Siirry suoraan sisältöön

Verkostotyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: KTS1181-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tuulia Stellberg
  • Pirjo Vaittinen
  • Sanna Nurmiainen

Opetusryhmät

  • Info Aloitus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info Päätös ja palaute (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot Huolen puheeksi otto 6h (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SOK19M
    Sosionomikoulutus 19K, monimuotototeutus, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info Aloitus
  • Info Päätös ja palaute
  • Luennot Huolen puheeksi otto 6h
  • Luennot
  • Simulaatio

Osaamistavoitteet

Opiskelijatunnistaa verkostotyön menetelmiä ja tiedostaa monialaisen yhteistyön merkityksen asiakastyössä. Opiskelijaosaa verkostotyön menetelmiä ja tunnistaa verkostojen merkityksen asiakastyössä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, ryhmässä tapahtuvat verkostomenetelmien harjoitukset, seminaari sekä huolen puheeksiottokoulutus 6 tuntia ja koulutukseen liittyvät harjoitukset.

Harjoitustyö, Muu

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen luento-opetukseen, ryhmätehtäviin sekä osallistuminen huolen puheeksiottokoulutukseen ja tehtävien suorittaminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luentomateriaalit sekä verkkomateriaalina mm. Seikkula,Jaakko ja Arnkil, Erik. 2009. Dialoginen verkostotyö: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084999

Sisältö

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija tunnistaa verkostotyön menetelmiä ja tiedostaa monialaisen yhteistyön merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa verkostotyön menetelmiä ja tunnistaa verkostojen merkityksen asiakastyössä.
Opiskelija hallitsee verkostotyön teorian ja lähtökohdat sekä verkostotyön yleisimmät menetelmät sosiaalialan työssä.
Opiskelija osaa käyttää verkostotyön erilaisia toimintamuotoja erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija ymmärtää verkostotyön merkityksen moniammatillisissa ja monialaisissa työyhteisöissä ja hahmottaa omat ammatilliset verkostonsa.
Opiskelija tietää ja osaa hahmottaa verkostokumppanuuden ominaispiirteet ja keskeiset sisällöt.

Verkostotyön käytäntöjen ja verkostotyön menetelmien sisällöt ja toimintaympäristöt mm. verkostokokous, verkostokartta, roolikartat, huolen vyöhykkeistö, läheisneuvonpito ja tulevaisuuden muistelu.
Verkostomenetelmiin liittyvä sosiodraamana toteutettava oppimistehtävä. Kurssin aikana opiskelija kerää itselleen materiaalia verkostotyön eri menetelmistä, joka käydään läpi yhteisessä seminaarissa.
Kurssiin sisältyy erillinen 6 h huolenpuheeksiottokoulutus.

Arviointimenetelmät

Osallistuminen luento-opetukseen, ryhmätehtäviin sekä osallistuminen huolen puheeksiottokoulutukseen ja tehtävien suorittaminen.

Hyväksytty / Hylätty

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1
Opiskelija tunnistaa keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osaa tehdä valintoja alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä esittää ratkaisuissaan omaa pohdintaansa. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3
Opiskelija osaa erotella keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustella valintojaan alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija osaa toimia erilaisissa toimintaympäristössä ohjeita noudattaen ja joustavasti ryhmän jäsenenä sekä esittää ratkaisuissaan omaa pohdintaansa. Pohdinta on perusteltua ja osoittaa itsenäistä ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5
Opiskelija osaa arvioida keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tehdä valintoja vertaillen vaihtoehtoja alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija osaa toimia erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja ryhmän toimintaa edistäen sekä esittää ratkaisuissaan omaa kriittistä ajatteluaan ja pohdintaansa. Pohdinta on syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.