Terveydenhoitajatyön toimintamallit ja työmenetelmät (10 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1211-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 20.12.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Anja Liimatainen
- Heidi Väisänen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TH19Terveydenhoitajakoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Info
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa valita ja käyttää sekä kehittää asiakkaan osallisuutta lisääviä toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla hyödyntäen asiakaslähtöisesti tieto- ja viestintäteknologiaa yhdessä muiden kanssa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoitustehtävät, reflektoiva portfolio, paritentti
Ajoitus ja läsnäolo
osallistuminen oppitunneille 75 % kunkin opettajan osuudesta
-tehtävien tekeminen hyväksytysti
-tentin tekeminen hyväksytysti
-arvosana muodostuu paritentistä (50%) ja portfoliosta (50%)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Haarala, Honkanen, Mellin & Tervaskanto-Mäentausta 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita
ja muu kurssilla erikseen mainittava ja jaettava materiaali.
Työelämäyhteistyö
Harjoitustehtävät opiskelijoiden kesken sekä työelämäläheisesti yhteistyössä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin edustajien kanssa.
Oppimisympäristö
Väestö- ja yhteisösuuntautuneisuus, yhteiskunnallinen vaikuttaminen: monialainen yhteistyö
Terveyttä edistävän terveydenhoitajatyön osaaminen, yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyön osaaminen, terveellisen ja turvallisen ympäristön edistämisosaaminen, yhteiskunnallisen terveydenhoitajatyön osaaminen
Sisältö
Terveydenhoitajatyön orientaatio, historia, periaatteet, toimintaympäristöt; eri ikäisten parissa työskentely
Monitoimijainen yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollossa
Yksilötasoiset työmenetelmät: terveystapaaminen, voimavarojen tunnistaminen ja tukeminen, huolen puheeksiotto, motivoiva haastattelu, tupakasta vieroitus, hyvinvointivalmennus, digitalisaation mahdollisuudet, hyvinvointiteknologian sovellukset, nettineuvonta,
Yhteisötason työmenetelmät ja toimintamallit: kotikäynnit, ryhmäohjaus, -valmennus, yhteisöanalyysi, ympäristökävely, palvelumuotoilu, järjestö- ja vapaaehtoistyö, monitoimijainen verkostotyöskentely, vertaistuki, monialainen verkostotyö, projektit
Opiskelija saa laaja-alaiset ammatilliset valmiudet väestön parissa tapahtuvaan terveyden edistämisen promotiiviseen ja preventiiviseen asiakaslähtöiseen toimintaan.
Opiskelija osaa toteuttaa yksilö- ja yhteisötasoisesti terveydenhoitajatyön keskeisiä työmenetelmiä ja toimintamalleja sekä soveltaa niitä asiakkaiden elämänkulun eri vaiheissa.
Opiskelija osaa asiakaslähtöisesti käyttää ja arvioida osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä sekä hyödyntää eri viestintäkanavia ja teknologiaa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ammatillinen kasvu 1 ja 2, hoitotyön auttamismenetelmät.
Arviointimenetelmät
5-0
Arviointikriteerit
5
Opiskelija osaa arvioida terveyden edistämisen asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja työmenetelmiä.
Opiskelija osaa asiakaslähtöisesti soveltaa osallistavia ja toiminnallisia terveydenhoitajatyön menetelmiä yksilö- ja yhteisötasoisesti.
Opiskelija osaa perustella valitsemiaan työmenetelmiä ja toimintamalleja sekä hyödyntää eri viestintäkanavia ja teknologiaa.
3
Opiskelija pystyy osittain arvioimaan terveyden edistämisen asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja työmenetelmiä.
Opiskelija osaa pääosin soveltaa osallistavia ja toiminnallisia terveydenhoitajatyön menetelmiä yksilö- ja yhteisötasoisesti.
Opiskelija osaa jossain määrin perustella valitsemiaan työmenetelmiä ja toimintamalleja sekä jossain määrin hyödyntää eri viestintäkanavia ja teknologiaa.
1
Opiskelija pystyy nimeämään terveyden edistämisen asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja työmenetelmiä.
Opiskelija osaa niukasti soveltaa osallistavia ja toiminnallisia terveydenhoitajatyön menetelmiä yksilö- ja yhteisötasoisesti.
Opiskelija osaa harvoin perustella valitsemiaan työmenetelmiä ja toimintamalleja eikä osaa hyödyntää eri viestintäkanavia ja teknologiaa
Arviointiasteikko
1-5