Verkostotyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1181-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
26.10.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tuulia Stellberg
- Pirjo Vaittinen
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot Huoli puheeksi (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info Aloitus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info Päätös ja palaute (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOK19Sosionomikoulutus 19K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Luennot Huoli puheeksi
- Info Aloitus
- Info Päätös ja palaute
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelijatunnistaa verkostotyön menetelmiä ja tiedostaa monialaisen yhteistyön merkityksen asiakastyössä. Opiskelijaosaa verkostotyön menetelmiä ja tunnistaa verkostojen merkityksen asiakastyössä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus.
Luento-opetus, ryhmässä tapahtuvat verkostomenetelmien harjoitukset, huolen puheeksiottokoulutus 6 tuntia sekä koulutukseen liittyvät harjoitukset.
Ajoitus ja läsnäolo
Osallistuminen luento-opetukseen, ryhmätehtäviin sekä ryhmätentin hyväksytty suorittaminen ja osallistuminen huolen puheeksiottokoulutukseen ja tehtävien suorittaminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentomateriaalit sekä verkkomateriaalina mm. Seikkula,Jaakko ja Arnkil, Erik. 2009. Dialoginen verkostotyö: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084999
Sisältö
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija tunnistaa verkostotyön menetelmiä ja tiedostaa monialaisen yhteistyön merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa verkostotyön menetelmiä ja tunnistaa verkostojen merkityksen asiakastyössä.
Opiskelija hallitsee verkostotyön teorian ja lähtökohdat sekä verkostotyön yleisimmät menetelmät sosiaalialan työssä.
Opiskelija osaa käyttää verkostotyön erilaisia toimintamuotoja erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija ymmärtää verkostotyön merkityksen moniammatillisissa ja monialaisissa työyhteisöissä ja hahmottaa omat ammatilliset verkostonsa.
Opiskelija tietää ja osaa hahmottaa verkostokumppanuuden ominaispiirteet ja keskeiset sisällöt.
Verkostotyön käytäntöjen ja verkostotyön menetelmien sisällöt ja toimintaympäristöt mm. verkostokokous, verkostokartta, roolikartat, huolen vyöhykkeistö, läheisneuvonpito ja tulevaisuuden muistelu.
Verkostomenetelmiin liittyvä sosiodraamana toteutettava oppimistehtävä.
Kurssiin sisältyy erillinen 6 h huolenpuheeksiottokoulutus.
Arviointimenetelmät
Hyvjäksytty/Hylätty tai 5-0
Osallistuminen luento-opetukseen, ryhmätehtäviin sekä ryhmätentin hyväksytty suorittaminen ja osallistuminen huolen puheeksiottokoulutukseen ja tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
Opiskelija tunnistaa keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osaa tehdä valintoja alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä esittää ratkaisuissaan omaa pohdintaansa. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
Opiskelija osaa erotella keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustella valintojaan alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija osaa toimia erilaisissa toimintaympäristössä ohjeita noudattaen ja joustavasti ryhmän jäsenenä sekä esittää ratkaisuissaan omaa pohdintaansa. Pohdinta on perusteltua ja osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
Opiskelija osaa arvioida keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tehdä valintoja vertaillen vaihtoehtoja alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija osaa toimia erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja ryhmän toimintaa edistäen sekä esittää ratkaisuissaan omaa kriittistä ajatteluaan ja pohdintaansa. Pohdinta on syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.