Verkostotyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1181-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tuulia Stellberg
- Pirjo Vaittinen
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Info Aloitus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info Päätös ja palaute (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot Huolen puheeksi otto 6h (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOK19MSosionomikoulutus 19K, monimuotototeutus, Lappeenranta
Pienryhmät
- Info Aloitus
- Info Päätös ja palaute
- Luennot Huolen puheeksi otto 6h
- Luennot
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelijatunnistaa verkostotyön menetelmiä ja tiedostaa monialaisen yhteistyön merkityksen asiakastyössä. Opiskelijaosaa verkostotyön menetelmiä ja tunnistaa verkostojen merkityksen asiakastyössä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luento-opetus, ryhmässä tapahtuvat verkostomenetelmien harjoitukset, seminaari sekä huolen puheeksiottokoulutus 6 tuntia ja koulutukseen liittyvät harjoitukset.
Harjoitustyö, Muu
Ajoitus ja läsnäolo
Osallistuminen luento-opetukseen, ryhmätehtäviin sekä osallistuminen huolen puheeksiottokoulutukseen ja tehtävien suorittaminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentomateriaalit sekä verkkomateriaalina mm. Seikkula,Jaakko ja Arnkil, Erik. 2009. Dialoginen verkostotyö: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084999
Sisältö
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija tunnistaa verkostotyön menetelmiä ja tiedostaa monialaisen yhteistyön merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa verkostotyön menetelmiä ja tunnistaa verkostojen merkityksen asiakastyössä.
Opiskelija hallitsee verkostotyön teorian ja lähtökohdat sekä verkostotyön yleisimmät menetelmät sosiaalialan työssä.
Opiskelija osaa käyttää verkostotyön erilaisia toimintamuotoja erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija ymmärtää verkostotyön merkityksen moniammatillisissa ja monialaisissa työyhteisöissä ja hahmottaa omat ammatilliset verkostonsa.
Opiskelija tietää ja osaa hahmottaa verkostokumppanuuden ominaispiirteet ja keskeiset sisällöt.
Verkostotyön käytäntöjen ja verkostotyön menetelmien sisällöt ja toimintaympäristöt mm. verkostokokous, verkostokartta, roolikartat, huolen vyöhykkeistö, läheisneuvonpito ja tulevaisuuden muistelu.
Verkostomenetelmiin liittyvä sosiodraamana toteutettava oppimistehtävä. Kurssin aikana opiskelija kerää itselleen materiaalia verkostotyön eri menetelmistä, joka käydään läpi yhteisessä seminaarissa.
Kurssiin sisältyy erillinen 6 h huolenpuheeksiottokoulutus.
Arviointimenetelmät
Osallistuminen luento-opetukseen, ryhmätehtäviin sekä osallistuminen huolen puheeksiottokoulutukseen ja tehtävien suorittaminen.
Hyväksytty / Hylätty
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1
Opiskelija tunnistaa keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osaa tehdä valintoja alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä esittää ratkaisuissaan omaa pohdintaansa. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3
Opiskelija osaa erotella keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustella valintojaan alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija osaa toimia erilaisissa toimintaympäristössä ohjeita noudattaen ja joustavasti ryhmän jäsenenä sekä esittää ratkaisuissaan omaa pohdintaansa. Pohdinta on perusteltua ja osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5
Opiskelija osaa arvioida keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tehdä valintoja vertaillen vaihtoehtoja alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija osaa toimia erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja ryhmän toimintaa edistäen sekä esittää ratkaisuissaan omaa kriittistä ajatteluaan ja pohdintaansa. Pohdinta on syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.