Siirry suoraan sisältöön

Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU05-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 02.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Luennot 1
  • Kenttä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetus Lpr:n kampuksella/verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Lukupiiritehtävä (1 op)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu viikoilla 11, 15 ja 18
Hyväksytty suoritus edellyttää aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin osallistumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lukupiirityöskentelyyn valitaan yksi seuraavista kirjoista:


1. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja
terveysalalla (luvut 1-6)

2. Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen

3. Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.

4. Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?

5. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas

6. Korhonen, V.& Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö

7. Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja

8. Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima

9. Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi

10. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu

11. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Osaamiskansion arviointikriteeritaulukko Moodlessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä