Siirry suoraan sisältöön

Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU08-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

05.10.2020 - 06.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kati Ojala
  • Sanna Nurmiainen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu aikavälillä 16.10. - 4.12.2020 (vkot 42-49). Opintojakson verkkotyöpajat toteutuvat seuraavan aikataulun mukaan:
16.10.2020 09.00 - 12.00, Opintojakson aloitus, (läsnäolovelvollisuus)
06.11.2020 09.00 - 12.00
19.11.2020 09.00 - 12.00
27.11.2020 09.00 - 12.00
04.12.2020 09.00 - 12.00, Loppuseminaari (läsnäolovelvollisuus)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä 1 on verkkotentin kaltainen tehtävä, ajankohta ja toteutus esitellään ensimmäisellä työskentelykerralla.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, sosiaalialan asiakastyön toimintaympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on 3 oppimistehtävää:
1. Verkossa tehtävä oppimistehtävä liittyen K. Mönkkösen kirjaan
2. Asiakastyön menetelmä -tehtävä, ja
3. Osallistavan dokumentoinnin tehtävä.
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista.

Kurssin alussa opiskelijoille annetaan ennakkomateriaali tutustuttavaksi (Sosiaaliohjaus).

Sisältö

asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellinen asiakasprosessi, asiakastyön keskeisiä menetelmiä (sosiaaliohjaus ja palveluohjaus), asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa, vaikuttava asiakastyö

Arviointimenetelmät

Kurssin arviointi on hyväksytty - hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti H3 tasolla.
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty