Sosiaali- ja terveysalan asiakkuus ja palvelujärjestelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00CS49-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
23.05.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Eija Viitala
Osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi tunnet sosiaali- ja terveysalan muuttuvan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön. Tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Ymmärrät osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutuu täysin verkossa - itsenäisenä suorituksena. Vaatii opiskelijalta itsenäsitä materiaaleihin perehtymistä.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi ajoittuu toukokuusta elokuun loppuun. Osalistujat voivat edetä omaan tahtiin.Arvioinit tapahtuvat elokuun 2. viikolta alkaen. Kurssin suorittaminen vaaatii aktiivista ja itseohjautuvaa asennetta, asioihin perehtymistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali on saatavilla moodlesta.
Uusintamahdollisuudet
Opiskelijalla on mahdollisuus uusia tentti ja tehtävät.
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Sisältö
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä
Sosiaali- ja terveysalan palveluita ohjaava keskeinen lainsäädäntö ja valvonta
Sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitys yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle
Asiakkuutta ja asiakkaan asemaa ohjaava lainsäädäntö
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet sosiaali- ja terveysalalla
Asiakkaan osallisuus- ja toimijuus sosiaali- ja terveyspalveluissa
Hyvinvointiteknologia ja robotiikka sosiaali- ja terveysalan asiakkuuksissa
Arviointimenetelmät
Kurssilla on kaksi tehtävää:1. palvelujärjestelmästä (asiakkaan mahdollisuudet, teknologia) ja lainsäädännöstä ja asiakkaan asemasta (osallisuudesta, asiakaslähtöisyydestä). Sekä tentti koko kokonaisuudesta. Tehtävät arvioidaan hyväksytty-täydennettävä-hylätty ja tentti 1-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus edellyttää hyväksytysti tehtyjä tehtäviä ja tentin suoritusta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja palveluihin liittyvää lainsäädäntöä yhdestä näkökulmasta kapea-alaisesti. Tunnistat jonkin asiakasryhmän tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Osaat määritellä asiakaslähtöisyyden käsitettä kapea-alaisesti ja ymmärrät asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Osaat määritellä osallisuuden ja toimijuuden osatekijöitä kapea-alaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja palveluihin liittyvää lainsäädäntöä kahdesta olennaisesta näkökulmasta. Osaat määritellä kahden tai useamman asiakasryhmän tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen ja osaat määritellä sen vähintään kahdesta eri näkökulmasta. Ymmärrät asiakkaan asemaan ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Osaat määritellä osallisuuden ja toimijuuden osatekijöitä laajemmin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointiasteikon 3 lisäksi pystyt tarkastelemaan opintojakson teemoja useasta eri näkökulmasta ja osaat tehdä niistä johtopäätöksiä. Osaat tarkastella aihetta laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta.