Siirry suoraan sisältöön

Kehon kudokset ja elinjärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1235-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

17.08.2020 - 04.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Asko Kilpeläinen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • FYK20
    Fysioterapeuttikoulutus 20K, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Tentti
  • Harjoitus R

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää ihmisen solujen ja kudosten rakenteet sekä toiminnan perusteet.Opiskelija osaa kertoa ja selittää keskushermoston anatomian ja fysiologian motoriikkaan ja sensoriikkaan osallistuvien toimintojen osalta.Opiskelija osaa kertoa keskeisten elinjärjestelmien anatomian ja fysiologian.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus: Herjoitustehtävien tarkastaminen, anatomisten rakenteiden ja fysiologisten ilmiöiden visualisointi ja käytännön esimerkit
Etäopiskelu: Harjoitustehtävien tekeminen, videomateriaaleihin tutustuminen, harjoitustentit
Oppimateriaalin tenttiminen

Ajoitus ja läsnäolo

elokuu-joulukuu 2020

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bjålie, J.G. 2011: Ihminen, fysiologia ja anatomia
(Tai vastaava esimerkiksi)
Ihmisen fysiologia ja anatomia: Nienstedt, Arstila, Hänninen, 2016
tai Anatomia ja fysiologia: Leppäluoto, Kettunen, Rintamäki, 2015;

Kauranen 2011: Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen;
Kahle, W. 2014: Locomotor system;
Mylläri, J. 2003: Ihmiskehon anatomiaa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteistyötä

Uusintamahdollisuudet

Kehon kudokset x.9.2020
Neuroanatomia ja -fysiologia x.10.2020
Elimistön elinjärjestelmät x.12.2020

Oppimisympäristö

LAB:n moodlealusta, lähiopetus käytännön luokkatilassa LAB:n kampus Lappeenannassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5X27h = 135h
Lähiopetus: 50h
Tentit: 6h
Itsenäinen opiskelu 79h

Sisältö

OSA 1: Solu ja kudokset
Homeostaasi, Kemian käsitteet, Biokemian perusteet, solukalvon rakenne ja toiminta, Luu- ja sidekudos, epiteelikudos, Lihaskudos
Iho ja veri, Nivel ja sitä ympäröivien kudosten perusrakenne

OSA 2: Neuroanatomia ja fysiologia
Hermokudos, synapsi, aktiopotentiaali, Aivokalvot, selkäydinneste, Selkäytimen rakenne ja toiminta, refleksit, Aivojen rakenne ja toiminta, Liikkeen säätely, Näkö- ja kuuloaisti, Vestibulaarijärjestelmä, tuntoaisti, Muisti, Oppiminen

OSA 3: Elinjärjestelmät
Verenkierto, Lymfa ja elimistön puolustusjärjestelmät, Hengityselimistön rakenne ja toiminta, Ravintoaineet, Ruoansulatuselimistön rakenne ja toiminta, Virtsaneritysjärjestelmän rakenne ja toiminta, Happo-emäs- ja neste-elektrolyytti tasapainon säätely, Lisääntyminen, raskaus ja synnytys, Autonomisen hermoston säätelytoiminta, Umpieritys, Perifeerinen hermosto

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Verkkotentit (3 kpl) atk-luokassa, tenttien kerkiarvo muodostaa kurssin lopullisen arvosanan.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä tason 1 arviointikriteerejä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää ihmisen motorisen, sensorisen ja integroivan hermojärjestelmän rakenteen ja toiminnan loogisesti, yksityiskohtaisesti sekä kokonaisuuden hahmottaen ja integroiden. Opiskelija osaa selittää ihmisen muistijärjestelmän ja uusien motoristen taitojen oppimisen taustalla olevan fysiologian yksityiskohtaisesti. Opiskelija osaa selittää eri aistien toimintaperiaatteet yksityiskohtaisesti ja integroida tiedon ihmisen motoriseen järjestelmään.

Opiskelija tunnistaa ihmisruumiin anatomiset rakenteet suomeksi ja latinaksi ja käyttää anatomis-fysiologista terminologiaa loogisesti. Opiskelija selittää perustellen rakenteiden, elinten ja elinjärjestelmien fysiologiaa solutasolta elinjärjestelmätasolle lääketieteellisen biokemian ilmiöin ja termein. Opiskelija vertailee ihmisruumiin normaalin ja epänormaalin toiminnan eroja ja arvioi erojen merkitystä potilaan hyvinvoinnille.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa selittää ihmisen motorisen, sensorisen ja integroivan hermojärjestelmän rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää ihmisen muistijärjestelmän ja uusien motoristen taitojen oppimisen taustalla olevan fysiologian pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää eri aistien toimintaperiaatteet yksityiskohtaisesti. Opiskelija osaa selittää ihmisen eri elinjärjestelmien toiminnan pääpiirteittäin.

Opiskelija tunnistaa ihmisruumiin anatomiset rakenteet suomeksi ja latinaksi ja käyttää anatomis-fysiologista terminologiaa ymmärrettävästi. Opiskelija tunnistaa lääketieteellisen biokemian käsitteitä ja osaa selittää niiden merkitystä fysiologisissa prosesseissa. Opiskelija nimeää ihmisruumiin rakenteiden, elinten ja elinjärjestelmien fysiologiaa solutasolta elinjärjestelmätasolle ja tunnistaa hyvinvointiin vaikuttavia epänormaalin toiminnan mekanismeja ja ilmentymiä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa nimetä ihmisen motorisen, sensorisen ja integroivan hermojärjestelmän rakenteet. Opiskelija osaa kertoa ja nimetä ihmisen muistijärjestelmän rakenteet ja uusien motoristen taitojen oppimisen taustalla olevat tekijät. Opiskelija osaa selittää eri aistien toimintaperiaatteet pääpiirteisesti. Opiskelija osaa selittää elinjärjestelmien toiminnan, mutta ei osaa yhdistää niiden vaikutuksia keskenään.

Opiskelija nimeää ihmisruumiin pääpiirteiset anatomiset rakenteet suomeksi ja latinaksi. Anatomis-fysiologien terminologian käyttö jää vaillinaiseksi ja epäloogiseksi ja ilmaisu on yleiskielistä. Opiskelija tunnistaa lääketieteellisen biokemian käsitteitä puutteellisesti ja syy-yhteyttömästi, eikä opiskelija osaa soveltaa biokemiallisten ilmiöiden merkitystä fysiologisissa prosesseissa. Opiskelija nimeää rakenteiden, elinten ja elinjärjestelmien fysiologiaa elin- ja elinjärjestelmätasolla mutta ei selitä toiminnan perusteita loogisesti