Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU08-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
04.01.2021 - 19.02.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tuulia Stellberg
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS20SSosionomikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Seminaari
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus. Läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.
Lähiopetus voi tapahtua verkossa lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, sosiaalialan asiakastyön toimintaympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Verkossa tehtävä oppimistehtävä liittyen K. Mönkkösen kirjaan
2. Asiakastyön menetelmä-tehtävä
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista.
Sisältö
Käsiteltävät teemat:
-Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen,
-Tavoitteellinen asiakasprosessi,
-Asiakastyön keskeisiä menetelmiä (sosiaaliohjaus ja palveluohjaus),
-Asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa, ´
-Vaikuttava asiakastyö
Arviointimenetelmät
Kurssin arviointi on 1-5, hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä.
Arvioitavat osiot:
Ryhmätentti: 5 - 1 / hylätty
paritehtävä: 5-1 / hylätty
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät tiimi- ja itsenäiset tehtävät sekä mahdolliset muut annetut tehtävät hyväksytysti. Kurssin numero syntyy ryhmätentin ja paritehtävän arvosanoista sekä tuntiaktiivisuudesta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim. perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittua tietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia