Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluprojekti 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00BW28-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Marjut Suokas

Ryhmät

  • MLTIPAL21K
    Palvelumuotoilun koulutus 21K Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- sitouttaa suunnitteluryhmän, kohdeorganisaatiot ja sidosryhmät muotoiluprosessiin
- viedä kehittämistyötä tarkoituksenmukaisesti eteenpäin ja testata tulosten toimivuutta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta
- osaa dokumentoida, raportoida ja esittää perustellen saavutetut tulokset

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Kampuksella. Ei etäopetusta.
Lähipäivien sisältö koostuu aamupäivän luento-osuudesta ja iltapäivän opintopiirikohtaisesta työpajatyöskentelystä. Lähipäivien väleissä on opintopiirikohtaista ja itsenäistä työkentelyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus suomeksi
Toteutus ajankohta kevät 2023

Opintojakson lähipäivät:
8.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 2
13.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1
15.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1
27.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1
30.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 2
6.4.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1
19.4.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1

Lähipäivät LAB Kampus, Mukkulankatu 19, Projektitila 1 tai 2

Läsnäolovaade: lähiopetuksessa vähintään 85%: ja tehtävien suorittamisen. Poissaoloista korvaava lisätehtävä.
Opintopiirikohtainen ohjaus ja osaamisen reflektiivinen arviointi etänä ja kampuksella

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Moodle
Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin sähköisiin projektinhallinta-alustoihin. Niiden käyttö on pienryhmäkohtainen valinta. Pienryhmän tulee dokumentoida koko kehitysprosessi jollekin projektinhallinta alustalle. Perustella valintansa.

Sisältö

Lähipäivien teemat:
Tulostavoitteellinen tiimityö, Vahvuuksien tunnistaminen, osaamisen sanoittaminen ja kompetenssin kehittäminen
Projektinhallinta ja - johtaminen.
Asiakaslähtöisyys ja -ymmärrys - kenelle haluat olla kuuluisa?
Brändi: tunteistettu ydinviesti
Palveluiden tuotteistaminen - ja kiteytetty kilpailuetu
Myynti ja markkinointi - mörköjä vai mahdollisuuksia?
Oppimisen ja opitun reflektio

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen (B2B & B2C) ja prosessimaisen kehittämisen vaiheet, tavoitteet ja keskeiset toimet
- osaa ideoida ja kokeilla asiakaslähtöisiä ratkaisuja kehittämiseen muotoiluajattelua hyödyntäen
- osaa laatia kehityssuunnitelman tueksi tarpeeseen liittyvät dokumentit ja suunnitelmat
- osaa hyödyntää ja käyttää aiemmin opittuja sisältöäjä, työkaluja ja aineistoja businessmuotoilunäkökulmaan
- osaa työskennellä itsenäisesti ja työryhmässä tulostavoitteellisesti ja aktiivisena toimijana

- osaa toimia työryhmässä tavoitteellisesti ja sitoutuneesti
- osaa vuorovaikuttaa ammattimaisesti, selkeästi ja dialogisesti

- tunnistaa omat vahvuutensa, osaa sanoittaa oman osaamisensa
- osaa reflektoida ja arvioida toimintojen vaikutuksia

Arviointimenetelmät

Itsearviointi, mm. reflektiopäiväkirja ja verbaalinen arviointi
Vertaisarviointi
Opintopiirikohtainen "Tulikoe"
Aktiivinen osallistuminen lähipäivissä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei osallistu opintojakson toteutukseen (osallistuminen min 85%).
Ei osallistu opintopiirikohtaiseen työpajatyöskentelyyn.
Ei tee opintojakson itsenäisiä tehtäviä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osallistuu vain nimellisesti työskentelyyn ja opetukseen. Suorittaa tehtävät vähimmäismäärän, -sisällön ja -laadun näkökulmista. Ei reflektiivisyyttä ja/tai analyyttisyyttä kompetenssin kehittymiseen.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on paikalla opintopäivissä, mutta ei osallistu opetukseen aktiivisesti.
Opiskeija tuottaa vaadittavat tehtävät, mutta analyyttisyys ja reflektiivisyys puuttuu.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja sitoutuneesti opintokokonaisuuteen. Opiskelijan asenne ja osallistuminen tuntityöskentelyyn aktiivista ja rakentavaa
Toimii esimerkillisesti ja tulostavoitteellisesti.
Tuottaa sisällöllisesti laadukasta, vaikuttavaa ja vakuuttavaa työtä.
Reflektoi ja analysoi oppimaansa systemaattisesti ja dynaamisesti.