Siirry suoraan sisältöön

Brändin rakentaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CI64-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.06.2022

Ajoitus

23.08.2022 - 31.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Tiina Pernanen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa brändin merkityksen yrityksen kilpailu- ja taloudellisen menestyksen keinona
- kuvata brändin rakentamisprosessin eri vaiheet
- tulkita erilaisia keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä
- tehdä lähtökohta-analyysejä osana brändin rakentamisprosessia
- laatia brändin rakentamissuunnitelman

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Resurssiluentoja, välitenttejä ja ryhmätyönä toteutettava brändin rakentamissuunnitelma.

Ajoitus ja läsnäolo

Vko 35-39 + vko 41 TimeEditin mukaan Zoomissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan suosittelema kirjallisuus Moodle-alustalla.

Työelämäyhteistyö

Case-yritykset.

Oppimisympäristö

Zoom ja Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- hahmottaa brändin merkityksen yrityksen kilpailu- ja taloudellisen menestyksen keinona
- kuvata brändin rakentamisprosessin eri vaiheet
- tulkita erilaisia keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä
- tehdä lähtökohta-analyysejä osana brändin rakentamisprosessia
- laatia brändin rakentamissuunnitelman

Tämä opintojakso tukee opintojaksojen "Integroitu markkinointiviestintä" sekä "Sisällöntuotanto" -opintojaksoja.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Markkinoinnin peruskäsitteiden hallinta, esim. Asiakkuudet ja markkinointi -opintojakso.
Vaihtoehtoisesti Bergström, S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana e-kirjana kirjastosta.

Arviointimenetelmät

Opiskelija laatii ryhmätyönä kirjallisen brändin rakentamissuunnitelman. Kyseessä voi olla aloittelevan yrityksen brändin rakentamissuunnitelma tai jo olemassa olevan brändin kirkastamissuunnitelma. Lisäksi henkilökohtaisia välitenttejä. Arviointi 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse brändin rakentamiseen liittyvää käsitteistöä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee brandin rakentamiseen liittyviä peruskäsitteitä ja tietää eri tilanteisiin soveltuvia ratkaisuja. Opiskelija osallistuu ryhmätyöhön ja laatii alustavan brändin rakentamissuunnitelman.
Tentit ja muut yksilötehtävät suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tarkastella brändin rakentamiseen liittyviä toimenpiteitä ja vertailla niitä. Hän osaa valita kuhunkin tilanteeseen soveltuvat ratkaisut niin tuote-, hinta-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää erilaisten toimenpiteiden vaikutukset sekä kustannuksien että tuottojen kannalta. Opiskelija pystyy luomaan toteuttamiskelpoisen brändin rakentamissuunnitelman. Opiskelija toimii ryhmän aktiivisena jäsenenä.
Tentit ja muut yksilötehtävät suoritettu hyvin arvosanoin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee brändin rakentamiseen liittyvät toimenpiteet ja osaa valita perustellusti kuhunkin tilanteeseen parhaiten soveltuvat ratkaisut niin tuote-, hinta-, saatavuus- ja markkinointiviestinnän näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää erilaisten toimenpiteiden vaikutukset sekä kustannuksien että tuottojen kannalta. Opiskelija pystyy luomaan kokonaisvaltaisen, toteuttamiskelpoisen suunnitelman tuotteen tai palvelun lanseeraamiseksi. Opiskelija toimii ryhmän innovatiivisena ja vastuullisena jäsenenä.
Tentit ja muut yksilötehtävät suoritettu kiitettävin arvosanoin.