Vanhustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1180-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
14.09.2020 - 13.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Viskari
- Sanna Leppänen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SO19Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Opintokäynti/ekskursio 1
- Opintokäynti/ekskursio 2
- Kenttä
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä vanhuuden elämänvaiheena ja osaa määritellä ikääntyvien asemaan vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä. Opiskelija osaa kohdata ikääntyvän ihmisen ja hänen yhteisönsä voimavaranäkökulmasta ja ymmärtää ikääntymisen tärkeäksi elämänvaiheeksi, joka määrittyy yksilöllisen elämänkulun kautta. Opiskelija tuntee vanhustyötä koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessit. Opiskelija osaa soveltaa gerontologisen sosiaalityön orientaatiota työssään ikäihmisten kanssa. Opiskelija osaa soveltaa seniori- ja vanhustyössä käytettäviä työmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida ikäihmisen tuen ja palvelujen tarvetta hänen yksilöllisessä elämäntilanteessaan. Opiskelija osaa ottaa huomioon teknologian paikan ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla vahvistamme ikäymmärrystä ja ikäihmisen kohtaamistaitoa, opiskelemme muun muassa palvelutarpeen arviointia, lainsäädäntöä ja sosiaaliohjaajan työtä ikäihmisten kanssa.
Sanna Leppäsen osuudessa on ikäihmisen kohtaamistehtävä, joka toteutetaan yhteistyössä Eksoten yksiköiden kanssa ns. Ikäklubitoiminnan puitteissa. Luennot sisältävät teemoja mm. sosiaaligerontologian tieteenkentän hahmottamisesta, tilastoja ikääntymisestä, vanhenemiskäsityksiä/ -teorioita, lainsäädäntöä ja ikääntymispolitiikkaa. Luennoilla tehdään yksi ryhmätehtävä vanhustyön erityiskysymyksistä. Varsinaiset kurssin tehtävät ohjeistetaan erikseen.
Toisen opettajan osuus 1,5 op muodostuu muun muassa palveluihin ja etuuksiin liittyvistä luennoista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetuksessa tulee olla läsnä ja kaikkiin ryhmätöihin on osallistuttava. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta poissaolot vaikuttavat numeroon. Opintojaksoon kuuluu ikäihmisten kohtaamistehtävä, johon on varattu 5 luentokertaa. Tämän lisäksi on yksi luentokerta, jossa harjoitellaan etäohjausta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalta löytyvä materiaali ja kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää työskentelyä Eksoten yksiköissä ns. Ikäklubitoiminnan puitteissa.
Oppimisympäristö
Oppimisympäristönä toimii Eksoten yksiköt sekä luentojen ja tehtävien osalta hyödynnetään Moodle-alustaa. Etäluennot ovat opiskelijaryhmän halukkuuden mukaan mahdollisia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Sanna Leppäsen 3,5op osuudesta noin puolet on kenttätyöskentelyä ja sen oppimisen reflektointia. Toinen puoli toteutuu luentototeutuksena sekä erilaisilla tunneilla tehtävillä harjoituksilla.
- Toisen opettajan osuus 1,5op on pääosin luentopainotteista, sisältäen myös ehkä vierailun.
- Itsenäisinä tehtävinä on seurata mediaa ikäihmisen silmin sekä tehdä paritehtävänä erityiskysymyksiin liittyvä koonti.
Sisältö
- Ikääntyvän asema yhteiskunnassamme ja vallitseva vanhuskäsitys
- Vanhuspalveluja puitteistava lainsäädäntö,sitä ohjaava ikääntymispolitiikka ja niiden toteutuminen käytännössä
- Sonionomin työ ja tehtävät ikääntyneiden palvelujärjestelmässä
- Ikäihmisen kohtaaminen voimavaraisena yksilölllisen elämänkulun lähtökohdasta
- Seniori- ja vanhustyön menetelmien soveltaminen käytännössä sekä teknologian rooli ikäihmisen arjessa
- Palvelutarpeen arvioinnin lähtökohdat
Arviointimenetelmät
Arvioitavia kohteita itsenäinen tehtävä, paritehtävä, ikäihmisen kohtaamisen kirjaukset ja oppimisen reflektointi sekä tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tietää ikääntyneiden yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilölliseen ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Luo kohtaamisten kautta onnistuneen suhteen ikäihmiseen. Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä. Tietää seniori- ja vanhuspalvelujen erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden ikäihmisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee arvioimaan ikääntyneen ihmisen voimavarojen ja tuen tarpeen suhdetta. Osaa kohdata ikäihmisen ja huomioi ikääntyvän yksilöllistä elämänkulkua. Osaa soveltaa gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa erilaisia vanhustyön menetelmiä käytännön työssä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida ikäihmisen tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata ikäihmisen ja heidän yhteisönsä voimavaraisuuden näkökulmasta ja osaa ottaa huomioon ikääntyvän yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia seniori- ja vanhustyön menetelmiä. Osaa tunnistaa, kehittää ja kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävissään erityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.