Moninaisuus organisaation voimavarana (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00BH96-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
01.09.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden ja matkailun ala (LAMK)
Toimipiste
Liiketalouden ja matkailun ala
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Jaana Loipponen
- Tapio Kari
Ryhmät
-
04HTO19Täydentävä osaaminen AMK 2019-2020, Liiketalouden ja matkailun ala, Lahti
-
04Z2HLII18SZ2 aikaikkuna 04LII18S
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tarkastella moninaisuutta ja yhdenvertaisuutta johtamisen, toiminnan suunnittelun ja työyhteisön käytäntöjen näkökulmasta
- hankkia tietoa organisaatiosta moninaisuuden nykytilan ja tarpeen selvittämiseksi, sekä yleisesti hyödyntääkseen moninaisuutta organisaation voimavarana
- soveltaa erilaisia moninaisuuden johtamiseen liittyviä käsitteitä ja käytänteitä henkilöstöjohtamisessa, kansainvälisessä kontektissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetuskerrat koostuvat kokemusten ja näkemysten jakamisesta sekä ryhmien ja kutsuttujen asiantuntijoiden vetämistä teemasessioista ja pienryhmäkeskusteluista.
Oppimistehtäviä ovat
Yksilötehtävät, jossa tutustut ja pohdit moninaisuutta ilmiönä eri lähteiden avulla.
Ryhmätehtävissä tutkit ja/tai harjoittelet monimuotoisuuden mahdollisuuksia ja haasteita organisaatioissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä XXYY2020
Opinjakso koostuu kahdeksesta lähikerrasta alkaen XXYY2020
opintojakso loppuu vko xx
Mikäli et pääse osallistumaan, jollekin lähikerralle voit sopia korvaavuudesta ohjaajan kanssa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pakollisena
reppumateriaalit
Työpaikkaohjaaja koulutusmateriaali
Yhdenvertaisuuslaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325
Tasa-arvolaki:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860609
Mäkelä, Raivio, Timonen toim. 2015 Moninaisuus hyvän työyhteisön ominaisuus
Mastofinna E- kirja. valitut osat
Suositellaan:
Colliander, Ruoppila, Härkönen v. 2009 Yksilöllisyys sallittu. Moninaisuus voimaksi työpaikalla.
Ajanko v. 2016 Moninaisuuden johtaminen
Kirjastot
Lahti v. 2014 Monikulttuurinen työelämä Hyväksi ihmiselle hyväksi businekselle.
muu aiheeseen littyvä verkko yms. materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voit toteuttaa myös työn opinnollistamisena tai näyttönä.
Työelämäyhteistyö
Ryhmätehtävissä jalkaudut tutkimaan moninaisuutta eri näkökulmista valituissa yhteisöissä. Opintojakso kytkeytyy myös ihan samat hankkeeseen, jossa tutustut ja harjoittelet erityistä tukea tarvitsevien kohtaamista ja ohjaamista.
Oppimisympäristö
Lähijaksot toteutuvat M19 Campuksella ryhmissä työskennellen ja keskustellen
Ryhmätehtävissä jalkaudut tutkimaan ja harjoittelemaan moninaisuutta eri näkökulmista valituissa yhteisöissä/organisaatioissa.
Opintojakso kytkeytyy myös LAMKin ja Kiipulan yhteiseen ihan Samat hankkeeseen
.
Yksilöennakkotehtävässä perehdyt verkko- yms, materiaalin avulla moninaisuuteen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähijaksot 30%
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 70%
Sisältö
Moninaisuus ja moninaisuusjohtaminen ovat keskeisiä ilmiöitä tämän päivän ja tulevaisuuden työelämässä. Tule tutkimaan moninaisuutta johtamisen ja työyhteisöosaamisen näkökulmasta.
Opintojaksolla perehdyt tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädäntöön ja niiden merkitykseen työyhteisöissä.Perehdyt ja harjoittelet myös työpaikkaohjaajana toimimista. Oppimistehtävissä selvität monimuotoisuuden mahdollisuuksia ja haasteita organisaation toiminnan, tuottavuuden ja vuorovaikutuksen kannalta sekä tunnistat ja lisäät omaa moninaisuusosaamistasi.
Arviointimenetelmät
Yksilöennakkotehtävä (hyv/hyl)
aktiivinen osallistuminen lähikerroille 20%
Yksilö- ja ryhmätehtävät 80%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
A1 Opisklija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella
toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
B3 Opiskelija osaa selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia,
tarpeita ja perusteita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
A1 Opisklija osaa käyttää ammattikäsitteitä laajaalaisesti ja viestiä ammattialansa
asioista asiantuntijoiden ja eiasiantuntijoiden kanssa.
B3 Opisklija osaa analysoida toimintaan liittyviä lähtökohtia,tarpeita ja perusteita
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
A1 Opisklija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä
sujuvasti kokonaisuuksiksi
B3 Opisklija osaa suunnitella toimintaansa vertaillen
ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja