Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CF03-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus

Opettaja

  • Auli Haarnio

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTISIK22K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on pääosin itsenäisesti suoritettava kokonaisuus palvelumuotoilun perusteista, keskeisistä menetelmistä ja prosessista. Opintojakso on Moodlessa ja se suoritetaan 8.3 - 31.7.2023. Opintojakso sisältää neljä luentoa ja pienryhmäohjausta.

Ajoitus ja läsnäolo

8.3. - 31.7.2023.
Läsnäolo > neljä luentoa Zoomissa opintojakson avauksen yhteydessä auttaa opintojakson suorittamisessa. Lisäksi opiskelija kalenteroi aikaa itsenäiselle ja pienryhmätyöskentelylle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan aineistoja ja kirjallisuuslista.

Oppimisympäristö

Opintojakson toteutus Moodle-alustalla. Luennot ja pienryhmäohjaus Zoomissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op. Työkuorma noin 135 tuntia/opiskelija. Varaa reilusti aikaa itsenäiseen ja pienryhmän työskentelyyn.

Sisältö

Opintojakson sisältö

Palvelumuotoilun tyypilliset menetelmät ja prosessimalli.

Lähtötilanteen kartoitus, sidosryhmäanalyysi, käyttäjäymmärryksen kokoaminen, menetelmät ja analyysi, ideointi, yhteissuunnittelu, protoilu, kokeilut, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, palvelumallin kehittäminen, arvonluonti toimeksiantajalle, palvelun visualisointi, konsepti ja raportointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
Opintojakso sopii kaikkien alojen opiskelijoille.
Opintojakson suorittaminen on edellytys Palvelumuotoilustudioon.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan HYV/HYL

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty