Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU08-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
05.10.2020 - 06.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kati Ojala
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS20KVSosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu aikavälillä 16.10. - 4.12.2020 (vkot 42-49). Opintojakson verkkotyöpajat toteutuvat seuraavan aikataulun mukaan:
16.10.2020 09.00 - 12.00, Opintojakson aloitus, (läsnäolovelvollisuus)
06.11.2020 09.00 - 12.00
19.11.2020 09.00 - 12.00
27.11.2020 09.00 - 12.00
04.12.2020 09.00 - 12.00, Loppuseminaari (läsnäolovelvollisuus)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävä 1 on verkkotentin kaltainen tehtävä, ajankohta ja toteutus esitellään ensimmäisellä työskentelykerralla.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, sosiaalialan asiakastyön toimintaympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom ja Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on 3 oppimistehtävää:
1. Verkossa tehtävä oppimistehtävä liittyen K. Mönkkösen kirjaan
2. Asiakastyön menetelmä -tehtävä, ja
3. Osallistavan dokumentoinnin tehtävä.
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista.
Kurssin alussa opiskelijoille annetaan ennakkomateriaali tutustuttavaksi (Sosiaaliohjaus).
Sisältö
asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellinen asiakasprosessi, asiakastyön keskeisiä menetelmiä (sosiaaliohjaus ja palveluohjaus), asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa, vaikuttava asiakastyö
Arviointimenetelmät
Kurssin arviointi on hyväksytty - hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti H3 tasolla.
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty