Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU19-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 07.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Tiina Vaara

Opetusryhmät

  • Työpaja Lahden kampuksella (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja Lappeenrannan kampuksella (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun reflektio Lahden kampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun reflektio Lappeenrannan kampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun reflektio verkkokampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Webinaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen opiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely kampuksella (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen opiskelu / moodle tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lahti
  • HLPRSOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Työpaja Lahden kampuksella
  • Työpaja Lappeenrannan kampuksella
  • Harjoittelun reflektio Lahden kampus
  • Harjoittelun reflektio Lappeenrannan kampus
  • Harjoittelun reflektio verkkokampus
  • Verkkotyöpaja
  • Webinaari
  • Itsenäinen opiskelu
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely kampuksella
  • Itsenäinen opiskelu / moodle tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskeltavan sisällön toteutustapa, ryhmiin jaot ja opetusmenetelmät esitellään ja suunnitellaan yhdessä modulin ja opintojakson ensimmäisessä työpajassa ma 23.1.2022 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)

Opintojakso toteutuu osittain verkossa, osittain kampusopetuksena (n. puolet ja puolet). Tarkemmat tiedot lukujärjestyksessä.

Aikaan ja paikkaan sidottua opetusta järjestetään neljällä viikolla (4, 8, 13 ja 18) ja näissä käsitellään opintojakson teemoja, jaetaan harjoittelussa suoritettuja tehtäviä ja muita oppimistehtäviä. Valmistautuminen opetukseen voi olla verkko-luennon kuunteleminen, aiheeseen liittyvä materiaaliin perehtyminen ja/tai annetut erilaiset oppimistehtävät. Opetusmenetelminä käytetään asiantuntijaluentoja, taitojen harjoittamista esim. tunnetaitojen opettaminen, draamatyöskentelyä, simulaatio-oppimista, case-tehtäviä sekä työpajoissa hyödynnetään myös vertaisoppimista.

Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivaa tietokonetta kuva- ja ääniyhteydellä, sekä hyviä verkkoyhteyksiä. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Tavoitteena on teoreettisesti laadukas, monipuolinen sekä työelämälähtöinen oppimisprosessi.


Osaamistavoitteet
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista


Pakollisia ja arvioitavia oppimistehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävänä minä kasvattajana -essee, jossa lähteenä Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Kirja löytyy e-kirjana LUT Primon kautta. Ennakkotehtävä tehdään viikoilla 1 - 3, palautus ennen aloitustyöpajaa
2. Ennakkotehtävänä varhaiskasvatuslaki -moodletentti, viikoilla 1 - 3, tentti avoinna 22.1.2023 saakka.
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketin kokoaminen viikoilla 1 - 7, tähän liittyvä moodletentti viikolla 8.
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia ensimmäisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 5 - 7, palautus viikolla 8.
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä toisella harjoittelujaksolla, viikoilla 9 - 12, palautus viikolla 13.
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä viimeisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 14 - 17.
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio, kootaan opintojakson aikana, palautus viikolla 17 ja esittely ryhmässä viikolla 18. LÄSNÄOLO PAKOLLINEN.

Arvioitavia tehtäviä voi uusia syksyn 2023 aikana.
Toteutuksesta kerätään moodle-palaute viikolla 18.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetusta järjestetään neljällä viikolla 4, 8, 13 ja 18. Kullakin viikolla on läsnäoloa edellyttävää opetusta ryhmän yhteisen aikataulun mukaan. Ennen viikkoa 4 ja viikolla 8 on moodletentit.

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia.

Työpajoihin ja harjoittelun reflektioihin osallistuminen on osa opintojakson suoritusta. Opiskelija reflektoi työpajoissa oppimaansa moodleen osioon "Opit ja oivallukset".

Jos opiskelija on estynyt osallistumaan opetukseen/työpajaan, hänen tulee itse hankkia teeman mukainen osaaminen. Työpajojen osalta poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka sisältää kuvauksen teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä kuvauksen omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten. Osaaminen teemoista osoitetaan varhaiskasvattajan kasvunkansiossa.

Harjoittelun reflektioissa ohjeistetaan harjoitteluun / työn opinnollistamiseen, sekä käsitellään harjoittelukokemuksia ja harjoittelussa suoritettuja tehtäviä. Jos opiskelija on estynyt osallistumaan harjoittelun reflektioon, jossa esitellään harjoittelussa suoritettuja tehtäviä, voi tämän korvata laatimalla esittelyn toteutuksestaan ja siinä oppimastaan videomuotoon. Video palautetaan moodleen opit ja oivallukset -osioon.

Opintojakson ennakkotehtävien tekemiseen on varattu viikot 1 - 3.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Vasun käyttöopas.
Hujala, E. & Turja , L. (toim.) 2020 tai 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja.
Sääkslahti, A. 2018. Liikunta varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille.
Pedagoginen dokumentointi -materiaalia OPH:n sivuilla: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/pedagoginen-dokumentointi
Tunteesta tunteeseen oppimateriaali https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen
Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Ahonen, L. & Roos, P. 2019. Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa.

Verkko-luentoja ja materiaalia moodle-ympäristössä

Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
- Böök, M.-L. 2016. Valloittava varhaiskasvatus.
- Kangas, J., Lastikka, A.-L. ja Karlsson. L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus.
- Laaksonen, V. 2022. Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa.
- Medialukutaidon ja Digitaalisen osaamisen kuvaukset 2022. uudetlukutaidot.fi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso toteutuu osittain verkossa, osittain kampusopetuksena (n. puolet ja puolet). Tarkemmat tiedot lukujärjestyksessä.

Työelämäyhteistyö

Autenttinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksen harjoittelussa, 350 tuntia viikkojen 5 - 7, 9 - 12 ja 14 - 17 aikana. Harjoittelussa suoritetaan varhaiskasvatuksen opintojakson oppimistehtäviä
Harjoittelua ohjataan pienryhmäreflektiopajoissa kontaktiopetusviikoilla

Uusintamahdollisuudet

Tentti 1: Varhaiskasvatuslaki -moodletentti viikoilla 1 - 3
Tentti 2: Pienen lapsen kasvu ja kehitys -moodletentti viikolla 8
Tentti 3: Varhaiskasvattajan kasvunkansio esitellään viikolla 18
Uusintamahdollisuus sovitaan opintojaksolla.

Oppimisympäristö

Verkkotyöpajat Zoomissa / Lähiopetukset Lahden ja Lappeenrannan Campuksella
Ennakkotehtävien tekeminen viikoilla 1 - 3.
Verkko-oppimisympäristöinä moodle, ZOOM -verkkokokousympäristö
Verkko-oppimistehtävät
Oppimistehtäviin sisältyy toimintaa varhaiskasvatusympäristöissä, harjoittelupaikoissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia, loput varattu itsenäiselle työskentelylle.

Työpajoja järjestetään neljällä viikolla 4, 8, 13 ja 18. Työpajat ovat osa opintojakson suoritusta.

Ennakkotehtävät ja varhaiskasvatuslaki -tentti viikoilla 1 - 3

Sisältö

Varhaiskasvatuksen 10 op osaaminen hankitaan seuraavista teemoista:
- Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
- Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
- Pedagogisen dokumentoinnin osaaminen
- Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen)
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Liikkumaan innostaminen ja ohjaaminen
- Monilukutaito ja digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa
- Osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
- Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
- Varhaiskasvattajan tiimiosaaminen ja oman kasvatusnäkemyksen kehittyminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: sosionomikoulutuksen 3 ensimmäisen lukukauden opinnot

Verkossa toteutettaviin työpajoihin osallistuminen edellyttää ääni- ja kuvayhteydellä varustettua tietokonetta johon opiskelijalla on järjestelmänvalvojanoikeudet. Mobiililaitteilla osallistuessa zoomin kaikki toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Tarkistathan lisävarusteiden (kuulokkeet, mikrofoni, kamera) toimivuuden ennen ensimmäistä verkkotyöpajaa. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Verkkotyöpajoihin osallistuaksesi tarvitset riittävän hyvän verkkoyhteyden.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu osaamisen osoittamiseen seuraavilla oppimistehtävillä:

1. Minä kasvattajana -essee - Arviointi: HYV / TÄYD
2. Varhaiskasvatuslaki -moodletentti - Arviointi: HYV / TÄYD
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketti ja tentti - Arviointi: HYV / TÄYD
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia - Arviointi: T1 - K5 (25 %)
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio toimii osaamisen näyttönä opintojakson ja harjoittelun aikana hankitusta osaamisesta - Arviointi: T1 - K5 (75 %)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä..

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.