Hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: KTS1107-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
11.04.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Outi Pöyhönen
- Sari Soutukorva
Opetusryhmät
- Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen verkkotyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
FYK20Fysioterapeuttikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkotapaaminen
- Itsenäinen verkkotyöskentely
- Harjoitukset
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee tavallisimmat aikuisväestöllä esiintyvät sisätaudit ja niiden hoidon sekä osaa soveltaa hengitys- ja sydänsairauksissa käytettäviä fysioterapeuttisia tutkimismenetelmiä ja osaa suunnitella ja toteuttaa fysioterapian.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Verkko-opetus, harjoitustunnit, simulaatioharjoitukset (yksi lähitoteutuksena), tuntitehtävät, itsenäinen työskentely.
- Hengitys- ja verenkiertoelimistön lääketieteenosuuden toteutus: Moodle-tentti (tentiin tuleva materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-pohjalla).
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson oppimistapahtumat ajoittuvat viikoille 15-22.
Oppimistapahtumat näkyvät opintojakson Moodle- pohjalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Moodlessa oleva materiaali.
- Kauranen, K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja, ss. 467-521 (Fysioterapia sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksien yhteydessä ja Fysioterapia hengityselimistön sairauksien yhteydessä). Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Uusintamahdollisuudet
- Hengitysfysioterapiaosuuden osaamistesti (ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa)
- Sydänfysioterapiaosuuden arvioitava paritehtävä
- Hengitys- ja verenkiertoelimistön lääketieteenosuuden Moodle- tentti, joka tehdään itse valitsemana ajankohtana aikavälillä 10.1.-31.5.2022.
Hylätyn tentin uusimisesta sovitaan opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö ja Lappeenrannan kampus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistapahtumat, opintojaksoon sisältyvät tehtävät ja tentit näkyvät opintojakson Moodle- pohjalla.
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Tuntimäärä jakautuu seuravaasti:
- 34 h opetusta verkossa ja kampuksella
- 74 h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
- 27 h lääketieteen tentti
Sisältö
- Hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnallinen anatomia ja toimintahäiriön kehittyminen
- Hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteen ja toiminnan arviointi
- Kliininen päätöksenteko
- Tavallisimpien hengitys-, ja verenkierron sairauksien ja toimintahäiriöiden hoito ja fysioterapia, kipuun vaikuttaminen, terapeuttinen harjoittelu, asiakkaan ohjaus ja neuvonta, ennaltaehkäisy
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Osaamisen kehittymistä tukee Kehon kudokset ja elinjärjestelmät- opintojakso.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen valmistautuminen ja osallistuminen harjoitustunneille ja simulaatioharjoituksiin.
Hengitysfysioterapian osaamistestin, sydänfysioterapian arvioitavan tehtävän sekä lääketieteen tentin suorittaminen hyväksytysti (numeerinen arviointi).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut tenttejä tai arvioitavaa tehtävää.
Opiskeljan osaaminen ei täytä tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tietää tavallisimmat aikuisväestöllä esiintyvät hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksia ja niiden hoidon periaatteita. Hän arvioi sairauksien vaikutuksia asiakkaan toimintakykyyn yksipuolisesta näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa joitakin hengitys-, sydän ja verenkiertoelimistön riskitekijöitä ja oireita. Opiskelija tietää joitakin sopivia hengitys- ja sydänsairauksissa käytettäviä fysioterapeuttisia tutkimismenetelmiä sekä osaa analysoida mittaustuloksia. Hänen asiakkaalle suunnittelemansa fysioterapia on yksipuolista. Hänen hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapian apuvälineiden valintansa on sattumanvaraista. Opiskelijan kyky arvioida oman toimintansa vaikutusta asiakkaan toimintakykyyn on pinnallista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää tavallisimmat aikuisväestöllä esiintyvät hengitys- ja verenkiertoelimistön sairaudet ja niiden hoidon periaatteita sekä osaa arvioida sairauksien vaikutuksia asiakkaan toimintakykyyn. Opiskelija osaa selittää hengitys-, sydän ja verenkiertoelimistön riskitekijöitä ja oireita sekä osaa ehdottaa perusteltuja keinoja niiden vähentämiseksi. Opiskelija osaa soveltaa hengitys- ja sydänsairauksissa käytettäviä fysioterapeuttisia tutkimismenetelmiä sekä analysoida luotettavasti mittaustuloksia. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakkaalle mittaustulosten tulkinnan perusteella turvallisen fysioterapian sekä opastamaan ja motivoimaan häntä itsehoitoon. Hän osaa valita asiakkaalle sopivia hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapian apuvälineitä ja opastaa niiden käytössä. Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa ja ohjauksensa vaikuttavuutta asiakkaan toimintakykyyn.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää kattavasti tavallisimmat aikuisväestöllä esiintyvät hengitys- ja verenkiertoelimistön sairaudet ja niiden hoidon yleiset periaatteet sekä osaa arvioida sairauksien vaikutuksen asiakkaan toimintakykyyn. Opiskelija osaa selittää tyypillisimmät hengitys-, sydän ja verenkiertoelimistön riskitekijät ja oireet sekä osaa valita perusteltuja keinoja niiden vähentämiseksi. Opiskelija osaa tekemiensä johtopäätöksien perusteella valita ja toteuttaa tarkoituksenmukaiset fysioterapeuttiset tutkimusmenetelmät sekä analysoida luotettavasti mittaustuloksia. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakkaalle mittaustulosten tulkinnan perusteella tehokkaan ja turvallisen fysioterapian sekä opastamaan ja motivoimaan häntä tehokkaaseen itsehoitoon. Hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapian apuvälineiden valinta, käyttö ja opastus ovat perusteltuja. Opiskelija osaa arvioida oman toimintansa ja ohjauksensa vaikuttavuutta asiakkaan toimintakykyyn.