Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan asiakkuus ja palvelujärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00CS49-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

23.05.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys

Opettaja

  • Eija Viitala

Osaamistavoitteet

Opintojakson käytyäsi tunnet sosiaali- ja terveysalan muuttuvan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön. Tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Ymmärrät osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutuu täysin verkossa - itsenäisenä suorituksena. Vaatii opiskelijalta itsenäsitä materiaaleihin perehtymistä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi ajoittuu toukokuusta elokuun loppuun. Osalistujat voivat edetä omaan tahtiin.Arvioinit tapahtuvat elokuun 2. viikolta alkaen. Kurssin suorittaminen vaaatii aktiivista ja itseohjautuvaa asennetta, asioihin perehtymistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali on saatavilla moodlesta.

Uusintamahdollisuudet

Opiskelijalla on mahdollisuus uusia tentti ja tehtävät.

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä
Sosiaali- ja terveysalan palveluita ohjaava keskeinen lainsäädäntö ja valvonta
Sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitys yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle
Asiakkuutta ja asiakkaan asemaa ohjaava lainsäädäntö
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet sosiaali- ja terveysalalla
Asiakkaan osallisuus- ja toimijuus sosiaali- ja terveyspalveluissa
Hyvinvointiteknologia ja robotiikka sosiaali- ja terveysalan asiakkuuksissa

Arviointimenetelmät

Kurssilla on kaksi tehtävää:1. palvelujärjestelmästä (asiakkaan mahdollisuudet, teknologia) ja lainsäädännöstä ja asiakkaan asemasta (osallisuudesta, asiakaslähtöisyydestä). Sekä tentti koko kokonaisuudesta. Tehtävät arvioidaan hyväksytty-täydennettävä-hylätty ja tentti 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus edellyttää hyväksytysti tehtyjä tehtäviä ja tentin suoritusta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja palveluihin liittyvää lainsäädäntöä yhdestä näkökulmasta kapea-alaisesti. Tunnistat jonkin asiakasryhmän tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Osaat määritellä asiakaslähtöisyyden käsitettä kapea-alaisesti ja ymmärrät asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Osaat määritellä osallisuuden ja toimijuuden osatekijöitä kapea-alaisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja palveluihin liittyvää lainsäädäntöä kahdesta olennaisesta näkökulmasta. Osaat määritellä kahden tai useamman asiakasryhmän tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen ja osaat määritellä sen vähintään kahdesta eri näkökulmasta. Ymmärrät asiakkaan asemaan ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Osaat määritellä osallisuuden ja toimijuuden osatekijöitä laajemmin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointiasteikon 3 lisäksi pystyt tarkastelemaan opintojakson teemoja useasta eri näkökulmasta ja osaat tehdä niistä johtopäätöksiä. Osaat tarkastella aihetta laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta.