Siirry suoraan sisältöön

Soveltavan taiteen menetelmiä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1193-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

2 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Kaisu Häkkänen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SO19
    Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee soveltavia ja taidelähtöisiä taiteen menetelmiä sekä oppii soveltamaan niitä erilaisissa sosiaali- ja kasvatusalan asiakastilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy:
Itsenäisiä tehtäviä
Verkkotyöskentelyä Moodle-oppimisympäristössä ja työskentelyä tukevia Zoom-tapaamisia

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso sijoittuu viikoille 34-42.
Työskentely Moodlessa sisältäen itsenäisiä tehtäviä.
Tehtäviä tukevia Zoom -tapaamisia (eivät pakollisia):

27.8. klo 10-12. Infoa ja tukea tehtäviin
22.9. klo 12-14. Välipysäkki: kysymyksiä ja kommentteja tehtävistä, vertaistukea sekä infoa seuraaviin tehtäviin.
22.10. klo 8-10. Kokemukset pakettiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali Moodlessa

- Karjalainen, A-L (toim.) 2020. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Keuruu. PS-kustannus. (Kirja löytyy LUT:n kirjastosta, myös e-kirjana).

- Houni, P. , Turpeinen, I. & Vuolasto, J. 2020. Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Taiteen edistämiskeskus Taike

- Lilja-Viherlampi, L-M.; Rosenlöf, A-M. 2019. Moninäkökulmainen kulttuurihyvinvointi. Teoksessa I. Tanskanen. (toim.) Taide töissä – Näkökulmia taiteen opetukseen sekä taiteilijan rooliin yhteisöissä. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 256. Turku: Turun ammattikorkeakoulu (sivut 20 – 39)

- Ruokonen, I. 2020. Varhaiskasvatuksen taidekasvatus. Leikkiä, lumoa, oppimista ja hyvää elämää. Varhaiskasvatuksen opettajien liitto VOL

- Haveri, M. 2016. Hyviä kysymyksiä. Eettinen erityistaidetoiminta. Kettuki ry

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö Moodle
Zoom-alusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

-Soveltava taide, kulttuuri ja taidelähtöiset menetelmät. Taustaa, käsitteitä, periaatteita ja sovellusmahdollisuuksia.
- Henkilökohtaisen taide- tai kulttuurielämyksen kuvaaminen ja sen merkityksen ymmärtäminen
-Erilaisiin työmenetelmiin tutustumista ja itsenäistä taidetyöskentelyä. Kokemusten pohdintaa kehittäen itsetuntemusta, ymmärrystä ja luovuutta kohdata ja tukea erilaisia asiakkaita ja ryhmiä
-Kulttuurihyvinvoinnin edistäminen omassa arjessa ja työssä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso kuuluu Lappeenrannan kampuksen sosionomiopiskelijoiden täydentäviin opintoihin (2014 ops).
Soveltuu vapaasti valittavaksi/täydentäviksi opinnoiksi myös sosionomien uuden opetussuunnitelman sekä muiden koulutusalojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
-esitellä henkilökohtaisen taidekokemuksen ja analysoida sen merkitystä
- toteuttaa soveltavaa taidetta
-määritellä ja tunnistaa kulttuurin ja soveltavan taiteen mahdollisuudet hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisessä sekä yksilön kasvun ja kehityksen tukemisessa
-rakentaa henkilökohtaisen ja ammatillisen kulttuurihyvinvointisuunnitelman

- analysoida ja arvioida omaa oppimisprosessiaan