Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU05-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
19.03.2021 - 28.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Opintojakson aloitusinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintojakson päätös (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
Pienryhmät
- Opintojakson aloitusinfo
- Verkkotyöpaja
- Opintojakson päätös
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (2 op)
c) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat: 19.3 klo 8-9 (opintojakson aloitusinfo), to 1.4. klo 9-12, to 8.4. klo 9-12, to 29.4 klo 9-12, pe 30.4. klo 9-12, to 20.5 klo 9-12 ja pe 28.5. klo 9-12 (opintojakson päätös)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gothoni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja. PS-kustannus
Kopakkala Aku (2011) Porukka, jengi, tiimi, ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita Publishing Oy. Myös vanhemmat painokset käytettävissä.
Niemistö Raimo (2018) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia. Vanhemmat painokset käytettävissä.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Sanoma Pro Oy.
Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima. Otava
Vänskä, K.ym.2011. Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita
Lisäksi opiskelijan oma tiedonhaku aiheesta kohdassa Toiminnallinen ohjaustehtävä.
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ohjaustoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä opiskelijan oman työelämäverkoston kanssa.
Oppimisympäristö
verkko-oppimisympäristö: Zoom, Moodle, Teams
Omavalintaiset oppimisympäristöt työelämässä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Arviointimenetelmät
Toiminnallinen ohjaustehtävä (suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi) (2 op) (hyväksytty- hylätty)
Minä ohjaajana -osaamiskansio (2 op) (hyväksytty - hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- valita toimintaan soveltuvia työtapoja ja perustella valintansa
- toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti