Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1185-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

17.08.2020 - 31.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SO18
    Sosionomikoulutus 18S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset
  • Itsenäinen 1
  • Kenttä 1
  • Luennot 1
  • Opintokäynti/ekskursio 1
  • Tentti 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää, mitä ja millaista on pedagogisesti painottunut varhaiskasvatus ja hän osaa tavoitteellisesti sekä lapsilähtöisesti suunnitella, tukea ja ohjata lasta sekä lapsiryhmää dialogisessa yhteistyössä lapsen huoltajien ja kasvattajatiimin kanssa. Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen toimintamuodot, työtavat sekä oppimisen alueet.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Opintojaksoon kuuluu ENNAKKOTEHTÄVÄ, joka palautetaan opintojakson alkuun mennessä. Tehtävä ja sen palautusalusta löytyy Moodlesta. Ota yhteys opettajiin, mikäli et ole saanut Moodleen avainta.


Opintojakson muu toteutus:
- Luennot (lähi- ja verkko-opetus)
- Oppimistehtävät ja kirjallisuuspiiri
- Paritentti

Ajoitus ja läsnäolo

- Viikot 34-44
- Opintojakso edellyttää aktiivista ja vuorovaikutteista läsnäoloa lähiopetuksessa
- Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu vaka-kelpoisuutta suorittaville opiskelijoille
- Opintojakson ensimmäisella lähiopetuskerralla tulee olla paikalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018
- Hujala, E. & Turja, L. 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja
- Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. 2015. Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
- Fonsen, E., Heikka, J. & Vlasov, J. 2020. Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Lisämateriaali:Ahonen, L. 2017. Vasun käyttöopas ja
- muu luennoilla sovittava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

Varmistuu opintojakson alkaessa

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluvasta tuntitentin ajankohdasta sovitaan opettajan kanssa opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Jos uusintatenttiä tarvitaan, niin Hyviksen yleiset tenttitpäivät Lappeenrannassa ovat käytettävissä syksyllä 2020 (päivät voivat vielä muuttua ; 19.11., ja 10.12.)

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus, verkko-oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus; luennot ja tentti 2,5 op
- Opiskelijan itsenäinen työskentely; oppimistehtävät ja tenttiin valmistautuminen 2,5 op

Sisältö

- varhaiskasvatuksen pedagogiikka, oppimisympäristö ja toimintakulttuuri
- varhaiskasvatussuunnitelma työtä ohjaavana asiakirjana
- oppimisen alueet varhaiskasvatuksessa
- varhaiskasvatuksen pedagogisen, tavoitteellisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- lapsilähtöisyys lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisen sekä tavoitteenasettelun lähtökohtana
- lapsen ja vanhempien osallisuuden vahvistamisen käytännöt
- varhaiskasvatuksen työtavat
- dialoginen kasvatusyhteistyö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opinnot edenneet opetussuunnitelman mukaisesti. Opiskeljalla on väh. yksi harjoittelu varhaiskasvatuksessa suoritettuna tai hänellä on muutoin hankittuna kokemus varhaiskasvatuksen toimintaympäristöstä.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvioinnissa huomioidaan
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo lähiopetuksessa
- Ennakkotehtävä ja muut oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Opintojakson kokoava paritentti, painottuu kokonaisarvosanassa

- Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, on hän sen aikana aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa velvollinen osoittamaan opintojakson opettajille ja muulle opiskelijaryhmälle erikseen sovittavalla tavalla. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata aikatauluja ja/tai hän ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja hän osaa käyttää hieman varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyvää käsitteistöä, arkitietoon painottuen. Tieteelliseen tietoon perustuva varhaiskasvatuksen jäsentäminen jää ohueksi. Aikataulujen noudattamisessa huomattavia pulmia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja hän osaa käyttää ja jäsentää asiantuntevasti varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyvää käsitteistöä. Hän jäsentää sekä perustelee käsityksiään tieteelliseen tietoon perustuen. Aikataulujen noudattaminen hyvää.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää ja osaa käyttää sekä myös soveltaa asiantuntevasti ja monipuolisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyvää käsitteistöä. Hän perustelee laaja-alaisesti ja soveltaen näkemyksensä tieteelliseen tietoon perustuen. Aikataulujen noudattaminen erinomaista.