Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys ja innovaatioiden kaupallistaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CD69-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 60

Koulutus

  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Pekka Mytty

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLTIMATLI21S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 21S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- pohtia yrittäjyyttä henkilökohtaisen kehittymisensä kautta.
- löytää ja hyödyntää erilaisia liiketoimintamahdollisuuksia asiakaslähtöisesti.
- arvioida liikeidean kannattavuutta.
- kehittää liiketoimintamallia.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Työskentely tapahtuu 3 - 4 opiskelijan pienryhmissä osittain kontaktiopetuksena, osaksi verkossa.Lisäksi yksilötehtävänä laadittava omien yrittäjäominaisuuksien arviointiraportti, jonka palautus aloitusluennolla ilmoitettavaan ajankohtaan mennessä. Opiskelijat voivat itse määritellä ryhmälleen parhaiten sopivan yhteydenpito- ja työskentelytavan. Ryhmien muodostamisen jälkeen kunkin ryhmän on palautettava annetun aikataulun mukaisesti ehdotus omasta innovaatiostaan muiden ryhmien kommentoitavaksi ja arvioitavaksi. Tämän jälkeen työskentely jatkuu oman ryhmän sopimalla tavalla. Omalle yritykselle laadittu liiketoimintasuunnitelma palautettava 15.5.2023 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa. Suurin osa tarvittavista materiaaleista löytyy linkkeinä oppimisalustalta.

Sisältö

Innovaatiot yhteiskunnan näkökulmasta.Innovaatiot yritysten näkökulmasta.
Innovaatiot kotitalouksien/kuluttajien näkökulmasta.
Innovaatioiden kaupallistaminen.
Innovaatiot ja yrittäjyys yhdistettynä tarkoittavat käytännössä uuden tavan tehdä asioita/tuotteen/palvelun innovoimista ja kehittämistä yritystoiminnaksi.
Kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Liiketoimintasuunnitelman laatiminen uuden innovaatioon pohjautuvan liikeidean kaupallistamiseksi, johon sisältyy perustiedot seuraavista osa-alueista: liikeidea, markkinatilanne ja kilpailija-analyysi, markkinointisuunnitelma, riskinhallintasuunnitelma, kannattavuus ja rahoitus, toiminnan organisointi sekä strategiset tavoitteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Yritystalouden perusteet tai vastaavan opintojakson tiedot vaaditaan kurssille osallistumiseksi.

Arviointimenetelmät

Ei tenttiä. Arviointi tapahtuu palautettavan innovaation kaupallistamissuunnitelman ja yksilötehtävän pohjalta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1: Opiskelija osaa hahmottaa innovaatioiden kaupallistamisprosessiin liittyvät vaiheet ja kirjoittaa hyväksyttävän liiketoimintasuunnitelman.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

: Opiskelija tunnistaa toimiviin ja kaupalliset kannattavuusedellytykset omaaviin innovaatioihin liittyviä piirteitä ja osaa kirjoittaa niiden pohjalta toimivan liiketoimintasuunnitelman.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5: Opiskelija osaa analysoida innovaatioiden kaupallistamiseen liittyvät toimintaedellytykset ja hän osaa käsitellä niitä asiantuntevasti omassa liiketoimintasuunnitelmassaan.