevät tarjoaa viisi erilaista palvelunkehitysprojektia. Projektit esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ma 13.1. Tämä kerran aikana saat esittää omat toiveesi projekteista, joissa tahtoisit olla mukana. Opiskelijoiden toiveiden perusteella muodostetaan projektiryhmät kevään ajaksi. Siksi on tärkeää, että olet mukana ensimmäisellä kontaktikerralla.
Ajoitus ja läsnäolo
Kalenteroitu lukujärjestykseen. Muutokset mahdolliset.
Läsnäolo ryhmätyön luonteen johdosta suositeltavaa.
Opintojakso alkaa 13.1. Työskentely edellyttää läsnäoloa kontaktitunneilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sähköisessä muodossa kurssin Reppualustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koska jakso on kytketty osaksi palvelunkehitysprojektia vaihtoehtoisia toteutustapoja ei ole.
Työelämäyhteistyö
Projektikeväässä on tarjolla opiskelijoille viisi erilaista projektia. Mukana olevat toimeksiantajat ovat Kemppi Oy, Zonta, Suomi taskussa Oy ja kaksi myöhemmin varmistuvaa projektia. Opiskelija esittää toiveensa projekteista, joissa tahtoisi olla mukana. Näiden toiveiden perusteella muodostetaan projektiryhmät, jotka työskentelevät projektin parissa.
Uusintamahdollisuudet
Jokaisen lähikerran aikana.
Oppimisympäristö
Virtuaali 70%
Lähiopetus 30%
Lähiopetus toteutetaan puoliksi opettajavetoisesti ja puoliksi pienryhmätyöskentelynä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
133h.
Sisältö
Tällä opintojaksolla pääset tutustumaan differointiin, eli eli kilpailussa erottumisen syihin, tavoitteisiin, menetelmiin ja toteutustapoihin niin teoriassa kuin myös käytännössä (soveltaminen palvelukehitysprojektissa).
Kurssin sisällölliset teemat:
Supertavoite ja uskomukset
Sininen vs. punainen meri
Asemoituminen ja valinnat
Liiketoimintamalliratkaisut
Toiminnallinen ylivoimaetu
Lakiin perustuva erottuminen
Kestävät vs ei-kestävät edut
Ketterä työskentely alustoilla
Arviointimenetelmät
Vertaisarviointi 50
Opiskelijan itsearviointi 25%
Opettajan arviointi 25%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanan verran
Tarkat arviointikriteerit esitellään ensimmäisillä yhteistillä tunneilla
Arviointiasteikko
1-5