Siirry suoraan sisältöön

Palvelukokemusta tuottamassa (10 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CB09-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 28.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Kirsi Kallioniemi
  • Heidi Freundlich
  • Lotta Toivonen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLTIMATLI20S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 20S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Simulaatio 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
-muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
-toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
-kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
-hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen

- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
- muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
- toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
- kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
- hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen
- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Opintojakso muodostuu kahdesta erilaisesta osasta; teoriaopetuksesta ( 5 op) ja työskentelystä yrityksissä (5 op). Opintojaksolla on luentoja (lähiopetuksessa ja verkon kautta toteutettuna), asiantuntijavierailuja, itsenäistä opiskelua ja ryhmässä työstettäviä tehtäviä sekä työskentelyä alan yrityksessä. Opintojaksolla opiskelija pääse kokeilemaan palvelun tuottamista teoriassa ja käytännössä alan yrityksissä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelija osallistuu aktiivisesti teoriaopetukseen ja tekee annetut tehtävät. Opiskelija työskentelee 135 tuntia alan yrityksessä huhti-toukokuussa 2021.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

Restonomiopintojen ensimmäiseen opiskeluvuoteen kuuluu yksi pakollinen käytännön yritysjakso. Yritysjaksolla pääset tutustumaan alan yrityksiin ja tekemään niissä yrityksille ja alalle ominaisia työtehtäviä - oppimaan käytännössä. Ideana on se, että viet yrityksiin digitaalista osaamista, palveluosaamista ja kielitaitoa, ja vastaavasti opit alan ammatillista osaamista. Lisäksi luot myös kontakteja ja verkostoidut yritysjaksolla.

Opiskelija valitsee yritysjaksolle joko majoitus-, ravintola-, matkailuyrityksen - tai tapahtumalan yrityksen.

Työtehtävien puitteissa tulet oppimaan käytännössä opintojaksoihin kuuluvia taidollisia tehtäviä ja oppineeksi niihin liittyvää taidollista osaamista. Opit myös vastuun kantamista ja ryhmässä työskentelystä.

Yritysjakson kokonaiskuormittavuus on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Yrityksen osoittamien töiden lisäksi olisi tärkeätä, että pääset soveltamaan käytännössä opintojaksoilla oppimiasi asioita. Yritysjakson päätteeksi peilaat yrityksessä oppimaasi aiemmin oppimaasi ja reflektoit oman ammattitaitosi vahvistumista. Toukokuussa pidetään päätöseminaari, jossa pohditaan alan yritysten toimintaa sekä millaista oppimista on yrityksissä tapahtunut.

Oppimisympäristö

Oppimisympäristöinä ovat kampusympäristö, verkkoympäristö ja alan yritykset. Opetus alkaa verkkoympäristössä. (Huomattava, että koronatilanne voi muuttaa suunnitelmia).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 10 op, 270 h.
Kuormittavuus teoria opetuksen osuus ja tehtävät, 5 op, 135 h.Luentojen osuus 10h/vk ja annetut tehtävät ja itsenäiset tehtävät 4 h/vk.
Yritysjakson osuus 5 op, 135 h: työskentelyä alan yrityksessä 120 h ja tehtävät ja seminaari 35 h.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävänä osaamisena hyväksytysti suoritettu Palvelukokemusta luomassa opintojakso.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmät:
- opettajien arviointi
- itse- ja vertaisarviointi
Arvioinnin perusteet:
A) Tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen
B) Taidollinen osaaminen oman alan ongelmanratkaisuun liittyen
C) Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen sekä sitoutuminen
Vaatimukset:
- Aktiivinen osallistuminen opetukseen
- Ryhmätyötehtävät ja harjoitukset tunneilla ja osin myös tuntien välillä
- Itsenäinen työskentely
- Itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikehikkoon perustuen:
Opiskelija osaa etsiä omaa alaa koskevaa tietoa.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa toimintaympäristöstä.
Opiskelija osaa tunnistaa oman alan tietoa rajatuista teemoista.
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikehikkoon perustuen (tason 1 lisäksi):
Opiskelija osaa perustella oman alan toimintaympäristönmuutoksia tiedon avulla.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri menetelmien ja käytäntöjen soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa tietoa omaan alaan liittyen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Aviointikehikkoon perustuen (tasojen 1 ja 3 lisäksi):
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa .
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida menetelmien ja työkalujen toimivuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tietoa oman alan toimintaympäristöstä.
Opiskelija osaa soveltaa menetelmiä ja tietoa toimintaympäristöstä itsenäisesti, kekseliäästi ja ammattimaisesti.